Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
artikel

Gamereactor debatterer: Hvad skal der ske i Destiny 2?

Destiny 2 er på vej, og Magnus kommer her med sin ønskeliste. Kan Bungie levere?


Dette er en annonce:

Jeg glæder mig til Destiny 2. En hel del, endda. Samtidig forvirrer den nyligt udgivne trailer mig. Jeg ville beskrive den som skizofren, men jeg ved ikke om man stadig må bruge det ord? Lad os kalde den splittet, i stedet. Den nye trailer er splittet. En ukendt afstikker fra Blue Man Group (aktuel reference, tjek) forsøger sig med en undskyldende tale. Omkring ham ligger de rygende rester fra The City. Han forklarer den massive ødelæggelse således: "Trods en brav indsats fra spil-, øh, Guardians, er alt hvad vi kender og elsker blevet ødelagt". Den fjerde væg virker pludselig frygteligt tynd. Hvad prøver I at sige til os, Bungie? Bag den højrøstede klagesang kan man nærmest høre udviklerne diskutere. Hvordan skal de dog få overleveret de beklagelige nyheder?

Pludselig klipper vi til en lignende situation, med en anden taler. Nathan Fillion, i rollen som Nathan Fillion, forklarer hvordan og hvorledes: "Vores møjsommeligt optjente skatte er blevet ødelagt, jeres karakterer kan ikke overføres til fortsættelsen, men der er udsigt til at kunne skyde ting, nye som gamle, i hovedet. Og selvfølgelig loot!" Med det ord, loot, er den fjerde væg endegyldigt forsvundet. Den ligger, nedrevet og ituslået, blandt murbrokkerne fra The Tower. Destiny, som en vanvittig russisk AI, er blevet selvbevidst. Hvad sker der nu?

Destiny 2
Destiny 2Destiny 2

For mig at se, så er den trailer et perfekt billede på Destiny. Den illustrerer det mærkværdige forhold mellem alvor og spøg, højtidelighed og selvironi, som spillet siden udgivelsen har forsøgt at balancere imellem. Resultatet har været interessant, undertiden morsomt, men oftere tonedøvt. Som bekendt skal man ikke kun tage spøg for spøg eller alvor for alvor. Det kan gøres og det kan gøres godt. World of Warcraft er et pragteksempel. Den ene dag bliver kloden truet af en ondsindet dragedjævel, den næste opdager sømænd en ø, fyldt med pandamennesker. Destiny har bare haft usædvanligt svært ved at finde det rigtige blandingsforhold. Destiny 2 er en mulighed for at tage et skridt tilbage, evaluere på situation og sige: "hvad er det egentligt vi har gang i?"

Jeg er en af de der gudsjammerlige typer som faktisk forsøgte at sætte sig ind i universet. Jeg har genspillet missioner, læst udviklerdagbøger og selvfølgelig gennemtrævlet den infame Grimoire, alt sammen for at forstå hvad der foregår. Jeg blev ikke meget klogere. Spillets univers er inspireret af de helt rigtige klassikere og fyldt med mystik. Samtidig føles det som spillets forfatter, ganske uhensigtsmæssigt, forsvandt fra jordens overflade, før det sidste punktum blev sat. Og at de overlevende noter blev overdraget til en gruppe udviklere, som kun med nød og næppe fik stavet sig igennem det og indarbejdet det i deres skydespil.

Eller, når man tænker over det, fik de egentligt aldrig indarbejdet det.

Igen, Destiny 2 er en oplagt mulighed for at rette op på kursen.

Men nok snak. Eller, ikke helt nok snak. Mere snak, men den konstruktive af slagsen. Her kommer jeg med tre forslag (eller ønsker) til, hvad Destiny 2 skal gøre bedre. Hvad håber du på at se i Bungie's efterfølger?

Tid og rum:
Alle vil have en bedre historie. Fair nok. Her er to ting som er altafgørende for en histories sammenhæng: tid og rum. Jeg ved godt, at idéen er, at hele verden skal være indhyllet i mystik, men Bungie bliver nødt til at åbne lidt op: hvor ligger (eller lå) The City? Vigtigere endnu, hvor mange mennesker bor (boede) i den? Hvad er deres forhold til Guardians? Ser den almene borger op til lysets vogtere eller er de ligeglade? Har de overhovedet noget kendskab til dem? Guardians rolle er, at beskytte over den sidste rest af civilisation, men vi får aldrig lov at opleve The City og det er derfor svært ikke at være ligeglad. Hvem er det jeg beskytter mod mørkets endeløse horder af bussemænd? Nå ja, og hvor længe har det her stået på? Tag grundspillets hovedhistorie. Over hvor lang tid vil du mene at den udspiller sig? En måned? Et år? En weekend, plus helligdag? Er udviklernes betegnelse for spillets levetid (Year 1, Year 2) synkroniseret med verdens? Så mange spørgsmål!

Destiny 2

Mere indhold/mindre kannibalisme
I kategorien "åbenlyse forslag til forbedringer" finder vi punkt 2. Der var simpelthen ikke nok indhold i grundspillet. Hvor meget var tekniske begrænsninger og hvor meget var urimelige deadlines? Det finder vi sikkert aldrig ud af. Destiny 2 dropper dog de gamle konsoller og det betyder forhåbentligt mere indhold fra starten af. Værre endnu, så endte hver udvidelse med at overflødiggøre den forrige. Udviklerne har tydeligvis brugt mange kræfter på spillets raids, så undgå for alt i verden at de umyndiggør hinanden. Den sidste store begivenhed til Destiny, Age of Triumph, virker som et skridt i den rigtige retning. Jeg håber også, at Bungie endelig har fastlagt sig på en bestemt valuta, et bestemt system til levels, våben, handel og så videre. Det har sikkert være lærerigt for udviklerne at eksperimentere, men det må være på tide at lægge fundamentet nu.

Mere fokus på klasser
Den her er måske mindre entydig. Destiny er først og fremmest et skydespil, så det giver mening at alle tre klasser kan, øh, skyde ting. Og da mange spillere, via matchmaking, vil ende med at skyde ting i selskab med fremmede mennesker, forstår jeg også godt, at hver karakterklasse skal kunne tage vare på sig selv. Alligevel så jeg gerne flere nuancer. Måske en unik våbenkategori til hver af dem? Eller bare flere defensive manøvrer som åbner for nye taktiske kombinationer, på tværs af klasserne? Der er en vis elegance over dem, som de er nu, men jeg håber på lidt mere... personlighed. Det sidste gælder egentligt mange ting i spillet, hm.

Det var tre bud på hvad der skal ske i det næste Destiny. Hvad synes du om dem? Og vigtigere endnu, hvad mener du skal ske i Destiny 2?

Dette er en annonce: