film-anmeldelser

Warcraft: The Beginning

Warcraft: The Beginning omfavner sin store fangruppe, med risiko for at ekskludere alle andre. Men - er det godt eller dårligt?

• Tekst: Torben Andersen

Der var engang hvor spilindustrien ærbødigst måtte bøje sig over for filmbranchen. Hvor store beløb og licensaftaler gav software-husene lov til at låne lidt stjernedrys fra storfilmene, hvorved forbrugerne blev lokket til at købe spil baseret på kendte storfilm. Det var dengang, men markedet er vendt, milliarderne ruller og spilindustrien er ikke længere en suppleant ved bestyrelsesmødet. Nu er det filmbranchen som ligger i skyggen af softwaregiganterne, og jeg vil slet ikke begynde at tænke på, hvor stor en omsætning Blizzards Warcraft franchise efterhånden udgør siden Warcraft blev smedet i 1994.

Vi har længe ventet på den vellykkede filmudgave af et spil. En del har prøvet, men en eller anden hemmelig ingrediens gør transitionen fra spil til film mere besværligt end umiddelbart antaget. Tomb Raider, Doom og Prince of Persia lider af de samme symptomer. Krampagtige historier uden sans for spillets essens og den mytologiske kerne, som har gjort spillet til en global succes. Muligvis fra producenter og instruktører som aldrig har haft en controller i hånden. Med Duncan Jones (Moon, Source Code) i instruktørstolen forsøges en ny vinkel. Warcraft The Beginning er pakket med så meget fanmateriale, indsigt og look-and-feel fra Blizzards univers, at det muligvis vil frastøde dem som ikke er indviede i World of Warcraft. Hm. Er det så en god eller dårlig ting?

Warcraft

Orker, onde - mennesker, gode? Nej, sådan er Warcraft ikke, for da Warcraft III udkom i 2002 blev der svøbt en mere nuanceret historie rundt om spillets motor. Det er ikke Tolkiens enkle kontraster, for Duncan Jones har villet undgå den forenklede god/ond inddeling. Orkerne lever i en døende verden, hvorfor klanerne godtroende følger Ork Zotteren, Gul'dan, gennem en portal til menneskenes verden. Men Durotan af Frostwolf klanen deler ikke optimismen ved orkernes destruktive hærgen, og udvikler en ret kompliceret alliance med ridderen Anduin Lothar. Det er netop i de flydende grænser, indforståede detaljer og kompleksiteten at filmen tager sine fans i hånden men efterlader andre i en verden af uvidenhed. Igen; er det en god eller dårlig ting?

Rent æstetisk ligner Warcraft the Beginning en optisk opdatering af det velkendte spil-univers, dog med et grafikkort fra fremtiden. For at ære af den grafiske oprindelse, har filmholdet holdt igen med visuelle nytolkninger af Warcraft, og i stedet gjort universet meget hjemligt - altså, for dem som har brugt timevis i Blizzards verden. En ganske imponerende og loyal iscenesættelse, men også med en syntetisk overfladebehandling, teatralske rustninger, overgjorte væsener og et ret karikeret skuespil (nogen vil nok kalde det b-film acting). Man kan godt mærke et computerspil kaste en stor skygge over filmens udtryk. Igen-igen; er det en god eller dårlig ting?

Warcraft

Warcraft The Beginning fik det røde kort hos de fleste filmanmeldere, men dette er formentlig et symptom på, at anmeldere bruger mere tid på film end online-gaming. At se meningen kræver et særligt, indoktrineret mindset, for Duncans filmatisering er dedikeret fanmateriale, som gør ære af Blizzards spil-legende, og spejler sig meget i spillets patos, men ligesom i størstedelen af nutidens videospil, mangler filmen noget troværdig sjæl og indlevelse bag de grønne ork-øjne. Det samler sig som et teknisk fantasy-skuespil og en tiltrængt nytænkende måde at filmatisere spil, men også ret ekskluderende for ikke-gamers. Warcraft-veteraner burde ikke holde sig tilbage. Andre er hermed advaret.

Ekstramateriale:
Blu-ray udgivelsen er forsynet med en bred omgang ekstramateriale. I det mere traditionelle hjørne: Gag reels og slettede scener. En række behind-of film med forskellige temaet, som også kommer ind på fankulturen omkring Warcraft. De er gode og informative, men også lige lovligt kortfattede.

Derudover er der en animeret Warcraft-tegneserie med speak, noget promovering af Madame Tussauds Warcraft udstilling og filmens teaser trailer fra 2013.

7 / 10
Flere »