film-anmeldelse

X-Men: Apocalypse

X-Mens tidlige år rundes af med endnu en dommedagsprofeti og endnu en intern magtkamp i X-men teamet. Flot, stort og en kende trivielt.

Det var manuskriptets styrke og mutanternes menneskelighed som først mejslede X-Men fast på filmplakaten. Ikke visuelle effekter eller svimlende action. Bryan Singer serverede sin dygtighed i opslugende storytelling fra sin fortid med The Usual Suspects og Apt Pipul. Han var dét et superhelte-universe havde brug for ved sin entré til filmverdenen, og som gjorde mutanterne troværdige og konflikterne jordnære. Bryan Singer fortsatte franchisen til næste gear, som (ifølge undertegnede) endnu er den bedste og mest følelsesmæssigt indlevende X-Men film. Desværre rundede Singer ikke trilogien af, og det kunne så sandelig mærkes, men kom effektivt tilbage i Days of Future Past.

X-Men er, ligesom Marvels øvrige indtog i filmverdenen, blevet et koncept med formål aldrig at afslutte, så Bryan Singers seneste bidrag til franchisen har også sine kommercielle forpligtelser af tage hensyn til. Og det giver måske instruktøren lidt stækkede vinger, for X-Men Apocalypse har alle remedierne til at være en episk symfoni, men lander ret fjernt fra målet. Vi er atter tilbage i mutanternes unge år, hvor Xavier endnu havde hår og var Mystiques bedste ven, men konfliktens oprindelse findes i det gamle Egypten, hvor Apocalypse, en hidtil uset stærk mutant, begraves under en sammenstyrtet pyramide. Blot i dvale indtil sollyset rammer pyramide-spidsen og ondskaben atter vågner til en verden smækfyldt med atomvåben.

X-Men: Apocalipse

Det er et exceptionelt dårligt sats at være skurken i X-men, for onde intentioner møder altid sit endelige inden rulleteksterne, så hver gang titlerne starter på ny må der skrives en ny villian ind i historien. I First Class den diabolske nazist Shaw, spillet af Kevin Bacon. I Days of Future Past, den kyniske videnskabsmand, Dr. Trask, spillet af dværgen Peter Dinklage. Begge så karismatiske og oprigtige i deres ondskab, at vi elskede at foragte dem. Tredje opsætning indskriver så Apocalypse, spillet af Oscar Isaac sminket til uigenkendelighed. Den blåfarvede wanna-be Gud burde være overlegen på alle planer, men hans teatralske figur og evige poetiske retorik gør samtidig den mægtigste mutantskurk til den mindst interessante og indfrier just ikke finalens forventninger.

Ekkoet fra tidligere film klinger igennem, og for tredje gang får mutanterne svært ved at holde sammen på loyaliteten. Og for tredje gang er det Eric "Magneto" Lensherr som skaber postyret. Ham og Charles har deres komplicerede bromance og modstridende holdninger til mutanternes magt, mens Eric flirter med sin destruktive side og had til menneskeracen. Det er set før og sker igen, så skematisk for mutanternes kollektiv at det altså efterhånden føles trivielt, velvidende at kun et samlet X-team kan overgå den nye fjende. Lidt nytænkning, tak!

X-Men Apocalypse kan bedst betragtes som finalen på "X-Men origins" trilogien, som startede med Matthew Vaughns eminente First Class, og hvis man bliver siddende efter rulleteksterne lægges første brændeknude på bålet til næste film-epoke i X-Men franchisen. (Hint: Mr. Sinister). Men, ligesom afslutningen på den forrige trilogi, The Last Stand, så føles Apocalypse ikke som bjergtindens mest prominente spids. Trods endnu flere globale ødelæggelser i totalbilleder og en storstilet mutant-konfrontation med en gudelignende über-skurk bag sine tropper, så føles Apocalypse mere som en ekstra distance klemt ud af benzintanken. Stort, flot og underholdende, men ærgerligt at Bryan Singer ikke kunne afslutte trilogien som det majestætiske pragtværk vi havde håbet på.

X-Men: Apocalipse

Ekstramateriale:
Blu-ray udgivelsen af X-Men er forsynet med de sædvanlige gag reel, slettede scener og filmens trailere. Derudover en række making-of film, som formår at komme godt rundt i detaljerne.