Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler

Er 2017 det bedste spilår nogensinde?

Vi er kun igennem de første 7 måneder, men hold da fast et år!


I spilbranchen varierer kvaliteten af det samlede spilår væsentligt. Nogle år formår at skille sig ud med de bedste line-ups, hvorfor andre kan virke tørre til sammenligning. 2014 og 2012 anses som de mindre stærke år sat ved siden af f.eks. det legendariske 1998. Netop dette år bliver ofte citeret som det ultimative eksempel på en samling titler, der alle satte deres mærke på, hvordan spil skulle sammensættes. Half-Life revolutionerede FPS-spillet, The Legend of Zelda: Ocarina of Time skabte et paradigmeskift for action-adventure og Metal Gear Solid ændrede historieformidling og stealth for altid. Sågar det første spil i Ivalice-universet, Final Fantasy: Tactics fik sin vestlige udgivelse selvsamme år.

En anden udfordrer til den prestigefulde status som bedste spilår er 2013. Hvis 1998 er innovationens år, var 2013 bare bundsolidt med direkte klassikere som Bioshock: Infinite, Grand Theft Auto V, Tomb Raider reboot og det mest prisvindende spil nogensinde, The Last of Us.

Denne artikel vil argumentere for 2017 som den næste værdige deltager i kampen mod 1998. Selvom året endnu ikke er færdigt og vi kun befinder os i Juli, har den første halvdel været fantastisk og efterårets prospekter ser alle sammen lovende ud. Jeg vil liste tre forskellige punkter som jeg mener er grundende til, at netop dette år skal finde sin plads på den mindeværdige stjernehimmel.

De tre 10-taller: The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Nier: Automata og Persona 5

Det svært at tro, at disse tre titler udkom i løbet af tre måneder, og alle Japanske. Links eventyr har altid været et kvalitets stempel, men ikke siden Ocarina of Time har hans kamp mod Ganon været så innovativ og høstet ros i samme skala. Lige omkring udgivelsen var mange endda enige om, at Breath of the Wild var en kandidat til bedste spil nogensinde. Selvom jeg ikke deler samme begejstring som andre anmeldere eller kollegaer her på redaktionen, kan jeg ikke underkende Nintendos bedrift med Breath of the Wild.

Persona 5 er blandt de sejeste og stilistiske spil på markedet. Alt fra kampene, menuerne, mellemsekvenserne og omgivelserne har et æstetisk udtryk med en unik identitet som andre spil kun drømmer om. Atlus har med Persona-serien altid leveret en høj kaliber af rollespil, men det femte kapitel tog alle elementerne og skruede 100 procent op for hver eneste.

Sidst, men bestemt ikke mindst, fik vi Nier: Automata. Et spil, som uden tvivl vil opnå en endnu større status som årene skrider frem. Dette skyldes, at Yoko Taro og Platinum Games ikke bare skabte et spil med et fremragende narrativ, men også en helt ny måde at tænke i genre og mekanikker. Nier: Automata beviste, at et spil kan være mere end en platformer, twin-stick shooter eller intens action med sværd og økser.

Dette er en annonce: