SHANK 2

Shank har stadig litervis af raseri i kroppen, og det betyder at hans fjender skal have dask, men er efterfølgeren en bedre oplevelse end det originale spil? Læs anmeldelsen lige her...

På trods af i sin tid at have påpeget dets mangler i min anmeldelse, har jeg siden det blev lanceret formået at købe det originale Shank to gange, efter at have overbevidst mig selv om at jeg måske havde taget fejl dengang - det havde jeg ikke.

Shank havde på overfladen næsten alt hvad der skulle til for at være det ultimative actionspil, men et rodet kampsystem og design, manglende variation og en smagløs historie gjorde det hele til en gang ufokuseret rabalder uden særlig meget egentlig indhold. Derfor er det også positivt, at man i efterfølgeren med det samme kan mærke at udvikleren har taget kritikken til sig, og gjort noget ved de mange problemer.

Shank 2

Historien, der denne gang inkluderer en ond diktator og en kidnappet kæreste (du kan selv sætter resten af plottet sammen), forsøger knapt så hårdt at være underholdende, og bliver det derfor som resultat. Fortællingen fylder ikke særlig meget af oplevelsen, og vil ikke betyde det store i beslutningen om hvorvidt du bør købe spillet, men inspirationen fra 80'ernes store actionfilm, i særdeleshed Rambo, klæder det hele meget, meget bedre end sidst.

Langt vigtigere er dog, at kampsystemet er blevet totalt genovervejet på en måde, så kun de bedste elementer fra det første spil er blevet bevaret. Det handler naturligvis stadig om, at Shank skal se så cool ud som mulig, mens han slagter ligaer af forskellige fjender, men mekanikken hvormed dette gøres er heldigvis meget bedre end i det første spil.

Shank 2

For det første er det nu muligt at foretage et undvigende rullefald med et enkelt vip af det højre analogstick, ganske ligesom det system God of War-serien for eksempel også gør brug af. For det andet kan de fleste fjenders angreb nu vendes mod dem selv med lidt god timing - efter fjenderne har fået et par dask, vil de begynde at blinke rødt, hvorefter de med et udråbstegn vil signalere at deres næste angreb kan afbrydes. For det tredje er animationen denne gang knapt så stiv og fastlåst, hvilket betyder at man nu i højere grad har mulighed for at stoppe en igangværende angrebssekvens.

Ligesom historien og kampsystemet har omgivelserne også denne gang modtaget langt mere opmærksomhed, og har man blot en gang travet gennem det oprindelige Shanks sandfarvede verden, vil man vide at det var tiltrængt. Variationen er langt større, og de lånte scener fra alverdens actionfilm mange flere, hvilket betyder at man vil skulle kæmpe sig igennem alt fra brændende bygninger, forladte pakhuse, enorme skibe og øer med amazone-beboere.

Shank 2

Alle disse elementer giver tilsammen et bedre fungerende actionspil, der dog stadig ikke er uden sine fejl. Ligesom det var problemet i det første spil, har holdet bag efterfølgeren nemlig stadig ikke styr på pacingen af oplevelsen.

Shank 2's største problem er, at det stadig er et spil der insisterer på hele tiden at have volumen sat på 11 ud af 10 - der er aldrig til et pusterum og i stedet forsøger hver scene at overgå den foregående, uden at huske at lade spilleren stoppe op og nyde sejren. Det har den modsatte effekt, for på trods af at variationen i banerne og fjenderne er større, at mulighederne er flere og at det hele flyder bedre, får man alt for hurtigt nok, og herfra begynder det hele blot at blive trættende.

Der er ganske enkelt en grænse for hvor lang tid man kan finde det interessant at save, knuse, tæve og skyde fjender, når der hverken er pusterum eller andet incitament end at der venter en identisk situation lige om hjørnet. Problemet bliver kun understreget af, at det ofte er i de situationer, hvor der kun er et par fjender på skærmen, og man til fulde får lov at benytte sig af kampsystemets mange muligheder, at spillet virker bedst.

Det er uforståeligt at man eksempelvis ikke har brugt de guldstykker, nogle af fjenderne efterlader, til eksempelvis at åbne op for nye våben eller færdigheder. I stedet uddeles disse sparsomt på tilfældige tidspunkter, og en så åbenlys mulighed for at give spilleren et eller andet ekstra at kæmpe for virker i den grad forspildt.

Shank 2

Mere underholdende er flerspiller-mulighederne, der dog denne gang ikke inkluderer muligheden for at gå igennem historien i co-op. I stedet har udvikleren fyldt på med en sjov spilmulighed hvor de to spillere skal beskytte forskellige bombesteder på den givne bane, mod fjender der ønsker at antænde disse. Der gives points for hver besejrede fjende og disse kan indløses til ekstras som miner og maskinkanoner, der vil gør chancen for at klare sig helskindet igennem de 30 runder større.

Det kan godt være, at flerspiller-mulighederne mere end låner et par af dets ideer fra Gears of War, men underholdende er det stadig, i særdeleshed fordi forskellige valgbare figurer hver har deres egne små twists, når det eksempelvis gælder våbenpræferencer og livsenergi.

Jeg kan ikke andet end at ærgre mig over, at jeg stadig sidder tilbage med en følelse af skuffelse efter at have spillet Shank 2, for selvom det er et markant bedre spil end det første, burde det stadig have været bedre. Langtidsholdbarheden mangler simpelthen, og her efterlyser jeg ikke engang en længere kampagne, men i stedet en bedre pacing og ganske simpelt noget mere at spille for. Heldigvis er flerspiller-muligheden overraskende robust, og hvorvidt du tror du kommer til at bruge tid på denne, er hvad der bør afgøre hvorvidt Shank for dig bliver et "prøv" eller "køb".

7 / 10
+
Solidt og markant forbedret kampsystem. Sjove og robuste flerspiller-muligheder. Mere variation i banerne.