Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español
Log ind medlem
amigo






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook

Karakterer

Jeg besøger dagligt, eller næsten dagligt, nogle internetfora. Gamereactors siger sig selv. Dernæst et amerikansk af fin kvalitet. Sidst kommer Edge Online (internetforummet for bladet Edge). En gang i mellem vover jeg forstand, humoristiske sans og generel fornuft ved at besøge Gamefaqs.

Og jeg har lært en ting gennem disse besøg. Nemlig at karakterer ikke betyder en fløjtende fis. Eller rettere sagt, karakterer kan bruges til en ting, nemlig til at banke andre i hovedet med.
Lad mig forklare:
Tag min anmeldelse af Red Steel. Foruden de fornærmelse jeg indkasserede på den konto, kunne jeg også se en tendens der sagde: "Stol ikke på Gamereactors karakterer, men besøg hellere hjemmesider som IGN eller Gamespot. De er professionelle og anerkendte!"
Og det er også rigtigt, undtagen når de ikke er det. For karakteren dikterer om man er professionel eller det modsatte.

Er man enig i en karakter, så er karaktergiveren god, pålidelig og så videre. Forholder det sig omvendt, så er man en utroværdig lille fanboy der er biased, forudindtaget som det hedder på dansk. Længere er den ikke.
Da Gamespot gav The Legend of Zelda: Twilight Princess 8.8, en karakter jeg i øvrigt synes er ret præcis, var noget af det eneste der faktisk blev citeret nettet over, karakteren. 8.8 stod der med store typer over alt. Helligbrøde og blasfemi! Men hvad med begrundelsen? Karakteren blev jo fulgt op af en tekst. Men den blev i det store hele overset.

Og det er vel næsten problemet her. Karakteren har mere magt end anmeldelsen. Måske er den skyldige hjemmesider som Gamerankings og Metacritic. Her kan man jo hurtigt og nemt slå gennemsnitskarakteren op. Kunne det være nemmere? Næh, det kunne det ikke. Det kunne heller ikke være mere misvisende.
For hvad fortæller sådanne hjemmesider? At en række hjemmesider har givet de og de karakterer. Siderne tager ikke stilling sidernes kvalitet eller motiver. Derfor vejer Christian Gamer lige så tungt som en eller anden hardcore spilhjemmeside.

Tid til et eksempel: Christian Gamer bedømmer Gears of War til 3/10. Begrundelsen, der står i anmeldelsen, er at spillet er vanvittigt voldeligt og blodigt, og fuldstændigt blottet for kristne værdier. Men denne begrundelse dukker ikke op på Gamerankings.
Hardcore-Gamer anmelder også Gears of War. Her bliver spillets høje tekniske niveau taget i betragtning. Gameplayet bliver grundigt og nøje undersøgt. Spillets relativ korte levetid i singleplayer bliver holdt op mod online-delen der, på trods af et lidt irriterende lobby-system, fungerer strålende. (Læg i øvrigt mærke til at deres anmeldelse ikke behandler hverken antallet af baner, spilbare personer, antal slagkombinationer eller polygoner i hovedpersonens overfrakke...) Efter mange dages overvejelse, samt måske en enkelt nævekamp på redaktionen, ender de med en karakter der hedder 9/10.

Hvilken karakter ville du umiddelbart have tillid til? Hvis du siger Christian Gamer, så er Gamereactor nok ikke lige noget for dig.
Men det nytter ikke noget på Gamerankings. Her er du faktisk nødt til at gennemgå de indsamlede anmeldelser, frasorterer de mest besynderlige og så læse de anmeldelser du anser for fornuftige. Og alligevel citerer folk gladeligt karakterer.

Helt ideelt ville det være hvis Gamereactor og samtlige spilmedier droppede karakterer. Troldspejlet på DR har altid gået den vej. Edge, det formentlig bedste og mest professionelle spilblad der findes, har valgt en lidt anden vej. Først og fremmest er alle tekster anonyme. På den måde undgår man en vis form for personkult. Her er det Edges officielle linie, og intet andet. Og deres karakterer? 1 betyder en. 2 betyder to, og så videre.
Og det vigtige er teksten. Derfor er karakteren reduceret til et lille tal i hjørnet. Spillets ulemper og fordele bliver på sobervis beskrevet, og i sidste ende bedømt. Karakteren er sekundær.

Mit håb er, at samtlige personer, udviklere, udgivere, distributører og fans, vil holde op med det evige karakterrytteri. For hvad fortæller den som en anmeldelse ikke kan? Hvad fortæller 4/10? Fortæller det om de glitches der optræder, de svævende modstandere, den dårlige lyd? Karakteren kan i bedste fald bruges som en opsummering, i værste fald som hele argumentationen.
Derfor en lille bøn til alle der måtte læse dette: Skulle du føle trang til at prale eller brokke dig over en bedømmelse af et eller andet spil, så forhold dig til anmeldelsen først, og karakteren til sidst. Det vil forhåbentlig gøre internettet, og verden, til et mere intelligent sted at færdes.

Kommentarer
  • Skrevet af: Tsunami
    2007-02-05 18:41
    Jamen rigtigt...andet er der vel ikke at sige. Jesper skrev en lignende artikel for et stykke tid siden og i burde svinebinde redaktøren og overbevise ham om at i skal væk fra karaktersystemet....

    Og husk; De som går i andres fodspor kommer aldrig foran


    Tilføjet:

    Jeg er iøvrigt enig med Gamespot's anmeldelse af Zelda! Og karakteren er btw slet ikke dårlig.
     
  • Skrevet af: cola-lover
    2007-02-05 18:50
    Jeg er også enig med Asmus og med IGN. Selvfølgelig hænger jeg mig selv i karaktere en gang imellem... Men det er mest på spil jeg ikke interesserer mig i, så skimmer jeg lige karakteren det sidste af anmeldelsen og teksten til karakteren. Så kan jeg give et objektivt syn på spillet, uden at kunne sige at anmelderen er et svin...
    Når det så er spil jeg er interesserede i, så læser jeg anmeldelsen og slutter på karakteren og beslutter mig for om karakteren er fortjent det som anmeldelsen fortæller... Det synes jeg virker meget godt. =) (btw, GR? Hvorfor lige grøn?!?)
     
  • Skrevet af: snakepit
    2007-02-05 19:02
    gamerankings er nu et meget godt bud på en endelig karakter..........Legend of Zelda er en ren 10......og bare fordi du har en anden,1 ud af en million, SUBJEKTIV mening, betyder det ikke at gamespot anvender de rigitge kriterier..........religion og diverse verdensanseelser har ikke noget at søge i spille eller filmindustrien....
     
  • Skrevet af: Tsunami
    2007-02-05 19:22
    Snakepit, jeg tror faktisk ikke at Asmus kunne have illustreret hans pointe bedre end du lige har gjort.
     
  • Skrevet af: CommanderKei
    2007-02-05 19:32
    Har GR redaktionen nogensinde overvejet at adoptere X-plays scoring system?

    Det går kun op til 5 men det det mere præcist forbi det ikke dømmer relativt, men hvert tal betyder noget, det fungerer således:

    * 1 - Hated it. Do not buy this game. Not even worth the bargain bin. Run from it. Escape! Escape!
    * 2 - Alright. These games are fun, with some good points, but nothing special. There's definitely a few specific things holding this game back. Wait until the price comes down or pick it up as rental to check out some of the things it does right.
    * 3 - Good. Fun to play, pretty solid titles, with a few minor flaws. Most games will probably fall into this category. They're the games that if you like the genre, or liked other similar titles, you might consider giving it a good look. Otherwise, you might not be into it.
    * 4 - Very good. Games that are at the top of all our lists, but are missing that strange intangible aura of perfection, and unfortunately that's keeping them from getting in the realm of the almighty five.
    * 5 - Near perfect/Perfect. If you're a true player, these games will undoubtedly be in your collection, or at the very least you'll have played them until the cartridges and CDs melted. If a game gets a 5, and you like the genre, you should buy.

    Værterne forklarer det her.

    http://www.youtube.com/watch?v=ImraNZErq5A

    Det ville måske være værd at overveje?
     
  • Skrevet af: Virus
    2007-02-05 20:00
    Det lyder jo som en glimrende idé, men en karakter må aldrig blive en vigtig del af en anmeldelse, da det kan være svært at sætte den præcis i det niveau, som oplevelsen af spillet ligger i.
    Gennem tiden har jeg dog brugt karakteren i jeres blad til at se, hvor godt i mener spillet er, og som et hint,der fortæller mig, om I synes, at jeg skal købe spillet eller ej.
    Jeg må også indrømme, at jeg har gjort flittigt brug af Gamerankings. Det er altid rart at se, hvad det overordnede indtryk af et spil er, i hvert fald hos spilpressen. Dog er der, som du siger, visse upålidelige anmeldere, der aldrig burde få lov til at have et tastatur i hænderne.

    Jeg gør også en dyd ud af at ignorere brugerbedømmelser totalt. Der er ganske vist visse mennesker, der har noget fornuftigt at skulle have sagt, det er ikke det værd at lede efter deres anmeldelser.

    Til sidst vil jeg sige, at jeg er lykkelig over, at der trods alt findes spilanmeldere. Spilmarkedet kan være en jungle af tyndbenede oplevelser, hvis ikke man på en eller anden måde kan blive informeret om, hvad man skal undgå, og hvad man bør styrte direkte imod, før alle andre tager det.
     
  • Skrevet af: YoStone
    2007-02-05 20:01
    Jeg er meget enig med dig Asmus, det er da også noget underligt noget at Gamerankings tager christian gamers' mening i betragtning. Men jeg vil ikke udelukke en karakters relevans. Jeg synes det er en sikker indilkator på hvad anmelderen mener siden han måske ikke har ydtrykket sine pointer stærkt nok eller på grund af misforståelser, men jeg synes helt klart at det er anmeldelsen der er vigtigst.

    Du skulle have set System Wars på Gamespot, lige efter TP blev anmeldt det var vildt... Tror også at der var en del der blev banned den dag...

    Commander Kei<--

    Ja det er noget af en smart skala De burde måske overveje at få den indført
     
  • Skrevet af: Virus
    2007-02-05 20:22
    På System Wars? Lol
    Egentlig en ret god anledning til at få fanboys filtreret fra
     
  • Skrevet af: cola-lover
    2007-02-05 22:10
    Kan I ikke sætte karakterne nederst på siden? Så er der nok flere der læser anmeldelserne først... Men er ikke sikker =)
     
  • Skrevet af: snakepit
    2007-02-06 10:19
    det kan være vanskeligt at skelne mellem to spils kvalitet, baseret på ren tekst.......et tal eller for min skyld, procenttal.....kan være en KONKRET vurdering af spillet.........kun at anmelde spillet via tekst(positive/negative egenskaber) er simpelthen for abstrakt............
     
  • Skrevet af: Broch83
    2007-02-23 02:23
    Jeg er enig med dig Asmus.
    Men lige med hensyn til Gamespot 8.8 til TP, så var det min opfattelse, at langt de fleste brokkede sig over, at de ikke mente den forholdsvis lave karakter (i forhold til de andre der var givet på tidspunktet) blev begrundet i anmeldelsen. Og det kan jeg kun give folk ret i. Det er fair nok, at anmelderen mener spillet er til 8.8. Men han begrunder på ingen måde hans forholdsvis lave karakter i sin anmeldelse.
     
 
Kommentér

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!

:D :) :( :-o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: ;-) :idea: :arrow: :| :mrgreen: :clap: :dance: #-o =; :^o [-X :pray: 8-[ :sick: :-# [-( :-k :-- Bold Italic Underline Spoiler


Afstemning Hvad synes du om den foreløbige liste af lanceringsspil til PlayStation 4?
  • 16% Fantastisk
  • 36% God
  • 18% Middelmådig
  • 8% Dårlig
  • 22% Shut up, just shut up... You had me at PS4
Resultat
BETA +