Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
artikel

Xbox One S - Kunsten at forbedre det der var i stykker

Magnus kritiserer den gamle Xbox One, og roser den nye Xbox One S til skyerne!


Dette er en annonce:

Jeg kan virkelig, virkelig ikke lide den almindelige Xbox One. Det tør jeg godt at sige, uden at frygten for faklerne tændes og høtyvene slibes. Det er en forfærdelig konsol. Her taler jeg slet, slet ikke om Microsoft som firma, deres diverse designfilosofier eller sågar spillene som er eksklusive til maskinen - jeg taler om selve produktet, kassen, maskinen.

For det første er den gigantisk, og jeg mener virkelig gigantisk. Det er ikke engang bare dimensionerne jeg taler om, men også selve udseendet, den ser besværlig ud, komisk ud. Når nu den er så stor at den burde have sit postnummer og dertilhørende tyngdefelt, så skulle man tro at det skyldes at strømforsyningen så er inde i selve maskinen, men nej, vi får den gode gamle mursten med oven i købet, som om Microsoft tror at kvalitetsfølelse udelukkende kommer af at tilbyde så meget masse som overhovedet muligt for pengene.

Xbox One er ikke en værdig konkurrent til PlayStation 4, så enkelt er det, og det vidste Microsoft godt. Der gik lang tid, men så svarede Microsoft igen, og sikken måde de gjorde det på - Xbox One S. Denne artikel handler nemlig ikke om hvad den originale Xbox One gjorde galt, men snarere at vi bør rose firmaets velvilje til at tage noget der er i stykker, og forbedre det på alle tænkelige måder.

Xbox One S er nemlig et udtryk for hvad der sker, når et firma genopbygger et koncept fra bunden baseret på forbrugerfeedback, og vender tilbage med noget der forbedrer hvert eneste aspekt af oplevelsen ved et produkt, og i dag er Xbox One S ikke bare en værdig konkurrent til PlayStation 4, men forbipassere den også på flere forskellige punkter.

Allerførst er der maskinens udseende. Hvor den første Xbox One fremstod som en stor, sort, tung klods, blev Xbox One S fremvist ved E3 i 2016 som en lille, lækker hvid æske med en strømlinet overflade og subtile huller til udluftning. Væk var det kedelige, bachelorlejlighedsinspirerede "gamer guy"-udseende, og i stedet stod vi med noget som ikke gjorde synderligt meget væsen af sig, og så fremfor alt moderne ud. At selve formfaktoren var skrumpet med hele 40% gjorde heller ingenting, og heldigvis indebar det også, at strømforsyningen nu var intern. Hele Microsofts pressekonference ved E3 blev domineret med nyhederne om Project Scorpio, men dette var dog ikke det mest imponerende aspekt af konferencen. Nej, det var Xbox One S, en lille men kraftfuld påmindelse om at der er blevet lyttet til masser af feedback, og at de har styrken til at ligge kursen om når det er nødvendigt.

Kigger man tværtimod på PlayStation 4 Slim befinder vi os i den helt anden ende af skalaen. Det mere plastikagtige udseende gavner ikke konsollens visuelle appel, det hele fremstår billigere, mere skrabet, og fremfor alt ikke synderligt anderledes end sin originale forgænger. At se på de to konsoller er som at kigge ind i to forskellige årtier.

Xbox One S smider alt væk vi kender fra den originale maskine, og vover at tage chancer med sit design, og det kan man nærmest kun have respekt for. At det så lykkedes på alle tænkelige måder er kun endnu bedre.

Netop på grund af at Scorpio blev afsløret ved samme lejlighed som Xbox One S gjorde, at jeg ikke troede på konsollens succes. Hvorfor skulle nogen dog ville investere i en ny Xbox One S, når nu de ved at Scorpio praktisk talt er lige rundt om hjørnet? Men jeg tog fejl, for forbrugere flokkedes nu i butikkerne for at investere i en ny, lækker, lille hvid konsol, og Microsoft begyndte for alvor at indtage markedet, hvoraf den i mange måneder i træk eksempelvis var den bedst sælgende konsol i USA.

Samtidig satte Microsoft tempoet op i forhold til redesignet og strømliningen af konsollens UI, og selvom at den stadig ikke sidder helt i skabet på denne front, at velviljen til at gå tilbage til tegnebrættet en kærkommen ændring fra firmaet.

Xbox One S er en stor triumf for firmaet, og selvom den for evigt vil have ligget en lille smule i skyggen af Project Scorpio, så er den et designmæssigt vidunder.

Dette er en annonce: