film-anmeldelser

The Brothers Grimsby

To brødre bruger ringmusklen til at redde verden, men britiske charme kan ikke redde den usjove pubertære humor.

• Tekst: Torben Andersen

Biografsalen var i udbrud. Publikum skraldgrinede, nogle skreg, hænderne tog sig til maven og en gruppe homofobiske mænd gik målrettede mod udgangen. Det var dengang jeg så Sacha Baron Cohen og hans overvægtige kompagnon løbe nøgne gennem hotellets korridorer. Borat rykkede ved ydergrænsen af hvad vores sarte, dannede hjerner kan tolerere inden for komikkens sfære. En provokation, en bevægelse såvel som et frisk pust - den pseudo-dokumentariske nytænkning blev en overraskende landeplage. Men, en innovativ tanke har kun sit ene moment, før det bliver en kliche, og Cohens "efterfølgere", Brüno og The Dictator, lignede nye opkog af en gammel suppe, tilføjet skarpe krydderier for at gøre den stærkere for sarte tunger - men basen var stadig den gamle Borat-suppe.

Den jødiske og særdeles selvironiske komiker har lagt selviscenesættelsens kunst til side, teamet op med Mark Strong som agent-duoen The Grimsby Brothers. En typisk, britisk agent-komedie, bortset fra ... den store "Warning" label på coveret, som bringer flere bange anelser om grænseoverskridende tisse-prut humor. Udgangspunktet er den klassiske forvikling: To britiske brødre. Den ene, Sebastian, er en stram snigmorder for den britiske efterretningstjeneste. Den anden, Nobby, er en britisk, white trash familiefar og dedikeret fodboldfan. Men Nobby har aldrig opgivet tanken om at finde sin forsvundne bror, og da han ved et tilfælde finder Sebastian, midt under en mission, forkludres det hele, og de to brødre ryger selv på wanted-listen.

The Brothers Grimsby

The Brothers Grimsby lever højt på sin flabede komik, uformelle tone, Sachas fremskudte ølvom og kontrasten mellem den skræddersyede agent og den britiske underklasses dumhed. Kække dialoger, sjove misforståelser og følelsen af varm fadøl fylder ganen, lige indtil Nobby må suge gift ud af brormands testikler, og flæber efterfølgende over sin fortabte mandighed, mens pungen liggende på underlæben. Mere komisk action og amoralsk forbrug af stoffer, lige indtil brødrene skjuler sig i en kunstig elefant, mens en kø af hanner med 1,5 meter elefantpikke torpedere hulrummet og oversvømmer scenen i en bukake-fest af hvidt skumsprøjt. Jeg forstår det ikke..! Hvorfor ikke holde fast i den gode ide og de frække replikker, og så lade de pubertære fantasier forblive ved tanken?

Overkill bliver nemlig filmens undergang. Umoden frækhed serveret med en social diskurs er behageligt, og toilethumor er ikke ondskaben selv, men elefantpikke og spidse raketter i røven går, efter min mening, over tærsklen og trækker helheden med sig ned i sølet. Parodiens syntetiske leg gør den seksuelle drengekomik mindre rebelsk, så dets formål føles hult og akavet. Sachas nøgenbrydning i Borat havde, trods sin provokation, stadig et beundringsværdigt ærinde i konfrontationen med sociale normer, men hans forpinte anus i The Grimsby Brothers tigger om opmærksomheden som et utilpasset, femårigt barn der ikke kan få tilstrækkelig fokus.

The Brothers Grimsby

Ekstramateriale:
Blu-ray udgivelsen er suppleret med en række gag reels, fraklip, udvidede scener og featurettes om filmens baggrund. En smule forhastet og promoverende.