HAPPY ACTION THEATER

Kinect-sensoren er støvet af, og Sebastian har kastet sig ud i gøgl og spas i titlen Happy Action Theater fra Xbox Live.

• Tekst: Sebastian R. Sørensen

Vores spilhobby er ikke altid forbundet med en gennemskuelig logik, men dog typisk udstyret med klare mål i form af store bossfights, hjernevridende puzzles eller jagten på toppen af leadersboards og high score-listerne. Med Kinect-titlen Happy Action Theater bliver denne tankegang udfordret, og gentagende gange under min leg med denne titel, overvejede jeg om dette overhovedet kunne kategoriseres som et spil i den klassiske forstand.

Scenen er sat i et gammelt teater, hvor 15 forskellige oplevelser venter på at blive udforsket. Straks titlen er hentet ned på din harddisk og Kinect-sensoren er tændt, er man i gang. Skærmen fyldes med sensorens billede, og skiftevis laves dette virtuelle legeværelse om til ekstremer såsom lavafloder, snelandskaber eller blævrende budding!

Happy Action Theater

Til min fordel havde jeg allieret mig med to anden-generationsspilanmeldere på hhv. fem og ni år. Hvor jeg i starten brød mit hoved med at finde logik, formål og et sted hvor min score eksempelvis blev noteret, så kastede disse to børn sig ud i oplevelserne med åbne arme. Ret hurtigt stod det mejslet fast, at denne titel er utraditionel og befriende useriøs. Det er kort sagt legetid, og minutter bliver hurtigt til timer.

Friheden til bare at kaste sig ud i gøgl og spas er også afspejlet i legerummet, og det faktum at styringen ikke er så fastlåst. Man kan hoppe ind og ud af legen, og kommer der en mindre horde legekammerater på besøg, så kan flere spille synkront. Vi testede spillet med op til fem personer på samme tid, og det fungerede sublimt. Hvor andre mere seriøse Kinecttitler kræver, at man står på relativt afgrænsede områder i spilrummet, så tillader denne titel totalt anarki, og selv helt små børn kan deltage.

Efter få minutters spil kunne jeg trække mig ud af den aktive del af oplevelsen, og bare sidde og studere legen fra sidelinjen. Menuer er stort set ikke eksisterende, og eneste samlingspunkt er en teaterscene, hvor man kan vælge imellem enkelte oplevelser, eller nappe en cocktail med de mange forskellige udfordringer, i en uendelig løkke.

Vores virtuelle legerum blev først fyldt med en flod af lava, og hvor jeg straks blev ramt af hvad-hvorfor-hvordan-symptomer, så kastede mine små krigere sig ud i at bade i lavaen, for herefter at rejse sig som fakler, med evnen til at kaste ildkugler på hinanden. Der gik straks leg i den, hvor intuitionen og det faktum at vi alene var drenge i legen gjorde, at en ildkuglekamp udviklede sig. Et tilsvarende scenarie udviklede sig, da vores virtuelle legerum blev fyldt med sne.

Happy Action Theater

En anden del af spillet er rettet mod dans og musik. Dette inkluderer blandt andet psykedeliske oplevelser, hvor skærmen fyldes med mønstre og billeder af deltagerens ansigter. Andre dele var mere rettet mod dans. Jeg havde en flok unger, som forsøgte sig med alt fra electric boogie moves, som ormen over til simple kolbøtter. Sensoren fangede langt det meste, og alt blev oversat til effekter på skærmen. Omkring på dette tidspunkt opgav jeg alt søgen efter formål og kastede mig ind i legen. Men mine gamle dansetrin fra midt 90'erne var ved at aflive næste generation af bare grin, så jeg trak mig diskret tilbage til rollen som observatør.

De dele af Happy Action Theater, som jeg fandt ekstra geniale, var for eksempel muligheden for at smadre en by, som under konstant genopbygning findes i dit spilrum. I bedste Godzilla-stil pulveriserer man alt fra bygninger til flyvemaskiner, der cirkler omkring en. Andre udfordringer lugtede af reelle spiloplevelser, og man fandt sig som del af en Space Invaders-agtig begivenhed, hvor række efter række af fjender bevæger sig ned over skærmen, mens man hopper rundt og styrer et rumskib i bunden.

Happy Action Theater

Som en adspredelse så smides der pludselige tal og XP-gevinster på skærmen i et af delspillene, hvor man skal tænde fyrværkeri placeret rundt i ens legerum. Men selvom dette er både velkendt og spektakulært, så tjener det intet videre formål. Points opsummeres ikke når man afslutter spillet, og man kan hverken vinde eller tabe. Det yngste medlem af anmelderteamet råbte konsekvent "yes, jeg vandt" efter hver begivenhed, så måske findes der skjulte konkurrenceelementer som denne aldrende testspiller ikke fangede. Har man lyst til at tryne ens medspillere i et Kinectspil, så skal man kikke mod andre spiltitler.

Happy Action Theater er ikke den nemmeste titel at sætte ord på. Hvordan videregiver man glæden ved at stå indstøbt i en gele-budding, mens ens bevægelser overføres til at denne virtuelle dessert står og blævrer? At se en femårig gå i bro af glæde over at måtte tænde mængder af fyrværkeri i familiens stue, som nu er det store Kinect-legerum? Det er på alle måder en speciel spiloplevelse.

Happy Action Theater

Mulighederne ved Kinect-teknologien er tydelig, når man leger med Happy Action Theater. Udover at være et udmærket børnespil for selv de allermindste, så kan titlen også bruges som et partyspil, hvor uforstående voksne venner med sikkerhed vil blive imponeret over hvordan stuen omdannes til helt andre verdener. For lidt over 100 kroner er der oceaner af underholdning her - særligt hvis man har småfolk i husstanden. Er formålet derimod at samle vennerne til lidt hygge en weekendaften med Kinect på menuen, så tvivler jeg på at Happy Action Theater vil være meget andet end et kort indslag, før man finder de mere konkurrenceprægede sports- eller dansetitler frem.

Happy Action Theater
8 / 10
+