Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
artikel

Hvorfor Kingdom Hearts skal holde sig væk fra Star Wars

Jeg elsker Star Wars, og jeg elsker Kingdom Hearts. Men 1 + 1 giver ikke altid 2.


Dette er en annonce:

Kingdom Hearts er en speciel serie. Ikke kun i hjertet på mange spillere verden over, men også i selve konceptet. Dette er serien, hvor nogle af de mest talentfulde grafiske designere fra Japan, får lov til at prøve kræfter med Disney-figurer. Men hvad betyder "Disney-figurer" i dag? I takt med Disney langsomt overtager verdenen (læs: filmindustrien), og køber flere og flere af vores elskede franchises, så bliver termen "Disney-figur" bredere og bredere. Princess Leia er teknisk set en Disneyprinsesse, men giver det automatisk en adgangsbillet til Kingdom Hearts III? Jeg siger nej.

Lad mig være den første til at indrømme det: at få et lyssvær Keyblade i hånden, mens Anders And er klædt ud som Han Solo og Fedtmule som Chewbacca, vil være et smukt billede. Og Kingdom Hearts II viste os med Pirates of the Carribean-verdenen, at live-aktion Disney-film også kan fungere i Kingdom Hearts - omend jeg stadig mener, at det var et af spillets svagere øjeblikke. Men hvis de allerede har bevidst, at det kan fungere, og vi allerede er enige om, det vil se lækkert ud, hvorfor så ikke gøre det? Lad os se på det.

Kingdom Hearts III

1. Hvor skal de begynde/slutte?

En verden i Kingdom Hearts er på mange måder en lille lukket historie. Du bliver ledt videre til næste verden, ja, men ikke før du har klaret problemet i din nuværende. Er Aladdin sur, rejser du først videre, når han er glad igen. Er Simba flygtet, rejser du først videre, når han er fundet og klar til at herske over Pride Rock igen. Og ikke nok med man afslutter en historie, så lærer man også en værdigfuld lektie: "du skal ikke flygte fra dine problemer, men se dem i øjnene" og "Slug din stolthed og sig undskyld, hvis du har opført dig dumt". Det kan lyde klichéfyldt, men folk der har dyrket Kingdom Hearts, ved, hvor naturligt det passer ind i serien. Dette er en serie for folk i alle aldre, hvilket også er tilfældet for de bedste Disney-film.

Hvor skal de begynde historien i star Wars-verden? Jeg tror ikke, der er mange af os, der har lyst til starten bliver sat i begyndelsen af Skywalker-sagaen. Dengang Anakin stadig var barn og absurd kompetent bag rettet på en podracer. Det ville give mest mening for narrativet, men filmene haltede i forvejen, så hvorfor besøge dem i spillene? Men så kommer spørgsmålet: placerer de Sora senere i Star Wars-sagaen, er de så samtidig nødt til at give spilleren baggrundshistorie? Der er endnu fok iblandt os, der ikke har set Star Wars, men de skal vel også vide, hvad der foregår. At lade Sora og kompagni rejse til Star Wars: The Force Awakens virker oplagt, men den film er nummer syv i rækken, hvilket lægger op til en del baggrundshistorie. Fordelen ved Disneyfilmene Kingdom Hearts hidtil har besøgt, er, at de står alene. Du kan nyde historien i Nightmare Before Christmas uden at have set filmen. Handlingen er ofte enkel, da den ikke strækker sig over 7+ film.

Og hvad skulle lektien være, som Sora, Anders og Fedtmule kan tage med sig fra Star Wars? Der er selvfølgelig meget de kan lære, men at slutte af med en sød lektie som: "Husk at kæmpe for det du tror på" vil ikke passe til universet. Det er værdier som Star Wars indeholder, men de formidler dem ikke på Disney-måden. Og når jeg skriver "Disney-måden" så tænker jeg netop på de klassiske tegnefilm, der godt kan lide at skubbe moralen helt op i ansigtet på seeren. Ingen skal være i tvivl om budskabet, når rulleteksterne kører.

Kingdom Hearts III

2. Der er Disneyfilm og så er der film lavet af Disney

Assassin's Creed er et Ubisoft-spil, mens For Honor er et spil lavet af Ubisoft. Jeg har det på samme måde med Disney. Hvis min ven spørger, om vi skal se en Disney-film, tænker jeg ikke på Pirates of the Caribbean, Captain America eller The Force Awakens. Jeg tænker Løvernes Konge, Tarzan eller Mulan. Jeg mener, det er vigtigt at opdele de to ting i denne sammenhæng. Der er noget naivt og uskyldigt over Kingdom Hearts - begge karaktertræk man kan bruge til at beskrive Sora - men det er ikke ord, jeg vil bruge til at beskrive Marvel og Star Wars-film. Verdenen Sora, Anders og Fedsmule besøger, skal gerne lægge i forlængelse af det børnevenlige tema. Det er mere naturligt at kæmpe mod en fjende som Jafar - der er ond på den klassiske Disney-facon - end en fjende som Darth Vader, der har dræbt hundredevis af uskyldige. Karaktererne i Kingdom Hearts har en "larger-than-life"-personlighed, hvilket man ofte finder i JRPG's, men som ikke kan overføres til Star Wars. De store armbevægelser vil virke som en dårlig parodi på Darth Vader, hvis han pludselig skulle til at forklare sine onde planer, inden han kvalte dig med kraften.

Der går sikkert flere år, før vi får Kingdom Hearts III i hænderne og Disney kan nå at købe mange franchises inden da. Produceren bag spillet, Tetsuya Nomura, er manden, der tager den endelige beslutning om, hvad der skal i Kingdom Hearts. Han er samtidig manden, der gerne ser Star Wars blive en del af serien. Og der er ingen tvivl om, at han og resten af teamet kunne få det til at fungere. Men mit ønske forbliver, at de lader være med at prøve. Star Wars hører ikke til i Kingdom Hearts. Det gør Frost, Zootopia og Vaiana. Lad os lære vigtigheden af venskab i Kingdom Hearts, og overlade drabet af fædre til Star Wars. Eller hvad synes du?

Dette er en annonce: