film-anmeldelser

Spotlight

Spaltebredden er trang i den Oscar-vindende pressefilm, som fortæller hvor svært det reelt kan være, at få en vigtig historie i aviserne.

• Tekst: Torben Andersen

Den danske presse skulle et langt stykke ind i 00'erne, før emnet om skjult børnemisbrug, blandt katolske præster i USA, udfyldte spalterne. Men reelt var det en gammel erkendelse hos de oversøiske nyhedsmedier, som blot skulle pille i tråden for at opdage den rutineprægede metodik kirken anvendte for at undgå vågelyset, såvel som sagsanlæg fra krænkede forældre. For kirken er magt, sådan har det altid været, og det kræver den fjerde statsmagt at nedbryde tavshedens mur: Pressen. Spotlight er den Oscar-vindende historie om en redaktion på Boston Globe, med speciale i afdækkende nyhedsformidling, som får nys om kirkens juridisk fedtspil for at dække over de traumatiserende sandheder og holde hånden over præsterne.

I modsætning til genrens forventelige populistiske form, hvor store maskiner knuser små skæbner, så har redaktionen på Spotlight ikke synderligt svært ved at komme til informationerne. De møder ikke modstand fra bredskuldrede advokater som klemmer svage kilder inde i psykens klaustrofobiske afmagt. Dette var en stil som særligt Michael Mann brugte i The Insider, da redaktionen hos 90 Minutes gik i krig mod tobaksindustrien. Men, redaktionen i Spotlight har faktisk ret nemt ved at finde tråden. Desværre opdager de, at deres største fjende ikke er ekstern. Det er derimod den interne agenda-styring som sinker historiens udbredelse, mere groft end godt.

Spotlight
Spotlight

Spotlight fortæller nærmest to historier: Den om kirken og den om pressen. Årene går, processen forløber positivt for Spotlights dedikerede ansatte, kilderne samarbejder, historien former sig gradvist - men pludselig maler 9/11 alle overskrifterne. Terroristerne vinder og kirkens ofre taber. Den ene nyhedsværdi overtager den anden, for mediernes tendenser vælger, hvad som er vigtigst i verdenspressen, til stor fortvivlelse for journalisternes interne etik og relation til kilderne. Dette tilfører en ny saglighed til pressefilmens form: Historien om mediernes dagsorden og de menneskelige konsekvenserne ved at vælge den ene historie til fordel for andre.

Det er stramt styret filmhåndværk med et autentisk og underdramatiseret skuespil fra ensemblet af solide skuespillere, formidlet med et diskret kamerabrug og rene linjer i øjenhøjde. I Spotlight står dialogerne og handlingerne i forgrunden, som om publikum er inviteret med langs redaktionsmøderne uden filmiske distraheringer. Denne elegante, modne og meget klassiske filmstil giver en tilpas ro og seriøsitet til en vigtig historie. Man kan snildt hejse flaget og kalde Spotlight for en underlegen biografoplevelse, fordi filmen ikke vinder noget ved en større skærm, men så er tv-formatet et godt argument for at opdage hvorfor Spotlight trak den gyldne statuette hjem på podiet.

Spotlight

Ekstramateriale:
"A look Inside" og "The State of Journalism": To meget kortfattede promo-featurettes om filmen. Mere egnet som reklamefilm end ekstramateriale og ret ligegyldige.