GR STREAMING

film-anmeldelser

Kingsglaive: Final Fantasy XV

Det teknologisk babelstårn bygges højere i den filmiske "makker" til Final Fantasy XV. Et moderniseret eventyr med svimlende action og en ret skematisk historie.

• Tekst: Torben Andersen

Medmindre du har bemandet et radartårn i Alaska de seneste par uger, har du formentlig opdaget den nye, ambitiøse Final Fantasy XV som for nyligt landede. Det er et dristigt skridt for Square Enix, som forsøger både at holde veteranerne tæt til sig og samtidig åbne dørene for et nyt, uerfarent marked. Mere dynamik og tempo, mere ungt og med et real time kampsystem i et inviterende univers. Final Fantasy opsøger nye græsgange og har måske derfor brugt en tværgående marketingstrategi, for synkront med spillet lander denne nye Final Fantasy film, som en naturlig symbiose i spillets univers. Samme artwork, samme ånd og nogenlunde samme Final Fantasy boyband 'ish.

To fjender trukket op mod hinanden er noget alle kan forstå. Klare kontraster med krig som tema. Kingsglaive handler om en mangeårig strid mellem den magiske stat, Lucis, i byen Insomnia, mod det militære imperium, Niflheim. Lucis er drevet af magisk energien fra en krystal, som gennem en generation har beskyttet byen med en uigennemtrængeligt skjold og givet byens beskytter magiske våben, mens kongens dedikerede krigere; Kingsglaive, holder Niflheims styrker på afstand. En absurd og destruktiv krig afløses af håb, da Niflheim tilbyder en fredstraktat, men i Lucis' undergrund er der meget lidt tiltro til konceptet om fred, og desuden er luften tyk af onde hensigter bag fredsaftalen.

Kingsglaive: Final Fantasy XV

Historiemæssigt er Kingsglaive ret kantet i konstruktionen. Prologen beskriver rammefortællingen på en lidt trættende, skematisk facon, hvorefter selve handlingen udmøntes i tre skiveskårede akter: Indledende krigsorgie mellem Lucis og Niflheim, det politiske mellemspil op til fredsaftalen, og sidst den store fanfare da det hele er gået af h... til. Varmet op med masser af forhistorie mens resten udspiller sig nærmest på én dag, og den store fetisch for virtuose actionscener får en meget lang landingsbane. Vi når dertil hvor halvdelen havde været nok. Det var så kritikken, for på den anden side er Kingsglaive en artistisk imponerende, energisk og opfindsom actionfilm a'la Final Fantasy møder Michael Bay. Mere en visuel pleaser for fans end en substantiel film, så det kommer helt an på målgruppen.

Kingsglaive kan anbefales som en teknisk magtdemonstration og en energisk, kreativ fantasy-actionfilm. Kontrasterne er så simplificerede at ingen på de bagerste rækker taber tråden, og ingen behøver have indlært kundskab i Final Fantasys franchise for at fatte historien. Meget mere inviterende end den tidligere FF VII: Advent Children fra 2007. Arven fra videospil er tydelig, da mange scener enten ligner turbaserede kampe eller svimlende cutscenes, så selvom man godt kan føle sig henvist til passiv hjerneaktivitet, er Kingsglaive majestætisk action-underholdning og en visuel gavebod for fans og nye aspiranter.

Ekstramateriale:
Blu-ray udgivelsen er forsynet med fire making-of film, som fokuserer på forskellige elementer bag filmens oprindelse.

Kingsglaive: Final Fantasy XV