Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español
Log ind medlem
amigo






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook

Når de siger nej, mener de ja

Forleden var der en artikel på Kotaku omkring et forholdsvis nyt japansk parti, der raser mod blandt andet det japanske daterape-spil Rapelay.

Rapelay blev udgivet for tre år siden, men der har tydeligvis siddet en amerikansk journalist uden det store at fortælle, og så er spil jo altid gode at hive frem fra gemmerne - for så kan man uden den store indsats hurtigt skabe en skandalehistorie.
Og nu er skandalehistorien så vendt tilbage til spillets hjemland.

The Komeito Party, udtaler (meget lidt videnskabeligt)," at der er en god chance for at påvirkningen fra voldelige sexspil langt overstiger den fra normal pornografi".

Det pudsige er så, at statistikkerne viser, at per 100.000 indbygger har landene følgende antal voldtægter:

Canada: 78.08
Australia: 77.79
USA: 32.05
Sweden: 24.47
UK: 16.23
France: 14.36
S. Korea: 12.98
Germany: 9.12
Russia: 4.78
Taiwan: 4.08
Japan: 1.78

...og så skulle vejen jo være banet for, at jeg kunne brokke mig over, hvordan spil altid skal fungere som syndebukke, og hvor træt jeg er af at skulle forsvare min hobby.

Men så kom jeg til at tænke på min tid som underviser i Bangkok, og de historier jeg har fået fortalt af både elever og venner. Og der var flere tilfælde, hvor beretningerne ville have udløst en politianmeldelse herhjemme, men hvor de for personen der altså kun resulterede et skuldertræk og et "sådan er det jo".

Og så er det at jeg må overveje at gå i den anden lejr, for første gang i meget lang tid, for kan det tænkes at de asiatiske spillere blandt andet igennem spil opdrages til følelsesmæssigt at acceptere disse krænkelser som normale, og derfor ikke anmelder "voldtægterne"?

For så er statistikken jo ikke så fin længere, da den ikke taler om faktiske voldtægter, men logisk nok kun de anmeldte?

Jeg er ikke specielt glad for censur eller korstog mod spil, og mener at det i det store hele er udtryk for doven journalistik og uvidenhed sat sammen med angsten for nyt.

Men bare for samtalens skyld: kunne det tænkes, at vi som spillere tager fejl i vores forsvar af alle spil? Hvad siger I?

Kommentarer
  • Skrevet af: mikelund
    2009-05-21 11:10
    Synes også det er forkasteligt at spil altid skal ha skylden for forskellige ting, selvom at det så åbenlyst ikke passer.
     
  • Skrevet af: saksen
    2009-05-21 11:30
    Tja jeg må indrømme jeg er lidt enig med dig Lee. Spil får som regel skyld for alt for meget, men omvendt synes jeg ikke altid vi spillere er kritiske nok. Rapelay er et godt eksempel på hvilke syge ting der kan udgives, fordi det jo "kun" er et spil. Men på den ene eller den anden facon påvirker det jo spilleren til at acceptere nogle dybt moralsk forkastelige valg. Heldigvis er det dog kun en meget lille promille af alle de spil der kommer ud der går over den grænse imo.
     
  • Skrevet af: Emiliatrix
    2009-05-21 11:41
    Sig mig lige, misforstår jeg noget, når jeg tror spillet handler om at voldtage?

    I så fald er konceptet uhyre ulækkert. Spiludviklerne må sq også være klar til lussinger i det offentlige rum, når de udgiver sådan en gang bras. Men det har nok også været målet at få opmærksomhed.
     
  • Skrevet af: misuma
    2009-05-21 12:04
    Canada øverst på listen? Jeg har i lang tid forestillet mig at dette land var fromheden selv.
     
  • Skrevet af: Anayna
    2009-05-21 13:20
    Ja, jeg synes som Lynggaard, at spillere ofte ikke er kritiske nok med deres spil. Lige meget hvilken negativ ting der bliver sagt om mediet, er vi altid hurtige at forsvare vores spil ubetinget.
    "Åhr, han er bare en gammel dum republikaner, hvis far ikke ville lade ham gå i trompetbukser. Nu tager han hævn på det nutidens ungdom dyrker."

    Men det er jo netop det, ikke? Spil er jo bare en mediaform. Hvis bøger, film, radio og andet kan påvirke folk, så kan du stole på at spil også kan.
    På den anden side, så er det her lidt af et særtilfælde. Det er sku Japan vi taler om her. Jeg har intet imod landet selv, men når jeg ser på medierne derovre og hører mange historier, mellem andet fra venner der har besøgt landet, så efterlader det en lidt dårlig smag i munden.
    Det smager lidt af "objektivisering af kvinder"... og jordbær.

    Min pointe er, at det nok er andet og mere end spil som Rapelay der resulterer i japanernes holdning. Tværtimod tror jeg at spillene er et resultat af deres holdning.

    Men hvad ved jeg? Jeg har da aldrig været der, sagde Anayna og gned træt sine runde øjne.
     
  • Skrevet af: Virus
    2009-05-21 14:00
    misuma<---
    Eller også er Canada det land, hvor færrest piger finder sig i at blive voldtaget ;)
     
  • Skrevet af: BISSETAT
    2009-05-21 14:11
    Havde aldrig hørt om rapelay før i dag
    Og jeg må ærligt sige at jeg godt kunne have undværet det
    Jeg mener, tænk at sådan nogen spil faktisk kan eksistere, og ligefrem også blive solgt!
    Normalt ser jeg sådan på videospil, at de ikke kan være skyld i at nogen mennesker gør helt vanvittige ting, og jeg mener heller ikke at det kan medvirke til, at folk bliver syge i sindet, men lige i det her tilfælde vil jeg gøre en undtagelse!

    Ville bare ønske jeg havde vidst, at det her spil eksisterede for 2-3 måneder siden, for jeg havde om videospil til min projekt eksamen i folkeskolen, og det her havde været guld værd at nævne!

    Men nu må jeg ende denne kommentar .. med en grim smag i munden, for sådan et spil, hører ingen steder hjemme! ..
     
  • Skrevet af: misuma
    2009-05-21 15:40
    Det ligger til den menneskelige natur at søge grænser uanset om det er i det store eller små og derfor bliver spil som Rapelay solgt.
     
  • Skrevet af: spar konge
    2009-05-21 16:06
    Jeg synes godt nok, at konceptet i rapelay er på den forkerte side af smagløst, men sat på spidsen, er det vel ikke mere smagløst, at lave et spil hvor man voltager, end at lave et spil hvor man slår horder af mennesker ihjel. (Den slags findes altså! )
     
  • Skrevet af: Rasmus92
    2009-05-21 16:35
    Anayna har ret. Tror også at japanernes holdning til den slags følsomme emner bunder i noget historisk og kulturelt snarere end nutidige påvirkninger. Ganske vidst er et spil som Rapelay formentlig ikke ligefrem en hjælp på problemet, men det bunder altså mere i at japanere har andre begreber at leve efter end europæere.
     
  • Skrevet af: Tpvn
    2009-05-21 16:55
    OMG
     
  • Skrevet af: Virus
    2009-05-21 18:30
    Enig med spar konge. Jeg kan ikke se, hvordan voldtægt kan være værre end massemord
    Det er åbenbart bare blevet mere acceptabelt at slå modstandere i videospil ihjel, fordi vi hele tiden ser "the good guys" gøre det på film.
     
  • Skrevet af: Lee West / GR®
    2009-05-21 18:41
    Anayna . Ja, jeg er enig, det bliver vel "hønen eller ægget"-spørgsmålet, hvor jeg også hælder til kulturen mere end spillet som årsag, men som Rasmus 92 siger er det måske "benzin på bålet" og jeg kan sagtens følge Virus når han siger, at det er "interessant" at mord er fint, men voldtægt ikke er.

    For det er jo herligt dobbeltmoralsk kun at ville censurere det man selv finder forkert, også derfor jeg tænkte, at det kunne være spændende at høre jeres meninger.
     
  • Skrevet af: thargh
    2009-05-24 00:22
    Jeg regner med at det har noget at gøre med den høje standard i Japan hvad angår intelligens, formalitet og opdragelse.
     
  • Skrevet af: GOW_VINTHER
    2009-05-24 19:38
    Jeg sidder faktisk og griner lidt af mig selv. Jeg syntes at rapelay er et modbydeligt spil som burde fjernes fra markedet, men samtidig syntes jeg at spil som Manhunt er okay

    I virkeligheden er voldtægt vel ikke lige så slemt som at begå mord med en skruetrækker. Ved sku ikke helt hvad jeg syntes om mig selv lige nu.

    Når det kommer til diskussionen om hvorvidt spil gør folk til mordere og forbrydere vil jeg klart sige nej. Spil kan måske give "inspiration", men jeg vil ikke mene at de er grunden.
     
  • Skrevet af: Handycombinder
    2009-05-24 20:26
    Hvordan kan sådan noget overhovedet blive udgivet?
     
  • Skrevet af: Lee West / GR®
    2009-05-24 22:16
    God pointe GOW_VINTHER
    Måske er det i virkeligheden, fordi det forekommer os så fjernt at stikke en fyr ihjel med en skruetrækker, eller for den sags skyld ende i krig (selvom krig er en del af vores hverdag, bare ikke lige rundt om hjørnet), hvor voldtægt måske føles som lidt for jordnært, og derfor "lidt for tæt på" ?

    Så at være i krig er "for stor en tanke" og derfor lukker vi øjnene for, at det er realistisk og plaffer løs - eller også er vi som gamere blevet immune overfor det at slå ihjel osv. mens voldtægt stadig er tabu og dermed prikker mere til følelsesregistret?

    Men ja, jeg kender følelsen, og sad også med en god smag af dobbeltmorale i munden da jeg skrev den her blog
     
  • Skrevet af: Ironw
    2009-05-25 10:49
    er af dem der sådan med mellemrum springer mellem begge lejre.

    For som jeg siger til alle der vil prikke til, at det spil jeg spiller er for sexed, eller for voldligt, for gysligt, for uvirkligt, for meget, og det er spil som disse der gør at verden er af lave.

    Gør jeg som stort set alle andre spiller der spiller andet end sims og guitarhero gør. Gå i defensiven og siger minus udvalget af våben og medie, så sker der sku ik noget i dag der ik sket for en 100 150 år siden med mere.

    Men når lige at at vreden og det fordømmen er lagt væk, kan jeg ikke lad være med at nikke genkenden til det.

    rapelay et spil hvor man skal voldtage
    manhunt et spil hvor mere grotesk modbydlig sadistisk of følelsekoldvis skulle myrde folk

    sodier of fortune spil hvor man kun se arm og ben m.m. blive skudt/sprængt/ skåret af

    og hvor de spil plus minus begyndt at bringe det frem så er det blevet normer nu

    man spil nu om dag som god of war mad world bioshock viking og jeg kunne blive ved gør meget ud af at vis detailjerede skader så du kan se hvor den kraniumet revne hvordan ribben brækker hvordan huden for kuler og så videre

    som en and NRA (national riffel assosiation) (tro det hedder det) siger våben slår ik ihejl det gør folk våben gør ikke en skid uden et menneske (andet) bruger det men de hjælper jo heller ikke på det
     
  • Skrevet af: BumZen
    2009-05-25 13:39
    Blah... Rapelay er et dybt urealistisk simulationsspil der tilfældigvis gør det nemt at lave en voldtægt. Hvis simulatorspil fik folk til at gøre ting, så burde vi da se en røvfuld byer og forretningsgiganter skyde op takket være spil som Sim City og diverse Tycoon spil.

    Tag en film som Irreversible... blev den nogensinde dømt for at "opmuntre" voldtægter? Næææ... for scenen er klam, men voldtægten i filmen er helt utroligt nem. Og den burde jo så også have samme effekt.

    Samme argument gælder for alle de andre ting du nævner. Er der en person der bliver går ud og gør dårlige ting pga. af et spil eller en film, er det så spillet eller filmen der skal censureres, eller er det personens baggrund og opdragelse man skal kigge på? Jeg vælger det sidste. Jeg har spillet Rapelay, og jeg ELSKER at se film med groteske scener i (Takashi Miike er min favorit instruktør... nuff said), men jeg går ikke ud og gør sådanne ting fordi det er så nemt i film.

    For at svare kort, så vil folk bare finde en syndebuk istedet for selv at tage ansvar, og derfor ser vi denne hetz mod især spilmediet, hiphop og heavy metal. Ofte totalt ubegrundet, selvom jeg da ser et par pointer med west coast hiphop.
     
  • Skrevet af: Lee West / GR®
    2009-05-25 14:02
    BumZen... yup... ansvar istedet for syndebukke... det ville sgu være en rar verden, og der kræves ikke meget mere.
    Det er underligt at det moderne menneske angiveligt har mere fritid, og samtidig bruger den så lidt på opdragelse, ansvarlighed og samtale.
     
  • Skrevet af: kimgraef
    2009-05-25 21:17
    Var der ikke et amerikansk spil det blev droppet fornyligt fordi det drejede sig om krigen i irak? (og derfor lidt for nutidigt for mange)

    Statestisk over antallet af anmeldte voldtægter siger desværre ikke meget - selv i danmark bliver de færeste voldtægter anmeldt.
     
  • Skrevet af: The Pez Dispenser
    2009-05-25 21:26
    Tror det var John Carmack der udtalte følgende:
    "If you want to make a raping game, go ahead... Just watch the poor sales"
     
  • Skrevet af: Ironw
    2009-05-26 08:14
    til bumzens indlæg

    jep er fuldstændig enig som jeg os prøvet at sige har jeg også selv set og gjort ting i fictions verden som i følge kritiker gør mig i stand til/gir mig lyst at gøre det i virklighedn og jeg mener også det er noget vrøle som mit indlæg med NRA skulle belyse men vil dog giv de andre ret at vi er blevet mere "stumme" når det kommer til uhyrlig heder en gang vil ting som voldtægt lemlæstelse og bandkrig være "åh gud nej hvor svinske hvad fanden er der gået galt" nu er det sådan mere" nå nu igen"
     
  • Skrevet af: GOW_VINTHER
    2009-05-27 05:15
    Nu kom jeg jo også lige til at tænke på noget andet, med hensyn til min egen dobbelmoral. I de fleste spil hvor du slår folk ihjel, så er der jo en grund. Måske er du i en krig (Call of Duty), måske prøver du at overleve (Bioshock), eller andre ting. Har ikke spillet rapelay, men jeg kan forestille mig at der ikke er den store grund til voldtægten i det.
     
  • Skrevet af: JetarR
    2009-06-03 12:17
    Jeg vil være ærlig og sige at jeg ikke har spillet Rapelay, men jeg har ikke noget problem med at den slags spil eksisterer, som jeg forstår det er der mere pornofilms voldtægt ("Åh nej slemme mand, du må ikke voldtage mig, åh nej, åh nej, åh ja, åh, ja, der fik jeg en orgasme") end det er den brutale virkelighed.

    Generelt set synes jeg at spil skal være en flugt fra virkeligheden der tilbyder en mulighed for at gøre ting som man aldrig nogensinde kunne finde på at gøre i virkeligheden, være det brutale mord, overtagelse af verdensherredømmet, vanrøgt af mennesker (Sims), voldtægt eller krydsparring af mennesker og aliens (igen Sims ). Der er ingen tvivl om at der er nogle mennesker der så prøver disse ting i virkeligheden, men IMHO så er de folk uden for pædagogisk rækkevidde allerede før de for første gang rører en controller eller sætter en dvd på.

    Den japanske voldtægtsstatistik er en svær nød at knække, men jeg tror ikke umiddelbart at spil har noget med det at gøre, det er jo ikke kvinderne der spiller Rapelay. Jeg tror at den største del af forklaringen ligger i de arkaiske kønsroller de STADIG har i Japan.
    Samtidig er det IFAIK stadig almindelig praksis i Japan at konflikter løses "inden for hjemmets fire vægge" med minimal indblanding fra staten/politiet.
    Den japanske opfattelse af skam og krænkelse har nok også meget at sige, det virker som om der er en eller anden opfattelse af at "hvis jeg ikke fortæller det til nogen er det ikke sket", japanerne er jo ikke de stort følelsesdebattører.
    Men uanset hvad forklaringen, og hvor udsalgsgivende den er, er så er tallet stadig RIGTIG lavt i forhold til de andre lande.

    Hvorvidt spil og manga så bærer skylden for at der er færre voldtægter i Japan end i andre lande vil jeg lade være op til debat ;)
     
 
Kommentér

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!

:D :) :( :-o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: ;-) :idea: :arrow: :| :mrgreen: :clap: :dance: #-o =; :^o [-X :pray: 8-[ :sick: :-# [-( :-k :-- Bold Italic Underline Spoiler


Afstemning Hvad skal du have som next gen?
  • 2% Wii U
  • 52% PlayStation 4
  • 11% Xbox One
  • 16% Jeg holder mig til PC
  • 13% Jeg afventer E3-messen, før jeg beslutter mig
  • 6% Ingen af delene, jeg er tilfreds med det jeg har
Resultat
BETA +