Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler

Xbox Scorpio: Et teknisk overblik

Vi giver dig her et overblik over den nylige afsløring, og stiller nogle spørgsmål til det kommende bæst af en konsol.


Siden Scorpio's afsløring sidste år er der blevet spredt en masse rygter. Rygter, der nu er blevet be- samt afkræftet af Digital Foundry.

Microsoft har lånt en masse teknologi som førhen har været eksklusivt til PC-platformen. Scorpio understøtter blandt andet supersampling, samt muligheden for at få bedre teksturer og påtvunget 16x anisotropic filtering. Desuden giver Scorpio også forbrugeren personlige valg, så man kan bestemme om man går mest op i grafik eller bedre billedhastighed.

Det er også tydeligt at se, at Microsoft har taget noter efter udgivelsen af PlayStation 4 Pro, i håb om at gøre kunsten bedre.

Se 4K på dit gamle 1080p-fjernsyn
Det er umuligt at følge med i udviklingen i dag uden at have stødt på snakken om 4K-opløsning, og det er også en opløsning Microsoft snakker meget om, og med god grund.

4K-opløsningen viser mindst 4 gange så mange pixels end ved en 1080p-udsendelse, hvilket giver et mere klart samt skarpere billede. Men Microsoft har også smidt supersampling ned under hjelmen. Ejer du allerede et 4K-fjernsyn, er dette ikke en vigtig tilføjelse.

Supersampling gør nemlig, at du kan se 4K-opløsningen på dit gamle fjernsyn. Det sker ved, at Scorpio afvikler spillet i fuld 4K-opløsning, for derefter at formindske billedet, så det kan afvikles på et 1080p-fjernsyn. Dette kræver lidt mere af hardwaren end ægte 4K-afbildning, men Scorpio lader til at kunne afvikle dette uden større problemer.

Dette er en annonce:

En maskine der giver dig personlige valg
Når snakken går på det tekniske blandt brugere, er der bred uenighed omkring hvad udviklerne skal opveje mest. Nogle ønsker så meget grafisk lir som muligt, og kan nøjes med 30 billeder i sekundet, mens andre ønsker at gå lidt på kompromis med det grafiske, for derefter at kunne afvikle spillet mere flydende.

Scorpio vil tillade brugerne selv at vælge hvordan spillene skal afvikles. Brugerne kan nemlig selv vælge mellem 4K, der giver et skarpt og flot billede, eller 1080p, der i stedet bruger maskinens ressourcer på at kunne afvikle spillet så hurtigt som muligt.

Dette vil blive en standard for alle spil der udgives til platformen, da det er et krav fra Microsoft side, såvel som at alle spil bliver påtvunget 16x anisotropic filtering, der gør, at grafiske detaljer ude i horisonten står skarpere, og er mere tydelige langt fra.

PlayStation 4 Pro giver spilleren muligheden for at vælge mellem billedhastighed i enkelte spil, mens Microsoft direkte kræver, at spil der udvikledes til deres nye konsol giver spilleren mulighed for selv at vælge den funktion, der vejer mest i deres spiloplevelse.

Ikke alle spil behøver en opdatering
Under denne generation blev dynamiske opløsninger introduceret, og er blevet brugt i en række spil. Denne funktion tillader spillet at gå op eller ned i opløsning, hvis spillet oplever en masse på skærmen, der får hardwaren til at gå på overarbejde. Det vil sige, at i et spil som Halo 5: Guardian, der har en opløsning på 1080p, kan gå ned og ramme 900p, når der sker meget på skærmen samtidigt.
Samtidigt betyder dette, at hvis du sætter Scorpio til at afvikle grafik i 4K-opløsning, så vil spil som Halo 5: Guardian, The Division, samt The Witcher 3: Wild Hunt alle blive afviklet i 4K, da de alle bruger denne teknologi.

Her har den nye konsol en klar fordel over for PlayStation 4 Pro, da Sony's konsol kræver en opdatering fra udvikleren, der låser op for den nye hardware, mens Scorpio kan afvikle spillene bedre og flottere allerede samme dag konsollen udkommer.

Scorpio har også mulighed for at forbedre teksturer gennem texture filtering, da denne tilføjelse også giver overflader med tekstur et skarpere billede, da disse også bliver forbedret med 16x anisotropic filtering.
Spil vil også blive indlæst langt hurtiger på Scorpio, da der sidder langt kraftigere hardware i maskinen i forhold til den oprindelige Xbox One.

Som skrevet tidligere, så vil Scorpio automatisk tvinge spillene til at køre 16x anisotropic filtering, der i forvejen vil gøre grafikken mindre grynet.

Denne funktion gør sig også gældende for Xbox 360-spil, der afvikles på Scorpio.

Forza Motorsport 6 afviklet på Scorpio.

Scorpio og bagudkompatibilitet
Xbox One introducerede muligheden for at afvikle Xbox 360-spil, og den funktion får Scorpio naturligvis også. Det skal naturligvis siges, at også her får brugeren en langt bedre oplevelse end med den oprindelige Xbox One.

På grund af spillene bliver kørt gennem emulering, er det ikke muligt at forhøje hverken billedhastighed eller opløsningen på de gamle Xbox 360-spil. Derimod vil billedhastighed være mere stabil, samt billedet bliver langt pænere, da den påtvungne 16x anisotropic filtering også gør sig gældende her.

Fremtiden ser især lys ud for den kommende konsol. Microsoft har tydeligvis lært fejlene fra udgivelsen af Xbox One, samt taget noter af PlayStation 4 Pro, for at se hvordan de har kunne komme med et bedre produkt.

Ligsom Xbox One S følger der selvfølgeligt også et 4K UHD-Blu-ray drev, der afvikler film i ægte 4K-opløsning, og deres nye spiltjeneste Xbox Game Pass ser også ud til at være en ny, solid tjeneste.
Denne tjeneste, som vi har skrevet om tidligere, giver forbrugeren mulighed for at få adgang til et spilbibliotek på over 100 spil for 79 kroner om måneden. Tjenesten kan derfor anses for at være en spiludgave af Netflix, med den forskel, at spillene kan hentes direkte ned på harddisken, og spilles så længe man har et aktivt abonnement.

Scorpio bliver i sandhed den kraftigste konsol der er på markedet, og vil uden tvivl revolutionere fremtidige konsoller med den teknologi den har lånt fra PC-industrien. Nu mangler vi bare at se spillene der bliver fremvist ved dette års E3.

De tilbageværende spørgsmål
Til trods for at vi nu kender mange af de tekniske detaljer omkring Xbox Scorpio, så er der stadig en række tilbageværende spørgsmål omkring konsollen. Foruden de åbenlyse ting såsom pris, udgivelsesdato og konsollens ydre udseende, så ved vi eksempelvis ikke hvordan præcis spillene vil blive optimeret til platformen. Nogle spil vil naturligvis have dedikerede opdateringer, såsom Middle-Earth: Shadow of War, som vil hjælpe spillet med at benytte de ekstra hestekræfter, men hvad med spil der ikke får opdateringer?

Sony har forsøgt at addressere dette med den såkaldte "Boost Mode" på PlayStation 4 Pro, men sigter Microsoft efter en mere ensartet opgradering af uopdaterede spil på Scorpio? Digital Foundry nævner en mere flydende billedehastighed i Mass Effect: Andromeda, men kan vi regne med at konsollen besidder nogle algoritmer der automatisk forbedrer nogle tekniske detaljer ved et spil der ikke får en dedikeret opdatering?

Her håber vi I har fået et overblik over de mange tekniske detaljer der blev afsløret omkring Xbox Scorpio, og imens vi kigger frem imod spillene der afsløres ved E3, så vil vi gerne vide hvad I synes om konsollen indtil videre.

Dette er en annonce: