film-anmeldelse

The Huntsman: Winters War

Jægeren vender tilbage med ny styrke og frostramte fodsåler, men mister grebet om øksen inden rulleteksterne.

• Tekst: Torben Andersen

Uden at efterlade noget varigt indtryk i minderne, fik Snehvide vendt skuden og gik som hærfører i åben krig mod den diabolske herskerinde, Dronning Ravenna, sammen med sin jægerven, Eric. Snow White and the Huntsman, fra 2012, led fatalt af CGI-syge og overfokus på Charlize Therons kolde skønhed, krøllet forkrampet omkring en maskinel historie som en tiårig kunne have skrevet. Pænt så det ud, men indlevende blev det aldrig. Derfor gribes man af en diskret overraskelse, når Chris Hemsworth vender tilbage som jægeren, i en slags "alternativ fortsættelse" af den tidligere skuffelse. En anden historie i det samme univers, uden Snehvide, men derimod med sit fokus på jægerens oprindelse.

The Huntsman: Winters War

Snehvide var heltinden i forrige eventyr, men reelt set var Dronning Ravenna kameramandens hovedperson. Samme konstellation gentages med jægeren Eric i position som vores primære helt, mens Ravennas søster, isdronningen Freya, fryser verden til is og fordømmer enhver form for kærlighed, på grund af sin egen tragiske oplevelse. I aner måske nok lidt H.C. Andersen er kommet med i det eventyrlige sammenkog. Eric opfostres i Freyas hær, men som voksen "kommer han til" at blive ulovligt forelsket i en anden krigerinde fra hæren. Der var lige dét med kærlighed og Freyas bastante regler, så isdronningen sætter en issyl mellem to de elskende og Eric kastes i søen.

Måske fordi Chris Hemsworth har en mandlig frækhed, der er mere inspirerende end Snehvides transparens, føles The Huntsmans mere stramt og engagerende et langt stykke hen af vejen. Historien og dens konflikter er forståelige og sætter skarpe kontraster i spil, uden at tabe fokus. Tankerne vandrer ikke væk fra filmen - i hvert fald ikke før senere, hvor der tilføjes flere biroller, teatralske dværge, syntetiske monstre, kampen om det famøse spejl og en genkomst for Dronning Ravenna. Udgangspunktet, om de to elskere og den fordømte kærlighed med Freya i midten, forsvinder i et mistet greb og mådehold. Faktisk en stor skam når nu starten virkede positiv.

The Huntsman: Winters War

Som sin forgænger indfinder The Huntsman: Winters War sig i et akavet stilistisk grænsetilfælde mellem Disney og Tolkien. Et pendul svinger i spektret mellem tegnefilm-idyl og gotisk eventyr. Undgår konsekvent røde blodstænk, men alligevel masser af sværd, økser og nærkamp. Bare helst ikke for meget død. Et filmisk uheldigt mix og en manglende vilje til at vælge sin vej, med et efterladt ønske om, at The Huntsman havde dyrket den øvre aldersgrænse mere sirligt. The Huntsman: Winter War er en sjælden set marginal forbedring som efterfølger (dog var forgængerens niveau ikke svær at slå), og første akt viser forbedringer på alle punkter - men inden rulleteksterne svævede tankerne alligevel væk. Så hellere se Frost eller Ringenes Herre.

Ekstramateriale:
Blu-ray udgivelsen indeholder en Extended Edition hvor der er tilføjet lidt ekstra scener hist og her. Ikke noget der udvider oplevelsen betragteligt. Endvidere et kommentarspor med instruktøren, slettede scener, gag reel og fem kortfattede featurettes om filmens baggrund, i den typisk promoverende form.

6 / 10