Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
artikel

Gears of War 2-interview

Tidligere på året annoncerede Epic Games Gears of War 2, og da vi forleden var på besøg hos udvikleren, fik vi os så en snak med seriens producer Cliff Bleszinski.

Dette er en annonce:

Under vores besøg hos Epic Games fik vi muligheden for at få en snak med Cliff Bleszinski, manden bag det første Gears of War, og i højeste grad også den kommende opfølger.

Hvori ligger forskellen, når man kaster sig over en opfølger til et succesfuldt spil, og ikke bare et nyt projekt?

På nogle måder er det en del lettere, mens det på en række andre er væsentlig sværere. Man skal både tilfredsstille kernepublikummet, samtidig med at man er nødt til at videreudvikle spillet. I denne omgang har vi f.eks. en langt mere fleksibel sværhedsgrad, således at de mere casual-spillere også kan være med og have det sjovt. Men det skønne ved at lave en opfølger, er at vi ikke skal tage stilling til en masse ting igen, vi skal f.eks. ikke overveje om vi skal have et cover-system eller ej, vi skal ikke finde ud af hvem COG-soldaterne er eller for den sags skyld Locust. Alt er allerede på plads. Nu er det bare at give den fuld gas og så ellers at udvide spilmekanikken med nye våben og alle de andre ting som vi gør.

Hvordan tackler holdet det pres, der unægteligt må hvile på deres skuldre, når det kommer til opfølgeren?

Vi bruger enhver ledig medarbejder til projektet. Vi er selvsagt nervøse, men vi føler, at vi er i gang med et helt specielt spil. Jeg synes at Gears of War er et suværent spil, og jeg tror at Gears of War 2 bliver endnu bedre. Jeg er enormt stolt over de ting vi fik gjort i forbindelse med etteren. Siden dengang er vi blevet mere fortrolige med teknologien bag spillet, bedre til at udnytte Xboxens muligheder, ikke mindst på grund af hjælp fra Microsoft. Og MS kommer naturligvis også til at markedsføre r**en ud af bukserne på spillet.

Kan vi så også regne med en treer
Spørg mig igen et par uger efter at Gears of War 2 er lanceret. Jeg har det tit sådan, at når en udvikler fra starten siger "Dette er en trilogi" så tænker jeg lidt 'burde de ikke lige lancerer det første spil og se hvordan det går, før de kaster sig over en opfølger?' Det er et stenhårdt marked. Man ved aldrig hvordan et spil vil klare sig, så vi tager det spil for spil. Hvis Gears of War 2 bliver en succes, så vil vi naturligvis overveje en treer. Og det samme sker, hvis treeren bliver en salgssucces - så er vi nødt til at overveje fireren. Det kommer helt an på hvad spillerne vil have. For vi vil bare gerne give dem det de vil have. Det er en del af hele ideen med at være en smart designer og businessmand.

Hvorfra kommer inspirationen til Gears of War?
Jeg har altid har lyst til at lave et spil, der foregik under Anden Verdenskrig, bare med monstre. Det endte så med at blive en mere Predator-agtig ting, og det synes jeg er fedt. Dertil kan du nok lægge lidt Resident Evil og Kill.Switch.

Handler Gears of War-historien om Marcus Fenix?
Det er uden tvivl hitsorien om Marcus, men det er samtidig historien om menneskeheden, der står med ryggen mod muren. Og i opfølgeren handler det jo meget om Dom og de to nye karakterer Tai og Dizzy. Og så er der en masse forhistorie omkring Pendulum-krigene, Jacinto osv. Der er rigtig mange detaljer. Og hvad med stemmen du hører i trailerne? Det er den slags vi besvarer i toeren.

Er der nogen opskrift på hvordan man laver et multimillion sælgende spil?

Dette er en annonce:

Overhovedet ikke. Der indgår dog en masse hårdt arbejde, talent og en hel del held - og så timing. Timingen er en meget vigtig faktor. Vi ved vi arbejder hårdt og vi har nogle af de mest talentfulde folk i branchen. Resten har at gøre med de rigtige beslutninger, held og så timing. Vi var på gaden med det første spil et stykke tid efter at Xbox 360 var blevet lanceret, efter den første bølge af spil som bl.a. Perfect Dark og Kameo. Det var sådan set okay spil, men så kom vi og så - BOOM - så var der et krater. Jeg har faktisk et brev fra nogle hos Bungie der skriver; tak fordi I hjalp med at etablere Xbox 360 på markedet, så vi kunne sparke bagdel med Halo 3. Der svarede jeg bare; selv tak, for Halo 3 er nu solgt i rigtig mange eksemplarer, og dermed kan vi fortsætte trenden med Gears of War 2.

Under udviklingen af det første spil, var der så på noget tidspunkt, hvor I havde en fornemmelse af, hvor stort dette kunne blive?

Det øjeblik hvor det gik op for os, at det kunne blive stort, var på E3 i år 2006. Vi havde netop fået stablet en multiplayerdel på benene, og der var et hold journalister som stod og spillede det i timevis, og som havde det fantastisk med spillet. Det var på det tidspunkt, at vi for alvor så hvad det kunne blive til. Og så kom TV-reklamen, og så gik alle helt amok. Det forstærkede bare det hele. Og så var der jo månederne efter lanceringen, den massive respons vi fik fra fans, der havde tatoveret sig med Crimson-tegnet. Det understreger bare det faktum, at det ikke kun er et spil, men også et kulturelt varemærke - det er magisk.

Hvilket aspekt af opfølgeren er du mest spændt på modtagelsen af?

I det store hele, så er jeg meget spændt på hvordan variationen i gameplayet modtages, og så alle de nye miljøer. Mere specifikt, så glæder jeg mig til at se hvad Stopping Power gør ved multiplayer-kampene. For hver eneste gang jeg gik online, og fandt spillere der ikke brød sig om cover-systemet, der så bare rullende rundt med et gevær, så grinte jeg. Det var ikke intentionen med spillet. Det er helt i orden at spillerne finder på nye metoder og blæser hovedet af hinanden med et haglgevær, men det skal være fortjent. At rulle hele vejen hen mod nogen, er ikke fortjent. Det er kreativt at flankere noget og bruge cover, mens ens kammerater sniger sig tættere på - det er fortjent. Det er fedt. Rullefaldet rundt på hele banen med et haglgevær er ikke i orden.

Her til slut, hvad er dit favoritspil?

Det allerbedste spil gennem tiderne er uden tvivl Tetris. Det holder fortsat, og det er stadig skægt. Men i denne generation er det Bioshock. Det er en af de mest opslugende verderne jeg længe har besøgt. Tempoet er virkelig godt og det havde præcis nok dybde til at være interessant. Ikke så dybt at jeg blev skræmt væk, men tilpas meget til at det var underholdende. Det var bare en verden jeg havde lyst til at spendere min tid i.

Gears of War 2 lanceres d. 28. november til Xbox 360.

Gears of War 2
Dette er en annonce:
Gears of War 2
Gears of War 2
Gears of War 2
Gears of War 2
Gears of War 2
Gears of War 2
Gears of War 2
Gears of War 2
Dette er en annonce: