BATTLEFIELD 3

Vi sendte Rasmus i kamp med det meste af Gamereactors netværk. Læs med her når han sveder i singleplayer-kampagnen, løser opgaver i co-op og nakker tangos i multiplayer...

Denne anmeldelse omhandler primært PC-versionen af Battlefield 3. Vil du vide mere om forskellene mellem den og konsoludgaverne, så læs vores konsolanmeldelse af Battlefield 3.

Sgt. Henry "Black" Blackburn har et problem. En gruppe terrorister har tænkt sig at lave et massivt angreb på New York i dag, men de to efterretningsfolk, han lige nu befinder sig i et forhørslokale med, mener, at han er fuld af pis. Ikke desto mindre har de indvilliget i at høre, hvad han har at sige, så han gør sit bedste for at fortælle dem om de missioner, han har været på i Irak og Iran, og hvordan han undervejs har fået kendskab til terroristerne og deres planer.

Det er setup'et i Battlefield 3's singleplayer-del. I en række flashbacks spiller du enten som Black selv, eller som en håndfuld andre personer, hvis gøren og laden på en eller anden måde har relation til Black og hans fortælling. Det er set før, i stort set ethvert andet militært skydespil udgivet i denne konsolgeneration, men det gør ikke noget. Kampagnen i Battlefield 3 er nemlig rigtig flot skruet sammen, med masser af variation i både action og tempo.

Battlefield 3

Designerne er ikke blege for at lede spilleren gennem lange sekvenser af flere minutters længde, hvor der ikke skal skydes på nogen, og man i stedet kan sætte stemningen og vise de imponerende omgivelser frem. Det er rart. Og når det så går løs, er der ikke mange af missionerne, der minder om hinanden. Der er direkte konfrontation i irakiske gader, gemmeleg i samme gader, skydegalleri i luksuriøse kontorlandskaber og finskyttedækning fra tagryk. Tilmed får man også lov til at lege andenpilot i et F/A-18 jagerfly og kampvognskommandør nær Teheran.

Selvom det minder om mange andre spil i genren, undgår Battlefield 3 de værste klichéer, eller i hvert fald nogle af dem. Dialogen er godt leveret og troværdig, uden at være overklistret med militærjargon (jeg talte kun et enkelt "oscar mike" eller to undervejs), og stemmeskuespillet er gennemgående godt. Kampene er intense og udfordrende (så længe man holder sig fra Easy-sværhedsgraden), og man skal nok påregne at dø en del gange undervejs, især når fjenderne bruger raketter. Våbnene føles gode, med den helt rette tyngde, respons og rekyl. Der er meget scripting, men styringen tages sjældent fra en. Der er mange fjender, der skal skydes, men ikke den endeløse række vi kender fra Call of Duty. Og selvom historien nok er lidt tynd, er den ikke fornærmende tynd eller usammenhængende.

Gameplay-mæssigt er Battlefield 3 sjovt og underholdende, uden at være en revolution. Der er et par deciderede "wow"-øjeblikke af episke proportioner, og det bliver aldrig kedeligt, men man kan heller ikke anklage det for at være originalt. Langt er det heller ikke - det tog mig omkring seks timer at gennemføre kampagnen, med alle mine dødsfald. Det er ikke meget, men i forhold til spil som Call of Duty-serien og det seneste Medal of Honor er det næsten i den høje ende.

Battlefield 3

Jeg skal gerne indrømme, at jeg skøjter lidt let og elegant henover singelplayer-delen, og det er dels fordi der ikke er alverden at skrive om den, men mest fordi vi alle sammen godt ved, at Battlefield altid har handlet om multiplayer mere end noget andet. Før vi kommer dertil, vil jeg dog lige ind på co-op.

Battlefield 3 indeholder nemlig seks dedikerede co-op-missioner for to spillere, der når de er bedst faktisk overgår singleplayer-delen. Variationen er lige så høj, og undervejs får man prøvet så forskellige ting som gadekrig, stealth-infiltrering, at yde luftstøtte fra en kamphelikopter og give finskyttedækning under en aktion, hvor et SWAT-hold skal befrie gidsler fra en ambassade. Nogle af dem, især den sidstnævnte, stiller store krav til kommunikation og timing, og holder man sig væk fra den letteste sværhedsgrad, er her rigeligt med udfordring.

Det hele får et ekstra konkurrencepræg, at man efter missionen er slut (uanset om den lykkedes eller ej) får en statistik over hvem der dræbte flest fjender, ligesom man får en samlet score, man kan sammenligne med sine venners via spillets online-tjeneste Battlelog. Undervejs låser man også op for nye våben, der kan benyttes i multiplayer.

De helt store episke øjeblikke udebliver i co-op, men ellers er det gennemgående mindst lige så sjovt som singleplayer - og nogle steder faktisk bedre.

Battlefield 3

Og så til multiplayer, Battlefield-seriens rygrad. Spillede du betaen, bemærkede du uden tvivl at det var en noget ujævn affære, men det var dengang.

Jeg har oplevet lidt mystiske fysikbugs hist og her, men ellers har DICE løst alle de åbenlyse problemer, betaen havde.
Battlefield-veteraner ved uden tvivl allerede hvad der er nyt i 3'eren, men vi tager en hurtig gennemgang alligevel.

På PC er spillergrænsen blevet hævet til 64 spillere igen, og jetflyene er tilbage. På de store baner som Caspian Borders og Operation Firestorm er multiplayer en storslået oplevelse, hvor alt er kaos og det er svært at få overblik - og det mener jeg alt sammen i den bedste forstand. Og selvom det er dette, fans af serien måske har savnet i Bad Company-spillene, så stråler Battlefield 3 også i mindre omgivelser. De to Paris-baner er fantastisk smukke, og selvom Siene Crossing nærmest er klaustrofobisk i forhold til Caspian Borders, så er den mindst lige så intens og sjov at spille, især med et squad af folk, der ved hvad de laver.

Battlefield 3

Et af de vigtigste nye tiltag er supression. Når du skyder mod en fjende, uanset om dine kugler rammer eller lander lidt ved siden af, bliver han supressed - hans syn bliver sløret og hans skud mindre nøjagtige, og sådan bliver det ved med at være indtil han enten flytter sig, eller du holder op med at skyde. Det er en fantastisk mekanik, der gør det lettere at bekæmpe snipere, og tvinger mere mobilitet ind i spillet.

Uanset om du blot er til fods, sidder bag rattet på en kampvogn eller rorpinden på et fly, kan du gøre nytte. Her er (selvfølgelig) et progressionssystem, der betyder nye våben og tilbehør, jo mere du spiller, men startvåbnene er gode nok til at man kan være effektiv fra begyndelsen, og de fleste af de fire klassers vigtigste gadgets er tilgængelige fra starten, i modsætning til for eksempel Bad Company 2.

Her er ni baner i alt, der alle kan benyttes i samtlige spiltyper (deres layout varierer dog en del mellem dem), og i den tid, jeg indtil videre har haft med spillet, har der ikke været nogen af dem, der er faldet igennem.

Battlefield 3

I multiplayer er Battlefield 3 intet mindre end fantastisk. Tempoet er højt, banerne er fremragende designet med rigelig plads til taktiske manøvrer, og så længe holdene er nogenlunde jævnbyrdige, lader balancen også til at være fint afstemt. I min bog er dette her det bedste multiplayer-spil, jeg har prøvet i år. Det er fremragende.

Det er PC-versionen af Battlefield 3, jeg har testet, og på den tekniske side har det et par tiltag, der fortjener at blive nævnt. For det første skal spillet startes gennem Battlelog, den webtjeneste der holder styr på ens profil, statistikker, venner og så videre. Det gælder uanset om du skal spille online, co-op eller alene. Det virker måske spøjst ved første indtryk, men efter at have brugt Battlelog, er jeg fuldstændig overbevist.

Det er der to årsager til. For det første er der serverbrowseren, der er en integreret del af siden. Med et par klik med musen kan du søge efter servere, der opfylder lige netop dine kriterier, og resultaterne har du på få sekunder. Derfra er det bare at vælge en server og gå i gang.

Battlelog er ganske hurtig, og det tager ikke længere tid at tjekke, om der er gang i den på ens yndlingsserver, end det tager at lave en gennemsnitlig Google-søgning. Når man starter spillet op, indlæses det meste i baggrunden, så man kan surfe videre eller lave noget andet, mens man venter, og når først spilvinduet åbner er loading-tiden overraskende kort.

Battlefield 3

For det andet er der vennelisten. Du kan til hver en tid se hvem af dine venner, der er på, hvad og hvor de spiller, og er der plads på serveren, kan du slutte dig til dem med ét klik. Det er let som en leg at sætte en gruppe op til at spille sammen, og den indbyggede stemmechat, der også kører gennem Battlelog, fungerer upåklageligt.

EA har siden den første fremvisning af Battlefield 3 tidligere i år gjort et stort nummer ud af den nye Frostbite 2-spilmotor, og det kan man godt forstå. Spillet ser vanvittigt godt ud, både i single- og multiplayer. Detaljegraden i miljøerne er enorm, ligesom animationerne er superbe, men der hvor spillet imponerer mest er i lyssætningen. Om det er nat eller dag imponerer skygger, genskær og geværild. Om det er skyggen på jorden af ens kammerat, når man sammen løber over græsmarker i højlys dag, eller måden geværer, eksplosioner og raketter lyser mørke korridorer op dybt nede i Paris' undergrundsbane, så er det til at måbe over.

Og smukt som spillet er, synes jeg om muligt at lydsiden er endnu bedre. DICE har både med Bad Company 2 og deres arbejde med Medal of Honor vist sig som nogle af de førende i den kategori, og Battlefield 3 er ingen undtagelse. Baggrundstæppet af eksplosioner og geværild imponerer netop fordi man ved, at det hele er ægte - hver eneste lyd er der en anden spiller, der er ophavsmand til.

Der er en verden til forskel på lyden af et gevær, der bliver affyret tæt på, og et, der bliver affyret i bakkerne i det fjerne. Omgivelserne har lige så stor indflydelse, multiplayer-banen Operation Metro, der også var med i betaen, viser det nok bedre end nogen anden. Fra åben park til metroens lange tuneller til tætbebyggede gader, hver af banens tre områder har deres egen distinkte lyd. DICE er kongerne af lyddesign, hvilket de endnu en gang slår fast.

Battlefield 3

Jeg er vild med Battlefield 3.

Singleplayer-delen er spillets svageste led, selvom den er mere end bare hæderlig. Og selvom co-op-delen er stærk, så er det bestemt for multiplayer, at du bør anskaffe Battlefield 3. Her skuffer spillet på ingen måde, og står som det stærkeste udspil i serien hidtil. Som sagt er dette den bedste multiplayer-oplevelse, jeg har prøvet i år, og et spil som alle action-fans bør kaste sig frådende over.

9 / 10
+
Fantastisk multiplayer, smuk grafik, vanvittig lydside, stærk co-op-del, sjov singleplayer