Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español
Log ind medlem
amigo






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook

En vred lille pige som sparker hårdt.

Så der er et bestemt buzzword lige for tiden inde på ze interwebz, nemlig Tropes Vs. Female in Video Games som er et kickstarter project om en dokumentar film med hvordan spil industrien "Bruger kvinder som et sex symbol og object" i deres spil og i advertising osv. osv. Hvor her hun går ind på forskellige ting inden for emnet.

Mit problem her er så at hende der har startet det har et dårlig ryg for hendes ældre vidoer hun har lagt ind på YouTube hvor man bare kan lugte på flere kilometers afstand af Feminisme, hun angriber forskellige emner og ting uden en rigtig form for kritik sådan objektivt som det dog skal være men istedet går hun ind og angriber ting fordi hun syntes det er enten kun for kvinder eller der er så meget mandlighed over det at kvinder bliver støt ud og prøver så her efter at forsvare dette punkt, men fejler på så mange punkter i at gøre det.

Men her angriber hun så vores hobby og industri og for at de ikke skal være bedre har hun brugt Kickstarter til at tjene penge for at lave dokumentaren.
Projektet er blevet så et succes at hun har ca. tjent 3x hvad hun havde gået for og det bliver en lang dokumentar hun vil lave.

Så hvad er mit argument for at det er en dårlig idé hvis hun angriber spil industrien med den samme feminist måde som forrige og hun skal gøre sig mere kvik i at analysere det objektivt? Der er faktisk lige ikke for ret lang tid siden lavet en video hvor en kvinde siger alt hvad jeg ville have sagt næsten 100% ud! Her er den http://www.youtube.com/watch?v=ZueOCLGt1tw


Så hvad er jeres mening ind til Tropes vs. Women in Video Games?

Kommentarer
  • Skrevet af: The Pez Dispenser
    2012-07-11 15:31
    Er det en dårlig idé at fremhæve noget der vel reelt set godt kan betragtes som et problem? I værste fald kommer der større diversitet i udbudet af kvindelige karakterer i spil, det er vel ikke ligefrem en katastrofe?

    Selvom der godt kan være en tendens til overdrivelse, så er det måskke ikke lige spilbranchen der har den mest diverse repræsentation af kvinder. Prøv eksempelvis at liste alle de stærke hovedkarakterer i kan komme i tanker om og sorter dem fra som enten har: 1. Rødt hår, 2. Britisk accent og 3. en sassy personlighed. De tre vil oftest hænge sammen.
     
  • Skrevet af: Sejborg
    2012-07-11 17:01
    Det er svært at finde eksempler for at de ikke passer hvad hun siger. Måske kan vi bruge Beyond som skjold til at gemme os bag ved når det engang udkommer.
     
  • Skrevet af: minisnor
    2012-07-11 17:01
    Min mening?

    Lad hende bare lave alle de dokumentar film hun kan, for de penge folk donerer.

    Hvad er det værste der kan ske ved det?

    Hvis hun laver en tydeligt feministisk video, der bare ranter imod brugen af kvinder og sex i spil, uden at underbygge det med solide argumenter, vil videoen næppe blive taget seriøst af ret mange og det hele vil hurtigt blive glemt.

    Hvis hun derimod laver en god film, der objektivt analyserer spilbranchen og dens brug af kvinder i spil vil det måske få flere udviklere til at indse at kvinder i spil godt må være andet end 10/10 babes i minimal påklædning.

    Men selv om hun så vandt en oscar for sin dokumentarfilm, tør jeg godt love at der stadig vil udkomme masser af spil ala Dead or Alive, Tomb Raider, osv.

    At så mange mennesker har doneret penge må vel også betyde at der er andre end hende, som ser et problem.

    Det backlash IO oplevede efter deres E3 trailer tyder da også på at folk
    er trætte af den åbenlyse sexisme.
     
  • Skrevet af: -Hash_dk-
    2012-07-12 00:21
    sådan er det ved alt, det er mest mænd (no offence) der gamer, så derfor er der nogen lækre damer med i et spil ligesom der er lækre cheerleaders i amerikansk fodbold osv.
     
  • Skrevet af: Twinkling
    2012-07-12 03:15
    Minisnor. Hold the horses - du har vel set hvilket tiltag det nyeste tomb raider har taget, ikke? Det er et lidt dårlig eksempel at bruge i forbindelse med dette.

    Hash;
    Derfor objektificeres kvinder stadig, og det er det som er problemet hun vil til livs.
     
  • Skrevet af: STOREtun
    2012-07-12 09:37
    Problem my ass ... Der er da meget større problemer at tage fat på ude i verden.
     
  • Skrevet af: Sejborg
    2012-07-12 11:08
    Citerer STOREtun:
    Problem my ass ... Der er da meget større problemer at tage fat på ude i verden.


    Præcis. Sålænge vi ikke har kureret kræft og løst hungersnøden skal der ikke tages fat på andre problemer.
     
  • Skrevet af: orochimaru360X
    2012-07-12 13:17
    er jeg den eneste der er enig med hende?

    jeg har tit syntes det har været meget irreterende at kvinde i mange spil altid skulde have gigantiske bryster og en kæmperøv. ((der er undtagelser)) eks. i mange nye mmo´er er næsten alle spillere kvinder med gigantiske bryster eller noget i den stil. det ville være dejlig vis de begyndte at få kvinder til at være mere "badass" i stedet for et oppuslig sex legetøj.
     
  • Skrevet af: -Hash_dk-
    2012-07-12 19:17
    Citerer Twinkling:
    Derfor objektificeres kvinder stadig, og det er det som er problemet hun vil til livs.

    Men det virker mere som om hun er fokuseret på spil, når hun burde mere på emnet generelt, og som hende pigen i videoen siger, er der også fornuftige kvindelige figurer i spil som der også er andre steder....
     
  • Skrevet af: Track1044
    2012-07-12 19:34
    Kan vi så ikke også diskutere at mænd bliver udstillet som uopnåeligt pumpede og så ufatteligt badass at ingen mand nogensinde ville kunne leve op til den objektificering?
     
  • Skrevet af: minisnor
    2012-07-12 23:22
    Citerer Twinkling:
    Minisnor. Hold the horses - du har vel set hvilket tiltag det nyeste tomb raider har taget, ikke? Det er et lidt dårlig eksempel at bruge i forbindelse med dette.


    Jo. Men jeg er ikke sikker på at den nye version er mindre sexistisk end den forrige.

    Hendes attributer bliver måske renderet mere realitisk nu, men til gengæld har hun også mistet meget af den power og attitude, hun havde før. Hun bliver jo ligefrem udsat for voldtægtsforsøg i Crossroad traileren. Det var aldrig sket med den gamle tilgang til figuren.

    @Sejborg

    Så i din verden burde alle videnskabsfolk, læger, ingeniører, forskere, laboranter osv. tilsidesætte al anden forskning og kun fokusere på at løse ét stort problem ad gangen? Det kan du da umuligt mene seriøst.

    @Track1044

    Den største spilfigur nogensinde er en lille, fed, behåret italiener med et typisk lav indkomst job. Så det argument holder ikke rigtig vand.

    Desuden er Marcus Fenix og Co ikke renderet som store muskuløse brød for pigernes skyld. De er renderet sådan for din skyld.

    http://www.escapistmagazine.com/videos/view/the-big-picture/595
    0-Tropes-vs-MovieBob


    Han forklarer den del bedre end mig.
     
  • Skrevet af: Track1044
    2012-07-13 01:21
    Citerer minisnor:
    @Track1044
    http://www.escapistmagazine.com/videos/view/the-big-picture/595
    0-Tropes-vs-MovieBob

    Han forklarer den del bedre end
    mig.


    Troede sgu lige du havde dannet dig din egen mening og fundet på et smart comeback, men blev stærkt skuffet da jeg fandt ud af at du faktisk har stjålet det hele for det specifikke link du gav mig.

    At kvinder er dårligere stillet end mænd vil jeg ikke komme ind på fordi det er en diskussion som alt for ofte ender med skænderier osv.

    Derudover så er det da møghamrende ligegyldigt hvem de er fremstillet til, det er stadig objecktificering af mænd. Vi er bare generalt set ligeglade så derfor er det intet problem.

    At lige Mario ikke er fremstillet sådan, ændrer heller ikke på at objektificering sker.

    Det svarer til at sige, fordi at Samus ikke er udstillet som et sex symbol, så er der ingen andre der er.
     
  • Skrevet af: minisnor
    2012-07-13 02:03
    At jeg i store træk deler hans holdning, gør vel ikke argumenterne mindre valide?

    Uanset hvordan man vender og drejer det, så er de mandlige spilfigurer langt mere diverse end de kvindelige.

    Bare se på figthing spilgenren. I tekken er der alt fra gamle hønisser, til fede sumobrydere og japanske prettyboys med overdimensionerede muskler.
    Kvinderne, derimod er langt mere ens. Du har et par japanske skolepiger, søstrene Anna og Nina, Julia, Christie osv. Og denne tendens er kun endnu tydeligere i genren øvrige titler som Street Fighter, Dead or Alive eller Mortal Kombat

    Men kan indtage alle mulige roller i spil, mens kvinderne for det meste enten er øjeguf eller falder i "ungmø i nød" kategorien.

    Vi synes måske ikke det er et stort problem, men det gør hun - og det gør de mennesker som har støttet hendes kickstarter projekt. Så hvorfor må de ikke have lov til at lave deres undersøgelse og efterfølgende video?

    Tager det noget fra din spiloplevelser at de ønsker større diversitet? Forhindrer det dig på nogen måde i at spille den slags spil?

    Selv hvis vi godtog tesen om at mænd er mindst ligeså dårligt repræsenteret i spilmediet, hvordan gør det så hendes sag dårligere? 2 wrongs don't make a right.
     
  • Skrevet af: Track1044
    2012-07-13 02:33
    Hov hov hov, du! Du putter ord i munden på mig. Jeg har aldrig på noget tidspunkt sagt at hun ikke må lave en film eller andet. For min skyld må hun lave millioner.

    Det var bare det du skrev som var taget direkte fra linket, jeg kommenterede.

    Du sagde at mine argumenter ikke holdt vand, hvilket de gør, og det argumenterede jeg for.

    Jeg er ikke enig i hendes videoer og hendes meninger, jeg har aldrig været til ekstremister, men hvis hun og andre folk som deler hendes mening bliver glade for en film. By all means, go for it. Jeg behøver ikke se det den og selv om jeg gjorde tvivler jeg på at den ville efterlade det helt store indtryk.

    For mig spiller det ikke umiddelbart den helt store rolle om kvinderne har meget eller lidt tøj på. Det er også det der undrer mig ved hele det her projekt. Hun er da meget overfladisk hvis hun ser alle disse fiktive kvinder som sex symboler, uden at kigge på deres karakter egenskaber. Hører man ikke ofte og tit at "det er det indre der tæller"?

    Der er andre steder jeg synes det er meget vigtigere at se på kønsroller og forventninger dertil, hvor det også kan have en meget større effekt, end i spil verdenen

    Jeg siger bare, for min skyld måtte game developers gerne skrue lidt ned for de overdimensionerede muskler. Jeg blev næsten skræmt helt væk fra StarCraft II da jeg startede kampagnen.

    Også bare lige et lille påskud jeg kom i tænke om, som virkelig fik mig til at tænke at nu går det hele da helt i hampen. Der er en butik i københavn hvor ekspedienterne er virkelig trimmed guys der render rundt topløse og man kan få taget billeder med dem xD
     
  • Skrevet af: Sejborg
    2012-07-13 10:50
    Citerer minisnor:
    Så i din verden burde alle videnskabsfolk, læger, ingeniører, forskere, laboranter osv. tilsidesætte al anden forskning og kun fokusere på at løse ét stort problem ad gangen? Det kan du da umuligt mene seriøst.


    Jeg var ironisk. Det er et fuldstændigt idiotisk verdensbillede at have. Så du har ret. Jeg mente det ikke seriøst.
     
  • Skrevet af: The Pez Dispenser
    2012-07-13 11:24
    Citerer minisnor:
    Bare se på figthing spilgenren. I tekken er der alt fra gamle hønisser, til fede sumobrydere og japanske prettyboys med overdimensionerede muskler.
    Kvinderne, derimod er langt mere ens.

    Halvdårligt eksempel, kigger man eksempelvis på King of Fighters, så er der faktisk enormt meget diversitet i udvalget af kvindelige karakterer. På nogen måder er det en af de genrer der er længst fremme hvad det angår.

    Tillagt 2012-07-13 11:26:
    Citerer Track1044:
    Hun er da meget overfladisk hvis hun ser alle disse fiktive kvinder som sex symboler, uden at kigge på deres karakter egenskaber. Hører man ikke ofte og tit at "det er det indre der tæller"?

    Så vidt jeg har forstået det, så er det netop manglen på forskellige karakter egenskaber der er hele problemet.
     
  • Skrevet af: Rasmus Lund-Hansen / GR®
    2012-07-16 13:52
    Jeg synes der er en kedelig tendens i denne debat til at bruge "feminist" som skældsord. Man slår alle kritikere i hartkorn med de allermest skingre stemmer, og så kan man affeje alle deres pointer uden at tage stilling til dem. Man sætter lighedstegn mellem feminist og mandehader.

    Det er ærlig talt noget pis.

    Hånden på hjertet, så er det sgu for dumt at så mange kvindelige spilfigurer ikke består af meget andet end lange ben, store barme og dybe halsudskæringer. Generelt har spil stadig en aura af at være noget for bøvsende teenage-drenge, og det ændrer sig næppe, sålænge kvindeportrætteringen stadig er så fladpandet.

    Ja, der er rigeligt af eksempler med mere positive kvinderoller, som for eksempel Alyx Vance i Half-Life, men det betyder ikke at problemet ikke eksisterer.

    Nu har Anita Sarkeesian (som hun hedder) så sat sig for at belyse problemstillingen, og det synes jeg på alle måder er positivt. Det kan næsten kun gøre os klogere og give os et mere nuanceret grundlag at tage diskussionen på. Måske bliver hendes serie noget lort, men det ved vi ikke endnu, og at tage sorgerne på forskud i den grad synes jeg er for latterligt.

    Der er masser af sexisme i moderne spil. Og det kan man sagtens anerkende, uden at det betyder at man hader spil generelt.
     
  • Skrevet af: Twinkling
    2012-07-23 00:32
    Jeg er kvinde, og feminister er begyndt at irritere mig rent ud sagt. Nu har jeg ikke læst detaljerne i sagen, for jeg har simpelt hen ikke gidet. Jeg havde en diskussion med en feminist for nogle måneder siden, og jovist hun har nogle gode pointer og argumenter, men vi kørte i cirkler for hun var stålfast, og til sidst virkede det bare som om hun diskuterede og argumenterede for at diskutere.

    Selvfølgelig er jeg da også en lille smule irriteret over at se hvordan de portræterer de kvindelige figurer i fx Soul Calibur spillene hvor det er helt ekstremt. Det lader dog til at debatten og fokus på dette har fået nogen udviklere og spildesignere til at tænke lidt mere på det kvindelige publikum. Bare se på det kommende Lara Croft og de 4 Uncharted spil der allerede er ude.
     
  • Skrevet af: The Pez Dispenser
    2012-07-23 04:18
    Citerer Twinkling:
    Bare se på det kommende Lara Croft

    Det er dog nok et af de spil der diskuteres mest pt, med hensyn til fremstillingen af kvinder, dét og Hitman. Ikke at jeg nødvendigvis er enig, personligt ærger jeg mig lidt over at det hele tiden skal handle om sexisme med hensyn til de titler, når volds vinklen er betydeligt mere interessant.

    Tillagt 2012-07-23 04:18:
    Citerer Twinkling:
    Bare se på det kommende Lara Croft

    Det er dog nok et af de spil der diskuteres mest pt, med hensyn til fremstillingen af kvinder, dét og Hitman. Ikke at jeg nødvendigvis er enig, personligt ærger jeg mig lidt over at det hele tiden skal handle om sexisme med hensyn til de titler, når volds vinklen er betydeligt mere interessant.
     
  • Skrevet af: The Pez Dispenser
    2012-07-23 04:18
    Citerer Twinkling:
    Bare se på det kommende Lara Croft

    Det er dog nok et af de spil der diskuteres mest pt, med hensyn til fremstillingen af kvinder, dét og Hitman. Ikke at jeg nødvendigvis er enig, personligt ærger jeg mig lidt over at det hele tiden skal handle om sexisme med hensyn til de titler, når volds vinklen er betydeligt mere interessant.
     
  • Skrevet af: Sejborg
    2012-07-23 13:10
    ^^ Volds vinklen er da også meget indenover i forhold til Tomb Raider. Eller hvad mener du med volds vinklen?

    Noget af kritikken går på at hun får rigtig meget tæsk.

    Jeg ser det dog ikke som et problem, fordi jeg synes man skal have plads til at fortælle alle historier. Om det kan ses som sexistisk eller ej, er jeg ligeglad med.


    off topic:

    Der er også nogen der synes det er racistisk at en sort kvinde i "The Help" godt kan lide "fried chicken" - det er åbenbart en racistisk stereotyp - men sådan noget er jeg ligeglad med.
     
  • Skrevet af: Tupiaz
    2012-07-23 19:13
    Citerer Rasmus Lund-Hansen / GR®:
    Jeg synes der er en kedelig tendens i denne debat til at bruge "feminist" som skældsord. Man slår alle kritikere i hartkorn med de allermest skingre stemmer, og så kan man affeje alle deres pointer uden at tage stilling til dem. Man sætter lighedstegn mellem feminist og mandehader.

    Det er ærlig talt noget pis.


    Det kan man til dels takke personer som Anne Grethe Bjarup Riis for. http://www.youtube.com/watch?v=bwK-AM08g2M

    Ikke at det er ok og ikke kun er der grunden ligger, men feminsme i dag virker til at være delt i to lejre en som vil kæmpe sig til ligestilling ved at hæve kvinde og give hende magten til selv at kunne være i stand til at træffe valg og en som vil give ligestilling ved at hade mænd gøre dem til skurke og slemme onde mænd som hader kvinder og af den grund hader mænd.
     
 
Kommentér

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!

:D :) :( :-o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: ;-) :idea: :arrow: :| :mrgreen: :clap: :dance: #-o =; :^o [-X :pray: 8-[ :sick: :-# [-( :-k :-- Bold Italic Underline Spoiler


Ældre indlæg
Afstemning Hvad skal du have som next gen?
  • 2% Wii U
  • 52% PlayStation 4
  • 12% Xbox One
  • 15% Jeg holder mig til PC
  • 13% Jeg afventer E3-messen, før jeg beslutter mig
  • 6% Ingen af delene, jeg er tilfreds med det jeg har
Resultat
BETA +