Mario Party 9

Efter lidt for mange middelmådige festspil, viser Mario og vennerne, at det stadig kan lade sig gøre. David anmelder.

Wii-consollen er ideel til sociale spil. Mange folk anskaffede en, kun for at være fælles om de grin og den rivalisering, der opstår i dagligstuen når man bevæger den simple controller.

Men selvom der er et stort udvalg af sociale og festspil på bedding, så når de fleste af dem ikke et særligt højt kvalitetsniveau. Og mens Nintendo definerede konceptet med party-spil for fjorten år siden med den millionsælgende Mario Party-serie, så lagde de tilsyneladende ikke mange kræfter i at føre den videre på den mest passende konsol. Især ikke vurderet ud fra det katastrofale ottende spil i serien, og den større fokus på de mere simple Wii X-titler. Nu, hvor genren er helt og aldeles mættet, vil Nintendo hæve standarden, vise hvor de gode party-spil kommer fra, og holde en fest, der vil appelere til alle endnu engang. Og det lykkedes langt hen ad vejen med Mario Party 9.

Med det forrige udspil blev seriens største problem endnu mere tydeligt. Det manglede smidighed, innovation og højere produktionsværdier. Disse tre nøglepunkter er dem, der er lagt flest kræfter i denne gang. Mario Party 9 har lånt et par ideer fra Wii Party for at skabe en hurtigere og mere dynamisk oplevelse, der radikalt ændrer brætspilsmekanikkerne og lægger mere krudt i præsentationen.

Superstjerner er blevet fjernet fra spillepladen, og derfor er det slut med det terningebaserede ræs om først at nå den gyldne skat før alle andre. I stedet følges de fire figurer nu ad i et køretøj rundt på pladen. Ved at spille minispil samler de ministjerner, og den, der har flest ministjerner med i mål, tjener en superstjerne og vinder spillet.

Mario Party 9
Mario Party 9Mario Party 9Mario Party 9

Gamle fans af serien vil måske ikke være helt tilfredse med den beslutning, da de nu er "bundet" til deres medspillere og ikke kan vandre frit rundt. Klager vil være forståelige, og vi ville ikke have noget i mod en spilleplade, der fulgte de klassiske regler. Men når du først har prøvet det nye system i et par spil, virker det forfriskende i forhold til den gamle og slidte mekanik.

Bedst ved et hele er, at det strategiske element stadig er tilbage. Det er nemlig "kaptajnen" (den spiller, hvis tur det er til at kaste terningen) stadig kan træffe valg til egen fordel, såsom hvilken rute køretøjet skal benytte, eller forsøge at ende på et bestemt felt, enten for at få en præmie, undgå en fare eller udløse et event. Dertil får kaptajnen en ministjerne-bonus i slutningen af hvert minispil.

Læg dertil tilføjelsen af bosser både halvvejs gennem og til sidst på spillepladen, der giver spillet mere personlighed og en større forbindelse til Mario-universet. Boss-kampene foregår gennem lidt længere co-op-minispil, der har sjove og originale kampsystemer. Man skal samarbejde for at vinde, men målet er stadig at give mere skade end sine medspillere, og selv levere nådestødet.

Mario Party 9Mario Party 9Mario Party 9
Mario Party 9