GRAND SLAM TENNIS 2

Blichfeldt spændte endnu en gang sin Bjørn Borg-træketcher op og begav sig mod Wimbledon i EA's Grand Slam Tennis 2. Du kan læse hvordan det hele gik lige her...

Det er naturligvis ikke nogen stor overraskelse, men alligevel er det imponerende, hvordan EA øjensynligt kan kaste sig over en digital fortolkning af enhver sportsgren med en selvtillid og et talent der nærmest altid resulterer i et godt spil efter ganske få forsøg.

Grand Slam Tennis 2 er godt nok efterfølgeren til det glemte Wii-spil, men markerer første gang at EA udvikler et Tennis-spil til Xbox 360 og PlayStation 3, og selvom det betyder at man på det nærmeste er startet forfra, er det umiddelbart ikke til at mærke.

Hvor mindre udviklere ofte bruger adskillige forsøg på at ramme den rigtige kombination af præsentation og tilgængelighed, er dette tydeligvis småting for spilgiganten. Et samarbejde med sportskanalen ESPN får således det helt til at virke som en tv-transmission, mens simple menuer sørger for at der ikke er nogen slinger i valsen uanset hvilken af de mange spilmuligheder, du ønsker at benytte.

Grand Slam Tennis 2

Som altid er det i karriere-delen du vil finde de fleste timers underholdning, men inden du kommer så langt bør du bruge lidt tid på at lære det såkaldte "Total Racket Control"-kontrolsystem. Som med så mange andre af gigantens sportsspil har man også her valgt at flytte mange af de vigtigste muligheder over på det højre analogstick - denne gang kontrollen over ketsjeren.

Et simpelt vip frem på analogstickket resulterer i et såkaldt "flat shot" som du selv kan bestemme styrken og positioneringen på, alt efter hvor hårdt du trykker, samt hvor du bevæger det hen. Bevæger du sticket tilbage og derefter frem resulterer det i et "topspin"-skud, mens du kan tage farten ud af bolden med et "slice"-skud ved at vippe sticket tilbage. Det er dog ikke alt. Det er nemlig ikke nok blot at ramme bolden, og i stedet afhænger effektiviteten af dit skud også af din timing, altså hvornår du rammer bolden.

Grand Slam Tennis 2

Selv hvis du skulle have brugt tid på nogle af de andre spil hvor EA har valgt at bruge det originale kontrolsystem, kan du godt forvente at Grand Slam Tennis 2 vil forvolde dig lidt problemer. Tennis-sporten er i sin natur en hurtig sport hvor enhver fejl straffes med et tabt point, og på trods af at man fra starten sagtens vil kunne klare sig ved at bruge de mest basale teknikker, går der ikke lang tid før man bliver nødt til at begynde at udforske nogle af de lidt mere komplekse muligheder.

Problemet er her at kontrolsystemet ikke altid er helt præcist, og faktisk er det første gang jeg har haft episoder hvor jeg har været decideret frustreret over EA's brug af det originale styresystem, og oplevet skud som ikke er i nærheden af, hvad jeg havde kommanderet.

Grand Slam Tennis 2

Alligevel er kampene på banen ellers til tider rigtig gode, fordi der tydeligt er blevet arbejdet på at implementeret topatleternes personligheder. Med andre ord vil man altså opleve hvordan Nadal er den konstant arbejdende energibombe, Roddick leverer sine serv som var de skudt fra et haglgevær, Federer altid spiller velovervejet og selveste McEnroe bliver enormt frustreret når noget kikser.

Desværre mangler der lidt af farten og det flydende spil fra både Top Spin og Virtua Tennis-serierne, og Grand Slam Tennis 2 indeholder ikke den samme fornemmelse for momentum som sine konkurrenter. I stedet føler man det ofte som om den valgte figur har cement i skosålerne og manglende fightervilje, hvilket resulterer i uventede tabte points i situationer hvor man ellers var sikker på at pointet kunne reddes hjem.

Det er også svært ikke at stille sig undrende overfor spillet forståelse af sværhedsgrad. Vælger man at begynde en karriere starter man således automatisk på den letteste sværhedsgrad, som efterfølgende øges år for år. Problemet er bare at der ikke skal særligt mange evner til at vinde alt hvad der er at vinde det første år, og når man som amatør vinder alle fire Grand Slams er det en smule svært at finde motivationen til at fortsætte.

Grand Slam Tennis 2

Yderligere virker det besynderligt at min figur bliver bedre og bedre, men angiveligt får sværere og sværere ved at besejre verdens bedste spillere. Han og jeg havde ingen problemer som amatør, men som superstjerne med meget bedre styr på spillet skal der lige pludseligt kæmpes om hver bold.

Ikke helt uventet er det her EA's erfaring sørger for at det hele ikke fuldstændigt falder fra hinanden, for på trods af de underlige beslutninger og til tider upræcise kontrol, gemmer her sig et solidt Tennis-spil som fra tid til anden byder på nogle svedfremkaldende kampe. Det føles fantastisk at levere et servees, at slice bolden på tværs af banen og følge op med afgørende netspil, samt at lobbe bolden over modstanderen og se den ramme yderkanten af baglinjen.

For at kunne blande sig med toppen af genren, skal der dog også være styr på de sidste detaljer, og det er her Grand Slam Tennis 2 desværre halter. Hvis EA kan formå yderligere at forfine kontrolsystemet, forbedre spillernes momentum på banen og tænke bare en smule mere over opbygningen, kan alle Tennis-fans nemlig godt allerede begynde at glæde sig til næste års næsten uungåelige efterfølger. Som det ser ud lige nu er der dog ikke mange grunde til ikke i stedet at vælge en af genrens stærkere titler.

7 / 10
+
Alle fire Grand Slam-turneringer. Lækker blanding af nuværende topstjerner og legender. Originalt kontrolsystem...