film-anmeldelse

Suicide Squad

Mathias har kigget nærmere på den næste DC-film, og er mildest talt ikke videre begejstret.

• Tekst: Mathias U. Østergaard

Filmen Suicide Squad føles som et puslespil uden hjørnebrikker, hvilket gør det fantastisk vanskeligt at beslutte, hvor man skal starte, når den nu skal anmeldes og vinkles fra flest mulige vinkler. Jeg vil dog vove at påstå, at selv hvis man havde gjort alt, hvad man kunne, var det umuligt ikke at blive opmærksom på den storm af negative anmeldelser, filmen har modtaget, hvilket først og fremmest burde adresseres. Dette leder til enhver anmelders dilemma: tager man den lette rute og hopper med på bandwagonen og fortsætter med at sparke til en film, der allerede ligger ned, eller forsøger man at se den for de fine kvaliteter, den alligevel indeholder, og puste lidt liv i den? Ligesom David Ayer, instruktøren af den anmelderkritiserede film, vælger jeg at tage den letteste udvej. At forsøge at finde positive aspekter ved denne film, er som at finde pæne ting at sige om en gammel våd papkasse: ja, godt nok ligner det stadig en papkasse, men det er svært at forestille sig nogen, der får glæde ud af den.

Suicide Squad, som havde præmiere for to små uger siden i Danmark, har stjerner som Will Smith (Deadshot), Margot Robbie (Harley Quinn) og Viola Davis (Amanda Waller) samt sangeren Jared Leto (The Joker) i farverige og genkendelige roller. Plottet er præsenteret i trailerne, men i tilfælde af du har misset dem, kan det siges utroligt kort: en gruppe udskud bliver håndplukket af Davis' karakter til at hjælpe regeringen med at bekæmpe monstre og andre skurke. I forhold til plottet ikke er mere kompliceret, kan det virke besynderligt, at spilletiden alligevel er på 123 minutter. Og det er det også.

Suicide Squad

Smith og Robbie har før arbejdet sammen (året forinden, i filmen Focus), og deres kemi ses tydeligt på skærmen. Deres dynamik og interaktioner er nogle af filmens stærkeste attributter, og hvorfor de har valgt at sable dem ned til et par enkelte scener, er mig et lige så stort mysterium, som hvorfor Leto har fået frit spil til agere som en 13-årig, der lige har opdaget eyeliner og bloghjemmesiden Tumblr. Længe skal man lede, for at finde en person, som prøver så hårdt på at være edgy og original, hvilket resulterer i, at hele præstationen fremstår falsk, overdrevet, åndssvag og utroligt påtaget. Til tider virker det endda som om, han forsøger at kanalisere Nicolas Cage (eksempelvis scenen i natklubben, hvor han introducerer den dansende Robbie), med sine overdrevne fagter og udtale, hvilket lader os alle takke amen for at Tim Burtons Superman-film med Cage i titelrollen, aldrig blev til noget (google det, hvis du har brug for et godt grin). Det er ingen hemmelighed, at rollen som Heath Ledger (The Joker fra Christopher Nolans The Dark Knight) gjorde til sin egen, ville være vanskelig, mildest talt, at leve op til, men dét Leto leverer her, fortjener ikke en løncheck, som kan dække den neongrønne hårfarve eller de billige tatoveringer, han bærer. De scener han har fået lov til at være med i, er et paradis for folk, som elsker kuldegysninger og gåsehud, for efter de første fem minutter, undrer man sig over, hvorfor i alverden filmen ikke hedder Cringe Squad.

Nu skal det hele ikke handle om, hvor meget Leto har brug for skuespillerundervisning, for han er utroligt lidt med i filmen særligt i forhold til, hvor meget trailerne virkede til at love hans tilstedevæ- relse. Dette er dog næppe kun på grund af hans manglende evner, men nærmere eftersom filmen har været igennem særdeles mange redigeringer og genindspilninger. Dette forklarer også, hvorfor vi ikke får lov til at se mere til Deadshot/ Quinn-forholdet, hvilket også blev lovet i trailerne, samt hvorfor filmen ikke føles til at vare to timer, men i stedet meget, meget længere. Den er klippet således, at scenerne sjældent varer mere end fem minutter, og med det cheesy soundtrack (Queen - Bohemian Rhapsody, The Bee Gees - I Started a Joke, The Rolling Stones - Sympathy for the Devil, Sonny Bono - Laugh at Me), virker det nærmere som en sammensætning af 24 fem minutters usammenhængende musikvideoer, dedikerede til karaktererne. Filmen ligner mest af alt et smadret spejl, nogen har for- søgt at sætte sammen uden brugsanvisning, hvilket resulterer i flere fine enkelte scener, som des- værre slet ikke bidrager til en helstøbt film. De scener, vi ser i traileren, er altså ikke langt fra den færdige udgave, så hvis du er en kæmpe fan af disse, kan du glæde dig til at se den to timers lange udgave i biograferne, som spiller nu.

Suicide Squad

26 rådne procent har filmen opnået på Rotten Tomatoes, hvilket jeg afgjort synes er retfærdiggjort. Den heftige redigering har efterladt et produkt, der forsøgte at holde en tone af humor for at rette op på den seriøse tone fra de to tidligere DC Comics-film, Man of Steel og Batman v Superman: Dawn of Justice. Det lykkes som sagt ikke, og filmens "devil may care"-attitude fremstår i stedet lige så forceret, som Letos horrible parodiering af den mest velkendte skurk i tegneserieuniverset. Letos Joker agerer som en fremragende metafor for, hvor meget filmen forsøger at være trendsættende, dristig og bi- dende. Men vælger man at tatovere ordet "Damaged" i panden og skrive "HA! HA! HA!..." på både vægge og egen krop, bliver det simpelthen for fjollet. Et godt råd til Ayer, hvis han skal instruere noget med denne rolle fremover: spørg dig selv, er det noget, en provokerende teenager ville synes var lidt vildt? Hvis svaret er ja, er chancen at du rammer en meget lille del af den målgruppe, du burde forsøge at appellere til.

Hvis man ikke er komplet distraheret af Letos "præstation", som jeg tydeligvis har været, kan man også kritisere Suicide Squad for mange andre vitale mangler. Den har intet plot, karaktererne gennem- går ingen personlig udvikling, filmen virker ikke til at tage sig selv særligt seriøst, da ingen etablerede karakterer dør, og den sætter meget lidt lid til sine kvindelige roller (udover Davis), da der er en kraftig (og absolut unødvendig) overseksualisering af Robbies og modellen Cara Delevingnes karakterer.

Hvis man skulle sige noget positivt om filmen, kunne det være, at Davis leverer en Amanda Waller, tro mod tegneserien, som er både hård og udspekuleret. Smith er også både velcastet og charmerende som altid, der er dog intet mindeværdigt ved hans rolle, da han efterhånden er en af de mest typeca- stede skuespillere i Hollywood. To andre store plus ved filmen, hvilke bestemt er de største, efter min mening, er at filmen ikke varer længere, og der forhåbentlig ikke kommer en 2'er.

Suicide Squad
03 Gamereactor Danmark
3 / 10