Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
artikel

Halo var genialt

Andreas erklærer endnu en gang sin kærlighed til en Xbox-serie


Dette er en annonce:

Omkring juletid sidste år skrev jeg en artikel om mit kærlighedsforhold til den Xbox-eksklusive serie, Gears of War, og tiden er nu kommet til Halo. Selvom jeg vil erklære mig selv som en Sony-entusiast, har jeg gennem tidernes løb altid anskaffet mig et Xbox-system, da Microsofts udvalg af eksklusive titler altid formår at fange min opmærksomhed.

Og ingen titel har formået det i samme grad som Microsofts numero uno, Halo. Fra første trailer til Combat Evolved til annonceringen af Halo 3 på E3, har Master Chiefs-rumeventyr altid formået at skabe en uimodståelig swagger, hvorfor jeg bare måtte løbe ned til nærmeste spilpusher og erhverve mig det nyeste system for at spille det næste kapitel.

Halo 2

Fra Starship Troopers-indflydelsen til science fiction-udgaven af D-Dag, var Halo: Combat Evolved et tour-de-force af fængende momenter og adrenalinsfyldte konfrontationer sjældent set før af samme skala i et spil. Tilføj en grafik af høj kaliber, en unik billedside og et balanceret gameplay-system på niveau med mastodonten Half-Life og en klassiker var født.

Men Halo: Combat Evolved var ikke bare en Xbox-magtdemonstration, men ydermere et af de mest innovative skydespil set hidtil, der til dags dato stadig er arkitekten bag standard mekanikken i mange FPS-spil. Hvor mange spil gjorde efterfølgende ikke brug af det genopladelige skjold eller en bæregrænse på to våben?

Derudover er det første Halo den største pioner for FPS-genren på konsollerne. Ingen spil havde før Halos ankomst, formået at levere et spil i nærheden af samme skala og præcision som Halo, hvilket banede vejen for genrens indtog på konsollerne som nutidens mest populære genre på både Xbox One og PlayStation 4.

Halo 2Halo 2Halo 2Halo 2

Selvom Halo: Combat Evolved hurtigt blev en sværvægter i genrens dominans på konsollerne, eksploderede Halo 2 serien til helt nye højder. Grafikken blæste konkurrenterne væk, de velkendte mekanikker blev poleret til perfektion, kampagnen var større med en ny hovedperson og slutningen var muligvis spilhistoriens største cliffhanger (Half-Life 2: Episode 2 er også en stærk konkurrent).

Halo 2

Arsenalet blev større, fjenderne flere og måske vigtigst af alt, multi-player-delen var intet mindre end revolutionerende. Dette har ført til gade-lingo definitionen, at Halo skabte Xbox, men Halo 2 skabte Xbox Live. Ligesom forgængeren var Halo 2 en af branchens vigtigste spil indenfor innovation og udvikling ikke bare i genren, men måden vi tænkte på online-spil på konsollerne. Halo 1 og 2 var endda så succesfulde, at konkurrenterne desperat forsøgte sig med potentielle Halo-killere. Sony's bud, Killzone, opnåede dog aldrig samme status, trods en formidabel toer.

Halo 3 nåede sit højdepunkt med udgivelsen af Halo 3 på Xbox 360, men i horisonten lurede en konkurrent, som gav baghjul til genre konventionerne skabt af Halo, Call of Duty 4: Modern Warfare. Som en invasion af the Flood kom Infinity Ward's opus og blæste alle konkurrenterne omkuld. Et slag Halo-serien aldrig kom sig over.

Halo 2Halo 2Halo 2Halo 2

Bedre blev det ikke, Halo 3: ODST udkom med en mere eller mindre lunken modtagelse og Bungie's fratræden efter det eller fremragende Halo: Reach satte spørgsmål til seriens fremtid. Kunne 343 Industries gøre Halo til genrens vigtigste spiller atter en gang.

Halo 4 opnåede, trods en solid oplevelse, aldrig samme salgstal som det tredje kapitel og Halo Wars-serien har ikke haft samme succes som Microsoft håbede. Da Halo 5: Guardians ankom var det ikke til en jublende E3-sal, men nærmere et "et nyt Halo? fint not". Havde Halo endelig nået sine sidste dage som Microsoft's største ip og var det på tide en ny innovativ ip atter en gang cementerede vores Xbox-investering?

Halo 2

Xbox-brandet anklages anno 2017 for den diskutabelt sløve line-up af eksklusive titler, manglende innovation og forkert fokus. Denne kritik ændrer dog ikke ved konsollens historie som en af de vigtigste spillere i udviklingen af multi-player og skydespil, om det er third-person eller first-person, på konsollerne. Hverken Halo eller Gears of War har leveret en oplevelse af stor kvalitet i årevis, men de er trods al kritikken, serier med fænomenale oplevelser og jeg håber de snart atter en gang finder deres fodfæste som forbilleder for innovation og AAA-kaliber på konsolmarkedet.

Dette er en annonce: