BATMAN: ARKHAM CITY LOCKDOWN

Mere Arkham City og så endda fra folkene bag Mortal Kombat? Hvad sker der her? Lee anmelder Batman: Arkham City Lockdown til iOS.

• Tekst: Lee West

Hvad gør man, når man ejer alle assets til et af dette års bedste spil? Når man som udgiver har leveret Batman: Arkham City og høstet enorm positive røster fra alverdens kritikere og gamere. Når et andet selskab under ens vinger samtidig står bag Mortal Kombat-successen. Og man gerne vil lave et spin-off, men samtidig vil gå i en helt anden retning?

Så retter man blikket mod Apples iOS og de største successer der. Sådan cirka må det være foregået da Warner kiggede i retning af iOS, kontaktede Netherrealms og besluttede sig for at lave Batman: Arkham City Lockdown.

Batman: Arkham City Lockdown

Og det var en god beslutning. Ikke ved første øjekast, men hvis man tager dette for hvad det er. Et spin-off, der leverer en utrolig tilfredsstillende bank-dem-alle-tour gennem Arkhams mørke gader og stræder. Det er ikke et sandkassespil med masser af muligheder, men et lineært kampspil, der mest af alt leder tankerne hen på Infinity Blade.

Alene ved at drage den sammenligning, taber Batman allerede. For Infinity Blade byder på et langt dybere kampsystem og en anelse flottere grafik. Det er Unreal-motoren der benyttes igen til denne tur. Og som så ofte før når Epics spilmotor tages i brug i iOS-sammenhæng, resulterer det i et gå-slå-stop-gentag-gameplay. Dark Meadow, Infinity Blade I+II, Dream:scape med Dungeon Defenders som eneste glimrende undtagelse, viser alle at motoren egner sig fortrinligt til start-stop-gameplay.

Og det er ved at være kedeligt.

Batman: Arkham City Lockdown

For vi har set det hele før. Enormt flotte omgivelser. Virkeligt lækre fjender. Og så en masse strygen henover skærmen for at nedlægge fjenderne. Batman: ACL rykker sig hellere ikke synderligt fra denne formel. Modsat Infinity Blade dukker du dig, ved at trykke et vilkårligt sted på skærmen, hvilket ikke umiddelbart burde betyde det store. Men i praksis vil det sige, at hvor du i Inifinity Blade skal vurdere om du vil dukke dig til højre eller venstre og derfor kræver brug af begge hænder, kan Batman spilles med kun en hånd. Det gør en stor forskel.

Men bag facaden af stryg til højre-venstre og gentag gemmer der sig en hulens masse sjov. Og faktisk lidt strategi, hvis man gider at lede. Vil du lave et 4 hit combo afsluttet med et spark er det eksempelvis venstre-højre-venstre-ned. Og som med stort set alle andre kampspil kan man button-mashe sig gennem fjenderne, men for at opnå den store tilfredsstillelse, bør de nedlægges med stil.