Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español
Log ind medlem
amigo






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook

Indie eller ond 2

I en af mine tidligere blogge langede jeg ud efter indie-udviklere og hvorfor de ikke nødvendigvis var de søde altid.

Brugeren haanden gav mig en lang kommentar, hvilken resulterede i et endnu længere svar fra mig, som nu er endt som blog. Du kan læse hans kommentar herunder efterfulgt af mit svar.

haanden skriver

Jeg kan ikke længere holde mig fra at kommentere dette ret bemærkelsesværdige angreb mod Indie spil og/eller spillere.
Du skriver:
"Senest har vi oplevet at Capcom er igennem den moralske skærsild. Det er ikke engang samme platform. Og helt ærligt Twisted Pixel Games har måske "opfundet" mekanikken med en eksploderende mand. Men hvad med platformselementerne - kom Mega Man ikke først?"
Øhhhh, mener du stadig dette trods den seneste uges afsløring, tilståelse og generelle kritik af Capcom fra stort set alle større spilsites og magasiner?

Og jeg forstår simpelthen ikke din konstante harcelering mod Indie spil og Indie spillere. Det er med spilkultur som alle andre, at der er noget for enhver smag. Og alt andet lige, så er de fleste større selskaber ikke specielt villige til at tage chancer. Og hvad så? Det er da længe fint at de tager den almindelige vej til underholdning med enkelte drys af fornyelse.
Indie spil er per definition (hvis man forstår selve begrebet Indie ud fra genre, og ikke smag) innovative og opfindsomme. De baner vej, og skal gøre det, for den etablerede industri, som så kan drage nyttige heraf og blive inspireret af Indie spil. Meeeen, de skal ikke bare plagiere, fordi det er nemt. Det er slet og ret selvudslettende, hvilket langt de fleste kan gennemskue og straffer selskaberne for.

Konklusionen er, at Indie spil gør noget helt andet med mediet. At de ikke altid er innovative og originale, det gør ikke en hat, for Indie står for den uafhængige produktion, og kan gøre hvad der passer dem.

Du virker simpelthen for sympatisk til sådan en hetz mod Indie spil og Indie spillere, Lee. Det gavner ikke spilkulturen at skabe en værdikamp, og skulle du møde folk som vitterlig mener at Indie spil "is da shiiiet, maaan", jamen så har de da bare en god stund. Resten af os kan så fise hen til Black Ops, Halo, WoW og resten af pengemaskinen. Men hey, vi er sgu da godt underholdt!

og her er mit svar

Hej Haanden - tak for din kommentar, som jeg føler fortjener et grundigt svar!

Og inden jeg går for godt i gang, så vil jeg gerne understrege, at jeg er akkurat så glad for indie-spil, som jeg er for alt muligt andet. Jeg er for pokker selv indie-spiller 90% af tiden. Alligevel synes jeg, at vi er nødt til at have en debat om emnet, fremfor den meget populære tilgang som vi konstant ser i medierne, nemlig den at "indie er det samme som kreativitet og kommunisme" (overdrevet, men du ved vel, hvad jeg mener?).

Jeg prøver såmænd kun at skabe lidt modvægt til, hvad jeg føler er en utrolig tandløs presse, og forhåbentlig lægge op til kritik og debat i stedet for hovedløs blåstempling, bare fordi det er den populære fremgangsmåde.

Jeg er overrasket over, at du ser det som harcelering, og det er jeg sikker på, at de mange indie-udviklere, jeg kender, også vil sige.

En hetz og en konstant harcelering er helt forkert, synes jeg.

Kig på hvem der har skrevet om større artikler om indie her på sitet. Jeg har interviewet udvikleren af Johnny Platformer (min mindst læste artikel iøvrigt), hvilket ikke holdte mig fra senere at skrive om udvikleren af Ninja Chicken, fordi han ganske enkelt havde brug for det. Og så sent som i går tilbød jeg, at brugerne kunne stille spørgsmål til udvikleren af Angry Vikings. De sidste to nyheder, jeg har lavet, er om indie-spil.

Faktisk giver jeg en del mere fokus på indie, end der er læsere til at forsvare. Fordi jeg ved, hvordan det er at være en håbefuld udvikler med et godt produkt og så drukne i mængden.

Hvad jeg vil opnå er, at man lærer at skelne mellem en god og dårlig indie-udvikler, og ikke bare blåstempler alt der har "indie"-mærkatet påklistret. Fordi så er tilgangen akkurat så farlig som at være ligeglad.

Du spørger mig, om jeg stadig mener, hvad jeg skrev om MaxPlosion. Ja. Det vi har set er efter min mening journalister, der tager den nemme vej, og "forsvarer den lille mand". Det virker netop som en værdikamp. Som Capcom selv har sagt, er Capcom Mobile uafhængig af Capcom, i den forstand, at de ikke "giver ideer videre" som Twisted Pixel antyder.

""While Twisted Pixel did have discussions with our console game team about publishing 'Splosion Man' on game consoles, Capcom Mobile is a different division of Capcom with separate offices and as such, had no prior knowledge of any meetings between the console game team and Twisted Pixel. 'MaXplosion' was developed independently by Capcom Mobile. Nonetheless, we are saddened by this situation and hope to rebuild the trust of our fans and friends in the gaming community."

Vi skal ikke bare antage, at et firma har ret, fordi det er småt. Så er vi ude på et skråplan. Der er en grund til at vores retssamfund er baseret på bevis og ikke tro.

Men inden vi konkluderer at Splosion Man er så nytænkende, og at Capcom simpelthen må have kopieret den, så kig på denne trailer af Explodemon - (Youtube-link)
- uploadet måneder før Splosion Man udkom. Den blev iøvrigt udsat.

Splosion Man er nu engang ikke så anderledes. Det er nu i bund og grund et platformspil, der camouflerer dobbelt og triple-hop som eksplosioner. Et charmerende spil, mens Capcoms produkt er et mobilspil i ren 2D og ikke engang samme platform, der ganske vist benytter samme tema som et 3D spil til en fuldblodskonsol. Capcom Mobile er helt sikkert blevet inspireret.

Du skriver: Indie står for den uafhængige produktion, og kan gøre hvad der passer dem.
Det vil sige, at de små må lade sig inspirere/kopiere, mens de store ikke må, selvom det i dette tilfælde ikke engang sker på samme format?

Du skriver "Konklusionen er, at Indie spil gør noget helt andet med mediet. At de ikke altid er innovative og originale, det gør ikke en hat."

De gør noget helt andet med mediet? Ja engang imellem, nøjagtig som vi ser de større innovere fra tid til anden. For det er jo en sandhed med modifikationer, de færreste har iøvrigt pengene uden "de stores" hjælp. Se bare thatgamecompany som næppe var endt med Flower uden Sonys hjælp og entusiasme (Sony har været rigtigt gode i den retning). Ikke alle er "onde" bare fordi de er store, ligesom ikke alle er "gode" bare fordi de er små. Og langt fra alle er kreative og så meget anderledes end resten, selvom pressen gerne vil fremstille dem sådan. Men det sælger at tage deres parti.

Der er nogle indie-perler derude. Helt bestemt! Perfect Cell anbefalede jeg til Vigild under vores DGA-forberedelser, hvor vi udvekslede spilanbefalinger. Meget apropos var jeg også der med til at sørge for, at flere indie-titler netop er med til det kommende DGA.

Indie-spillet Scarlett and the Spark of Life anmeldte jeg til 8/10 her på siden så sent som i sidste uge. Og det er en af grundene til, at jeg elsker iOS, fordi de små netop har en chance, og jeg giver dem gerne en chance. Ikke bare fordi de er indie, men fordi de er gode.

Det er såmænd bare min pointe. Du må endelig ikke forveksle den med hetz eller lignende modvilje mod indie, men du må heller ikke tro, at der ikke findes et hav af journalister, der taler positivt om indie, fordi det gir´nem "credibility" på den moralske bundlinje.

Der er ikke noget der er lettere end at juble over indie (og rigtigt mange gange er jublen velfortjent!), men jeg foretrækker at tage et par høvl, og så til gengæld også tillade mig at være kritisk til tider. Det er trods alt det, som vores opgave også er.

Spring endelig med i debatten og fortæl hvad I mener :)

billedet: top til bund
eXplodemon, Splosion Man, MaXplosion - den nederste er en kopi af den midterste, mens den midterste er original og ikke ligner den øverste... eller?

Kommentarer
  • Skrevet af: Ak-master
    2011-01-16 22:53
    Tja, man kunne vel fristes til at sige, at Splosion Man bygger videre på eXplodemon, mens MaXplosion bare kopier Splosion Mans gimmick fuldstændigt.
     
  • Skrevet af: Lee West / GR®
    2011-01-16 22:56
    Helt enig Ak-master. Til gengæld er det en velkendt mekanik med ny indpakning. Og så sker det på vidt forskellige formater med ganske forskellige grafiske udtryk, og burde derfor ikke være så stort et problem, som det gøres til - synes jeg. Men hvad mener du/I sådan mere generelt og ikke nødvendigvis kun med udgangspunkt i dette ene eksempel?
     
  • Skrevet af: haanden
    2011-01-17 11:52
    Først og fremmest tager jeg det som en homage, at du laver endnu et indlæg på baggrund af mit svar. Tak

    Mere seriøst; Capcom Capcom Mobile. Arrrh, come on, de vidste jo godt hvad der skete, men er på den måde dækket juridisk set. Her vælger jeg helt sikkert at tro den lille mand, og i bedste fald har den store været ekstremt sjusket. Men fred være med det, så fik de begge da lidt PR på den konto.

    Grunden til mine ord i indlægget er jo selvfølgelig en modvægt til dine. Jeg ved gennem, hvad jeg læser og dit virke i den danske spilpresse, at du elsker indie spil. Alligevel virker det, som jeg (indrømmet nok lidt bombastisk og kanske forfejlet) kalder hetz, for en omgang skyggeboksning. Måske det er udtryk for, at jeg ikke har mødt personer, der i bedste flagellant stil banker sig i ryggen med et håndgranat-joystick fra 1992 medens de råber "al magt til indie". Måske det er fordi jeg hellere vil læse de positive vinkler, og på den måde opleve indies bedste sider.
    Man kan altid finde skræmme historier, og det fra indie såvel som de etablerede selskaber, men det mener jeg bare at vi i forvejen kender så godt. OK, det er smag og behag. Jeg synes bare at du er langt bedre journalist, når du udbreder din enorme viden på en positiv måde.

    Omkring Flower, så synes jeg lige præcis at det understøtter indie tankegangen. Selve idéen og udviklingen er indie (på syre), men thatgamecompany havde bare brug for at komme i mål. Fedt at Sony var der.
    Jeg har det med indie som jeg har det med punkmusik fra 80'erne; der er meget lort, rigtig meget lort, men de perler som er imellem skinner så meget mere. Måske fordi de ligger blandt lort, måske fordi det at gå mod strømmen, det at skære ind til benet og gøre det simpelt, fremtvinger noget andet. Og så er det bare befriende ikke at underlægge nogen konventioner.

    Og til sidst; hvor er det fedt med så grundig et svar på tiltale. Så er der sgu noget ved at være uenig, eller kritisk, eller bare et vrøvlehoved som undertegnede

     
  • Skrevet af: Lee West / GR®
    2011-01-17 12:35
    Det var så lidt. Det er altid spændende med kritik, især når den er velformuleret og begrundet, så selv tak.
     
  • Skrevet af: Vardu
    2011-01-17 14:52
    Mærkeligt at kunne erklærer sig enig i begge synspunkter.

    Der skal altid være plads til kritik. Også af det som umiddelbart skulle være den svage part. Indie spiludviklere skulle således være en, om ikke andet, svagere part.

    Som også haanden erkender så findes der virkelig mange elendige indiespil. Så mange at man engang i mellem springer indiespil over alene af den årsag at der kan være utrolig langt mellem snapsene. Dét er indiegames største problem. At man udgiver så meget der vitterligt ikke er værd at bruge sin tid eller penge på.
    Dette gælder også for de større udviklerhuse, men det er vel næppe en undskyldning?

    Men så igen, Lee. Jeg er måske lidt pragmatisk, endda måske for meget. Men spørgsmålet er om det er problem det du fokusere på? Jeg lærte sjov lille ligning omkring det fra en professor fra mit studie: vi er ofte så fokuseret på "problemet" at vi minder om en person der går ned af en støvet og tør grusvej. Vi sparker til støvet og for det i øjnene og efterfølgende himler vi op og prøver at finde ud af hvorfor vi nu ikke kan se..

    Det er nemt at finde problemstillinger. Spørgsmålet er om de er værd at tage op.
     
  • Skrevet af: Lee West / GR®
    2011-01-17 16:27
    Meget zen buddhistisk der Vardu. Men jeg er sådan set ganske enig, og som du selv skriver, jeg kan såmænd også se det fra begge sider. Man skal dog ikke glemme, at stille spørgsmål eller tænke sig en ekstra gang om. Og for nu at holde os i det småfilosofiske: kun døde fisk flyder med strømmen (Eller... hvad... ). Om ikke andet har jeg nu opfyldt månedens brokkvote, så nu er det tid til glæde.

    Jeg er spændt på, om vi oplever endnu et spil-crash som i firserne, hvor markedet simpelthen blev oversvømmet af middelmådige produkter til især Ataris maskiner, eller om distributionsmodellen har ændret sig så meget i dag, at det ikke kan ske.
     
  • Skrevet af: Tupiaz
    2011-01-19 18:32
    At indie spil marked fylder med lort, er indie games på XBL indie games. Jeg hade også den opfattelse at indie games var fornyelse og der hvor der var fremdrift, og jeg kun havde set toppe via XBLA. Men når man går det efter i sømmende så er der ufattelig mere lort, som er set 117 gange før. Det er jo helt latterligt hvor mange rusbis spil der findes på xbox'ens indie games. Ja der findes nytækning og fornyelse, men at indie games har den hellige gral er desværre ikke tilfældet. Man kunne ellers håbe der var her som kom nye ideer i stride strømme og at hovedparten af spille var opfindsomme, det er desværre bare ikke tilfældet. Ja, der sker fornyelse, men det virker til at de store firmaer har en tendens til opdage de største hits og den bedste kvalitet og få det udgivet via små kanaler som XBLA.
     
 
Kommentér

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!

:D :) :( :-o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: ;-) :idea: :arrow: :| :mrgreen: :clap: :dance: #-o =; :^o [-X :pray: 8-[ :sick: :-# [-( :-k :--


Ældre indlæg
Afstemning Hvad synes du om den foreløbige liste af lanceringsspil til PlayStation 4?
  • 16% Fantastisk
  • 37% God
  • 17% Middelmådig
  • 9% Dårlig
  • 22% Shut up, just shut up... You had me at PS4
Resultat
BETA +