film-anmeldelse

Assassin's Creed

Rejser filmen med det storslåede budget sig mon over de sædvanlige lave standarder, vi før har set i spilinspirerede film?

Uanset om man tilhører den gruppe, der har spillet spillene bag filmen, eller om man starter med en blank tavle, så tror jeg, at de fleste vil sidde tilbage med den samme følelse i kroppen, når rulleteksterne begynder; en lunken anerkendelsen af en cinematisk oplevelse, der på ingen måde er så underholdende, som den kunne have været, selvom den dog stadig formår at imponere undervejs.

De, der ikke er bekendte med serien, vil måske blive en smule forvirrede undervejs. Der er bidder af historien, som man straks vil forstå, hvis man har spillet spillene, men alt forklares ikke helt så grundigt overfor nytilkommerne, som det måske burde, og det er her at forvirringen opstår.

På den anden side så vil de, der har spillet alle eller blot nogle af spillene, for det meste forstå, hvad der sker, selvom filmens fortolkning af bestemte elementer - især The Animus - er meget forskellige fra det, vi har set før. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men det er i det mindste værd at nævne, at folkene bag filmen har haft en del kreativ frihed.

Der er mange små hints, som fans af serien helt sikkert vil kunne lide, såsom ørnen der flyver omkring flere forskellige, smukke historiske udsigter, når vi som publikum hopper mellem flere forskellige historiske perioder. Den action, vi ser udspille sig i det 15. århunderede i Andalusien, er ofte en sand fryd for øjet, og det er tydeligt at se, at der ikke er sparet på noget, når det kommer til at realisere denne kaotiske tidsperiode med den Spanske Inkvisition, Granadas fald, og hvor de kristne skubbede det sidste af det islamiske styre ud af Europa. Det er med denne tumult i baggrunden, at meget af filmens action finder sted, og når det fungerer, er det både underholdende og medrivende.

Assassin's CreedAssassin's Creed

Den kendte skuespiller Michael Fassbender spiller Callum Lynch fra nutiden samt hans forfader Aguilar de Nerha - en Assassin der har til opgave at beskytte Apple of Eden (som fans vil genkende fra spillene som et artefakt, der giver sin ejer evnen til at styre andres tanker). Assassins'ne forsøger at gemme denne ældgamle artefakt væk, mens deres fjender kaldet Templars - eller Abstergo Industries, hvis du foretrækker det - prøver at finde frem til, hvor den befinder sig henne, så de kan overtage, tja, verdensherredømmet.

Filmens plot forbliver tro mod baggrundshistorien på mange måder og sammenstillingen mellem det historiske og det moderne bevares. Abstergo tror, at Lynchs forfader, Aguilar, kender til artefaktens gemmested, og derfor sætter organisationen alt ind for at fange Lynch og proppe ham ind i den redesignede Animus, så de gennem ham kan gennemgå hans forfaders historie og gå i hans fodspor igennem det 15. århundrede for forhåbentligt at finde skatten.

Assassin's CreedAssassin's Creed