SONIC GENERATIONS

Thomas anmelder Nintendo 3DS-udgaven af Sonic Generations. Læs med her når pindsvinet løber løbsk.

De fleste af os har på et eller andet tidspunkt hørt historierne om, hvordan alle havde det meget hårdere i gamle dage, og om hvordan nutidens unge har flere muligheder og større frihed, end de unge havde dengang for lang tid siden. Sandheden i den slags udtalelser varierer selvfølgelig altid, men når det gælder Sonic er jeg ikke et sekund i tvivl om, at den gamle Sonic faktisk havde det hårdere, for den nye Sonic er en tøsedreng.

Sjældent har det været tydeligere end i Sonic Generations til Nintendo 3DS, hvor hver bane er delt op i to dele, således at man skal gennemføre den som både den gamle og nye Sonic. Den ældste version af det blå pindesvin skal bruge lidt afstand for at komme op i fart, skal selv bedømme hvert et hop og har egentlig ikke rigtig andre værktøjer til rådighed end at kunne forvandle sig selv til en kugle og så ellers håbe på det bedste.

Sonic GenerationsSonic Generations

Den nye Sonic er meget mere ilter, hvilket afspejles i hans skarpere kanter, "dude"-inficerede sprogbrug og hans superevner. Med et ekstra klik på A-knappen sigter han eksempelvis selv på den næste fjende, mens han er et i hop (en evne den gamle Sonic også lærer senere), mens besejrede monstre og opsamlede guldringe oplader et turbo-boost, der nærmest lader ham storme igennem enhver udfordring.

Det virker alt sammen enormt uretfærdigt, og forskellen synes kun at blive større, jo flere af de klassiske baner man bevæger sig igennem. Grundet en baggrundshistorie, der forsøger at forklare de forskellige versioner af Sonic og Tails med fortællinger om tidslommer og des lige, har udvikleren nemlig haft al mulighed for at genbruge nogle af seriens mest kendte verdner.

Sonic GenerationsSonic Generations

Uanset hvordan du har det med genbrug i spil, er det svært ikke at smile, når der startes ud med den klassiske Green Hill Zone, eller når man senere løber igennem den efterårsbrune Mushroom Hill fra Sonic & Knuckles. Knapt så sjovt er det dog, når en sølle version af Emerald Coast fra Sonic Adventure står for tur, og at nogen har syntes det var en god ide at genbruge Water Palace fra Sonic Rush, kommer jeg nok ikke til at forstå foreløbigt.

Ideen med, at to forskellige versioner af hver verden skal gennemføres, er slet ikke dum, men desværre belyser den også hurtigt spillets største problemer. Kvaliteten af banedesignet er således ikke altid interessant nok til at kunne bære flere gennemspilninger, og meget hurtigt kommer det hele til at virke som om, der blot er smidt lidt nye baggrunde på de samme baner. Langt mere frustrerende er det dog, at det til tider ugennemtænkte banedesign betyder, at man løber direkte i døden uden nogen egentlig chance for at undgå den.

Sonic GenerationsSonic Generations

Mit største problem med opbygningen blev dog hurtigt, at jeg simpelthen synes den gamle Sonic var for kedelig. Nok har jeg respekt for gårsdagens bedrifter og den slags, men uanset hvor retro-glad jeg er, er det svært at skulle vælge et sløvere tempo, knap så skarp styring og mindre opfindsomme baner frem for den nye Sonic med sine 3d-baner, turbo-tempo og superevner.

Det er ærgerligt, at hele pakken ikke er blevet skruet bedre sammen, for i enkelte situationer får man et glimt at et Sonic-eventyr, der minder om noget fra seriens storhedstid. Det gør bestemt heller ikke noget, at spillet ser rigtig lækkert ud på Nintendo 3DS, på trods af at der nærmest aldrig er nogen egentlig grund til at slå konsollens unikke 3D-evner til.

Sonic GenerationsSonic Generations

Vi er mange, der efterhånden har ventet rigtig lang tid på et godt Sonic-spil, og derfor er det ærgerligt, at Sonic Generations flere gange træder sig selv over tæerne, når nu det ellers har forsøgt at genskabe nogle af seriens bedste baner fra de forrige eventyr. Skuffende er det også, at det hele kan gennemføres på under seks timer, og et sølle forsøg på at fikse dette problem ved at inkludere en online-mulighed, hvor man kan konkurrere om de bedste tider og karakterer mod andre spillere, er slet ikke nok.

Sonic har endnu ikke fundet sig helt til rette på de håndholdte platforme, og det ændrer Sonic Generations desværre ikke noget ved, på trods af at der ellers denne gang bydes på to blå pindsvin.

6 / 10
+