SUPER POKÉMON RUMBLE

En legetøjsverden fuld af Pokémons lyder måske som kræs for fans af de hyggelige lommedyr, men resultatet lever desværre slet ikke op til forventningerne. Læs her hvorfor...

Man skal ikke meget længere end introen i Super Pokémon Rumble, før man begynder at ane at udgiverens tillid til spillet nok ikke har været den største. I stedet for at lade spillet foregå i de vante Pokémon-rammer er der nemlig her i stedet tale om en legetøjsbutik hvor legetøjsversioner af de kendte Nintendo-figurer åbenbart lever i deres helt egen verden.

På trods af pudse-nusse-design og kulørte farver er der dog ikke meget hygge til overs i den underlige legetøjverden, og inden længe finder man ud af at det eneste de finurlige legetøjsfigurer kan finde ud af, er at tæve tandhjulene skæve i hinanden. Faktisk er det eneste fredelige sted der findes i denne verden den lille by, hvor hele eventyret starter og denne er så kedelig, at man hurtigt tager benene på nakken.

Super Pokémon Rumble

Hvad der i første omgang ligner en verden der kan udforskes i eget tempo, viser sig hurtigt blot at være en restriktiv vejviser til den næste bane. Her er ikke en eneste krog eller hemmelighed at finde, og i stedet er det eneste man støder på i ny og næ, en vildfaren Pokémon. De egentlige baner er spredt løst ud over de små områder og en arena, der først kan tilgåes når hver bane er klaret, indikerer slutningen på hvert område.

Formålet i hver bane er det samme og der skal på simpel vis deles flade ud til de mange legetøjs-lommedyr, mens efterladte guldmønter og besejrede Pokémons opsamles. Enhver snert af rollespil og taktik er dog hevet ud af oplevelsen, og i stedet skal der her trykkes så meget og så hurtigt på 3DS'ens Y-knap som man kan komme af sted med, hvilket er nok til at besejre langt størstedelen af modstanderne.

Super Pokémon Rumble

På trods af at spillet indeholder mere end 600 forskellige Pokémons er forskellen i deres angreb minimal, og faktisk er det kun slagkraften der for alvor varierer. De fleste af de små dyr foretrækker at løbe hovedkulds ind i deres modstandere, mens andre benytter sig af lidt mere sofistikerede distanceangreb, men generelt vil du have set de fleste typer angreb inden for få timer. En smule dybde tilføjes da man kan købe ekstra angreb til sine monstre for de penge man samler op, men da disse ofte ikke er mere effektive end standardangrebene mister det hurtigt enhver form for relevans.

Den samme manglende kreativitet som gennemsyrer kampsystemet gør sig for øvrigt også gældende når det kommer til banedesignet. Således består nærmest alle banerne af en kurvet sti som slavisk skal følges mens enhver form for monstre skal have tæv. Det er meget længe siden at undertegnede har oplevet et spil der er så ligeglad med at tilbyde blot en smule variation, og hvorfor man ikke blot engang i mellem har lavet en afkrog med en hemmelighed eller lignende er nærmest ubegribeligt.

Super Pokémon Rumble

Inden man får lov til at avancere til det næste område på verdenskortet, skal man igennem en såkaldt "Battle Royale" som foregår i dedikerede arenaer. Dette er absolut spillets højdepunkt fordi det for en tid kamuflerer det kedelige kampsystem og banedesign med rent kaos, når 10 - 20 legetøjs-Pokémons springer i flæsket på hinanden. Som i resten af pakken er udfordringen godt nok sjældent særlig stor, men alligevel bliver det hurtigt disse kampe man lærer at se frem til.

På nuværende tidspunkt skulle det gerne stå klart at Super Pokémon Rumble på ingen måde lever på til de tidligere spils kvaliteter, og faktisk er det svært ikke at mistænke dette for at være en hurtig måde at tjene lidt penge ind på alle de Nintendo 3DS-ejere, der sulter efter et ægte Pokémon-eventyr. Det føles i alle kanter og leder som et spil, der sagtens kunne være blevet udgivet som en download-titel, og differentierer sig på det nærmeste ikke fra Wii-udgivelsen som faktisk blev udgivet som WiiWare.

Super Pokémon Rumble

Er man den slags Pokémon-fan som i forvejen har alle seriens spil og kender alt til de populære figurer, er det ikke utænkeligt at man vil kunne finde en smule underholdning i at jagte de mere end 600 forskellige lommedyr. Har man oven i købet en ven som også har spillet, kan man endda gøre det sammen i co-op med hver sin 3DS, og den slags gør som altid det heftige knaptrykkeri en smule mere fornøjeligt.

De fleste vil dog alligevel hurtigt miste interessen grundet den ekstreme simplicitet og manglende dybde, og i stedet vende tilbage til seriens mere ambitiøse kapitler.

04 Gamereactor Danmark
4 / 10