SOULCALIBUR

Først hed det Soul Edge, så hed det Soul Calibur. Så hed det SoulCalibur. Vi anmelder den seneste udgave der passer i din lomme.

• Tekst: Lee West

"Okay... 75 kroner?!" Jeg hører lyden af min stemme i det nattesorte lokale. Femoghalvfjerds kroner. Det er jo vanvittigt for... en klassiker? Årsagen er naturligvis, at Namco langt om længe har besluttet sig for at udgive det, der efter min mening et af verdens bedste kampspil, til iOS-platformen. En platform der drukner i billige og til tider tarvelige freemium-produktioner eller 6 kroners-udgivelser. Så 75 kroner føles som en herregård (inklusiv butler). Og det er jo noget pjat. For tilbage i 1998 importerede jeg gladeligt en japansk Dreamcast til 5.000 kroner bare for at kunne spille denne utrolige tredimensionelle pryglesimulator.

Modsat hvad mange læsere sikkert forventer, så får jeg ikke kastet min iOS-spilsamling i hovedet af pengestærke Apple. De ryger oftest af egen lomme. Så Soul Calibur koster mig 75 kroner, da jeg klikker køb. Hverken mere eller mindre. Lad os derfor få det af vejen: for 75 kroner kan du få Street Fighter IV Volt, Street Fighter 2 Collection, Mortal Kombat og så endda have råd til en eller anden dødsyg fysikpuzzler med grise, fugle eller (månedens dille) pingviner. Og Street Fighter i de forskellige udgaver er gode. Mortal Kombat er hæderlig (endda med mulighed for to spillere på samme iPad - ja, det er intimt). Men Soul Calibur er kampspillet over dem alle. Denne udgave er tilmed universel, så du kan købe den én gang, og så har du den tilpasset alle iOS-formaterne.

Soul Calibur

Et kig på Wikipedia afslører i øvrigt, at kampspillet er verdens femte bedst anmeldte spil nogensinde. Og det er fuldt ud fortjent. Da Namco leverede det våbenbaserede kampspil tilbage i 1998 for alverdens arcade-gængere, blev vi blæst omkuld. Det var bragende flot, frameraten var sindsyge solide 60 frames i sekundet, man kunne side-steppe sine modstandere, og strategien føltes lysår foran konkurrenterne. Toshinden, Tekken og (pfft) 2D-spillene fik baghjul.

Men nok om fortiden. Spørgsmålene, der sikkert spøger i dit baghoved, er nok nærmere: er det 75 kroner værd på iOS? Hvordan er styringen? Er frameraten solid? Og hvordan er multiplayer?

Okay, sidste spørgsmål først. Sæt dig ned. Der er ingen multiplayer. Ingen. Hverken lokal eller online. Godt så. Er du kommet dig over den underlige beslutning? Så kan du roligt læse videre. Det bliver gradvist bedre.

Soul Calibur

Frameraten holdes på minimum 30 frames i sekundet. Hvilket betyder, at kampspilsfanatikere vil kunne mærke en forskel i timingen, mens vi andre næppe vil levere mere end et skuldertræk til den del, for spillet fungerer klippesolidt på både iPhone 4S og iPad 2. Og især iPhone 4S, med sit fortrinlige retina-display, leverer så farvestrålende en lilleput-udgave af klassikeren, at hjertet næsten hopper en takt. Og faktisk finder jeg mig hurtigt bedste tilpas på den lille skærm, på trods af pølsefingrene.

Styringen er ligeledes velimplementeret. Du kan flytte placeringen (og bestemme gennemsigtigheden) af knapperne og paddet, og begge dele virker som om de er lånt direkte fra Capcoms fortrinlige iOS-kampspil. Dobbelt-tap ved kanten af det virtuelle joystick, og du har modsvaret til at skubbe det to gange. Effektivt og en af de mange små detaljer der gør, at det virtuelle pad fungerer så godt som man turde håbe på.

På alle måder føles Soul Calibur som en fuld udgave. Der bydes på 19 figurer med alternative kostumer, den klassiske arcade-battle, med de sædvanlige indstillinger for sværhedsgrad, liv og spilmekanikker. Time Attack, lader dig slå spillet på tid, og naturligvis poste din tid på Game Center. Survival sender en syndflod af kombattanter mod din kriger, som skal holde ud så længe som muligt. Extra Survival lader dig få én chance, ét slag.

Udover det er der artwork og mulighed for at nyde kampene i arenaer, hvor du kan skifte kameravinkler og figurer som det passer dig. Og så er der naturligvis practice, der lader dig mestre de forskellige teknikker (inklusiv knap-layouts).

Soul Calibur

Namco Bandais senior VP for Europa, Olivier Comte, kommenterede engang på prisstrukturen af apps og advarede mod at sælge sine varer for lavt på bekostning af kvalitetniveauet. Dette er et godt eksempel på en sådan titel, hvor prisen er det, den burde være for varen. Om dette er dine surt optjente skillinger værd, vil i høj grad afhænge af hvor meget du elskede det oprindelige spil, hvor nødvendig multiplayer er, eller hvordan du har det med virtuelle pads.

For mig er dette en transportabel udgave af et af mine kæreste spilminder og et af verdens bedste kampspil. Det er for mig nok til at smile ved tanken om, hvor lidt jeg har betalt for en transportabel udgave af min favorit-fighter. Om det gælder for dig, skal jeg ikke kunne sige.

Soul Calibur
8 / 10
+