NUCLEAR DAWN

Kombinationen af førstepersonsskydespil og real time-strategi har længe været en våd drøm for mange. Nuclear Dawn forsøger at gøre den til virkelighed.

På æsken til Nuclear Dawn står der, at spillet er en fuldblodskombination af FPS og RTS-genrene, og det er nok til at vække min nysgerrighed, selvom jeg aldrig har hørt om spillet før. Jeg får straks tanker om noget i stil med gode gamle Battlezone, hvor man både skulle bygge sin base og selv uddele tæv til fjenden med sit gevær.

Sandheden er dog en lidt anden, og første overraskelse kommer, da det står klart at Nuclear Dawn ikke byder på nogen singleplayer-del. Ikke engang en spilbar tutorial til at lære de grundlæggende principper.

I stedet har vi at gøre med et online-skydespil, der låner en hel del ideer fra spil som Battlefield og Team Fortress, og tager commander-rollen fra førstnævnte serie og udvider den på det kraftigste.

Her er kun én spiltype, kaldet Warfare, hvor to hold kæmper om at smadre hinandens bunker-hovedkvarter. Commanderens rolle er at bygge strukturer som turrets, forsyningsstationer, spawn-steder og en infrastruktur af strøm til at drive det hele. Spillernes opgaver er først og fremmest at sikre ressourcer til at bygge for, gennem forskellige ressource-punkter, der skal erobres. Dernæst handler det om at forhindre fjenden i at gøre det samme, smadre deres bygninger og reparere ens egne.

Nuclear Dawn

Det er en smule forvirrende i starten, men man fanger hurtigt essensen af spillet. Der er fire klasser tilgængelige, Assault, Support, Stealth og Exo, og med undtagelse af sidstnævnte giver de alle sig selv. Exo er den store tunge gut med enormt panser, masser af liv og de kraftigste våben, såsom chaingun og rocket launcher. Hver klasse har dertil en række kits at vælge i mellem, hvoraf nogle er tilgængelige fra starten, mens andre skal researches af Commanderen, og man finder hurtigt et, der passer til sin spillestil. For eksempel har jeg haft meget sjov ud af at spille Assault udstyret med en Team Fortress 2-agtig granatkaster.

Her er squads, et simpelt kommunikationssystem, indbygget stemmechat, og generelt byder skyde-delen på alt det, man kan forvente af et moderne skydespil. Finder man en god server med medspillere og en Commander, der har styr på tingene, så er det en fornøjelse at spille fodtusse i Nuclear Dawn.

De seks baner er rige på chokepoints og naturlige brændpunkter, og selv om fjenden forskanser sig massivt, kan man næsten altid finde et svagt punkt i deres linje, eller en alternativ vinkel at angribe fra, så man kan vende slagets gang.

Nuclear Dawn

Commander-delen er Nuclear Dawns bud på strategigenren, og jeg må indrømme at jeg er imponeret over hvor udførlig den er. Spiller man som kommandør, ser man banen fra oven, og kan frit bevæge og dreje kameraet, som man ønsker. Man kan gruppere sine spillere præcis som man ville forvente af et hvert andet RTS, og give individuelle ordrer til både squads og grupper, man selv har samlet. Dertil kommer den indbyggede stemmechat - så længe de er i live, kan fodtusserne kun tale sammen i deres eget, mens Commanderen kan høres af alle, og takket være tydelige ikoner er man som soldat aldrig i tvivl om hvor man bliver bedt om at angribe - hvis man da bliver bedt om det.

Som Commander er ens rolle både at kommandere rundt med sine spillere, men som sagt også at bygge spawnpunkter, forsyningsstationer og turrets, og derved rykke frontlinjen fremad. Sejren kommer som regel først i hus, når man har presset modstanderen hele vejen tilbage til deres startbase, og for at gøre det, er det nødvendigt med gode forsyningslinjer til ens spillere. For selvom support-klassen kan smide healthkits, så er forsyningsstationerne den mest pålidelige kilde til ny ammo og helbred.

Sejren afhænger altså lige så meget af Commanderen som af spillerne, og uden en god Commander har man ikke en chance. Er man utilfreds med kommandørens evner, kan man gennem spawn-menuen starte et mytteri, og herefter skal hele holdet stemme om hvorvidt man vil beholde chefen. At kandidere til posten er blot et spørgsmål om at sætte hak i en lille kasse.

Nuclear Dawn

Når alting kører som det skal i Nuclear Dawn, er det et sjovt spil med et herligt alternativt til de gængse skydespil, men når det går skidt, kan det være en ret frustrerende oplevelse. Og når der ikke er nogen træningsbaner eller tutorials, ud over fem små videoer, er det lidt af en mundfuld overhovedet at lære, hvordan man skal spille som Commander. Det vil uden tvivl afskrække mange fra overhovedet at forsøge sig. Især fordi man så hurtigt kan blive afsat, hvis man ikke har styr på tingene.

Nuclear Dawn benytter Valves Source-motor, der klarer opgaven med bravour. Figurer og miljøer er ikke de mest detaljerede efter tidens standarder, men de har en klar visuel identitet. Så selvom her ikke er tale om storslået grafik, så ser det stadig hæderligt ud, og der er aldrig tale om at grafikken kommer i vejen for gameplayet, hvilket næsten er det vigtigste i et spil som dette. Dertil kommer at billedhastigheden er silkeblød.

Lydsiden er til gengæld lidt mere skrabet. Man kunne godt savne lidt mere bund og definition i lydene, og den midlertidige hyletone, når noget er eksploderet tæt på en, lyder helt i skoven. Den er dog også det absolutte lavpunkt. Resten af spillets lyd er forglemmelig, men ikke decideret dårlig.

Nuclear Dawn

Som rent multiplayer-spil står Nuclear Dawn over for den udfordring, at det er dybt afhængigt af sine spillere for at fungere. Mængden af aktive spillere er ikke overvældende, men omvendt har jeg heller ikke haft problemer med at finde servere med liv i. Uden en god Commander bliver der dog lagt en dæmper på morskaben, og som nytilkommen spiller er det en rolle, der er svær at sætte sig ind i. En ordentlig træningsdel eller nogle deciderede tutorial-missioner er spillets største mangel. Men har man mod på den udfordring, eller finder man et hold med rutinerede spillere, er Nuclear Dawn et spændende indspark i en genre, der ellers savner nytænkning. Og til en pris på cirka 150 kroner får man hurtigt valuta for pengene.

Nuclear Dawn
7 / 10
+