Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

Little Deviants

Små grimme ufo-mænd. Herligt tåbelige minispil. Alle PS Vitaens funktioner i brug, og et hav af glade farver og fine ideer. Det er i bund og grund præmisset for The Little Deviants.

Det er egentlig underligt. Nu har folk tørstet efter en håndholdt konsol med fysiske knapper og to analoge sticks (Circle Pad Pro tæller ikke vel?), og så droppes disse funktioner helt i et af lanceringsspillene. Samtidig har mange spillere glædet sig over et format, hvor man endelig kan slippe for de forfærdelige mobilspil, der kun består af små balanceringsøvelser, tryk på skærmen eller reaktionsspil.

Hvis man ikke kan se ironien ved udgivelsen af Little Deviants på PS Vita, så lad mig forklare. Her er en samling minispil, hvoraf to eller tre af dem ville få en anbefaling herfra, hvis de kostede seks kroner til min iPhone. Det er den slags spil, som jeg oftest hader på mobilen, og det er langt fra de gode solide spiloplevelser som både PS Vita og alverdens mobiler heldigvis også tilbyder.

Little Deviants

Til gengæld er de samlet i en stor farvestrålende pakke, der på en eller anden måde formår at være mere end de enkelte dele. Hvis man er villig til at ignorere dele af pakken og er tålmodig nok til at åbne resten op. Historien er simpel, gakket og hamrende ligegyldig. En bunke små monstre er nødlandet på jorden (eller noget der ligner), og nu skal de gennem en række minispil samle deres rumskib, så de kan vende tilbage til deres hjemplanet. Eller noget i den stil. Det er ikke så vigtigt. Det vigtigste er, at de små ballademagere er charmerende at se på og overdrevent glade på den der hypeaktive måde.

Forberedelsen til hjemrejsen sker som sagt ved at gennemføre en række minispil. Og dem er der mange af.

Der skal hoppes faldskærmsudspring gennem en bunke svævende ringe. Der skal trilles gennem labyrinter i Pac Man-lignende verdener. Så skal der trilles og rulles gennem enorme konstruktionspladser. Der skal sejles i gigantiske undervandsverdener. Ræses med en monstrøs robot på nakken i farveladeglade landskaber. Der skal skydes invaderende monstre.

Little DeviantsLittle Deviants

Der skal brydes med gale zombier. Dykkes i snævre minekorridorer og der skal spilles alternative udgaver af wack-a-mole. Selvom opgaverne er mange, byder Little Deviants i bund og grund på variationer af de samme ti spiltyper eller mindre. Og det ville egentlig også være okay, hvis ikke det var fordi det hele føles så forceret, og nogle af funktionerne føles alt andet end sjove at benytte.

Little Deviants

Alle PS Vitaens funktioner skal nemlig død og pine bruges. Og det er i virkeligheden kun en håndfuld af opgaverne der virkelig fanger. Og her er det største problem. For hvis du vil åbne for nye spil, skal du som minimum have opnået bronze i dit nuværende spil. Og når man finder en spiltype kedelig, så trækker det altså ned at være tvunget til at spille den.

Det er en skam, for Little Deviants har nogle sjove ideer og nogle rigtigt gode minispil. Blandt andet synes jeg, at løbene og de forskellige varianter, der bruger PS Vitaens gyroskop til at trille ens figur som en anden kugle i et labyrint-spil, fungerer fortrinligt. Men der er desværre også alle de andre tåbeligheder.

Little Deviants

Når man er gennem alle spillene, har man derfor gnubbet på skærmen, tiltet maskinen, gnubbet bagpå, kildet eller trykket på den trykfølsomme bagside, svunget maskinen rundt i lokalet, prikket foran og bagpå. Drejet den som et rat. Sunget i mikrofonen. Trukket på begge sider for at lave slangebøsseskud og en masse andre funktioner. Alt bruges. Og på den måde er Little Deviants en fantastisk indførsel i din nyindkøbte Vitas mange spilfunktioner. For at forlænge levetiden med andet end bare high score og online-lister, så kan der også samles små kattelignende væsener og billeder til et virtuelt galleri. Og her får man fornemmelsen af, at spilverdenen hænger mere sammen med nogle overordnede mål.

Man kan argumentere for, at de mange minispil er velegnet til pick up and play og dermed håndholdt gaming - men det er der allerede en million iOS og Android-titler der er, og de gør det som oftest bedre. Til gengæld får du her en samling af minispil, hvor du også kan få instruktionerne og historien på dansk. Vil jeg så anbefale Little Deviants? Svaret er et rungende måske. Til de yngste i familien er der masser af sjov og leg at hente. For de af os, der allerede har spillet et hav af denne slags minispil, føles det lidt ligesom at få serveret en velsmagende suppe, og blive bedt om at spise den med en gaffel, fordi "så bliver det hele meget sjovere".

Er det din ide om et godt spilmåltid, så bliver du ikke skuffet. Vi andre kan bare styre uden om samlingen af minispil. Den byder ikke på meget andet end tomme kalorier.

Little Deviants
Little Deviants