film-anmeldelser

Jack Reacher: Never Go Back

Jack Reacher bevarer de klassiske klicheer i sin efterfølger; Never Go Back.

• Tekst: Torben Andersen

Ikke Ethan Hunt, men Jack Reacher - selvom hjernen har svært ved at abstrahere fra det. Tom Cruise og hans velkendte kæbemuskel forvirrer kortvarigt indlevelsen i filmatiseringen af Lee Childs bogserie om eks-militærmanden Jack Reacher, for Mission Impossible dominerer tankesættet. Men, så stopper lighederne heldigvis også. Jack Reacher har en helt anden jordnær tone end det internationale stuntshow fra Mission Impossible. Mere klassisk actionthriller med tålmodigheden som film før årtusindeskiftet, tydeligt demonstreret i den snigende snigskytte-scene eller autentiske biljagt vi oplevede i første Jack Reacher film.

Det er ultra-konceptuel litteratur der ligger bag Jack Reacher, i samme jargon som Robert Ludlums Bourne-univers eller Tom Clancys Jack Ryan. Jack Reacher er militærets løsgænger og en lavmælt enmandshær, der rydder op i rådne brædder under det amerikanske militær. Den personlige loyalitet trækker ham tilbage i geleddet, da den tidligere kvindelig kollega, Susan Turner, arresteres ubegrundet for spionage. Brikkerne passer ikke helt sammen, og Jack trodser autoriteterne for at opdage en dybere konspiration med amerikanske likvideringer på samvittigheden og Turner på dødslisten.

Jack Reacher: Never Go Back

Filmisk sprænges ingen rammer for innovation eller originalitet. Det er stift og stilrent filmet, føles roligt og kompakt mens karaktererne udfylder forudsigelige roller som papfigurer i en formstøbt historie. Action-scenerne er autentiske nævekampe uden den trættende stiløvelse som præger nutidens film. Mærkeligt nok er det overraskende tilfredsstillende. Mere tydeligt end sin forgænger anvender Never Go Back en rival-konstruktion, så Jack får en ligeværdig modsætning i form af The Hunter - personlig drevet lejesoldat. Det er en simpel men effektiv måde at motivere karaktererne og trække en rød tråd af personligt had mellem to personer i det militære spil. Ikke vildt originalt, men effektivt.

Jack Reacher Never Go Back følger forgængerens klassiske og jordnære filmånd, men føles mere forsimplet og strømlinet end forrige film. Ikke skuffende - bare ikke lige så godt. Det er stadig en føljeton som stædigt undgår moderne overdrivelser og dyrker sit koncept, men jeg savnede de enestående scener som gjorde etteren en attraktion man talte om. Der er sket en mindre downgrade, som dog får lidt umage gnister når endimensionale Jack får selskab af sin kampklare, kvindelige kollega, men som rendyrkede, klichefyldte løjer er Never Go Back to timers hjernen-på-hylden actionthriller.

Ekstramateriale:
Blu-ray udgivelsen er forsynet med fotogalleri og fem ekstra dokumentarer om filmens tilblivelse og konstruktionen af specifikke scener. Informativt kommes der fint ud i krogene, men indholdet har den sædvanlige promoverende tone vi er alt for vant til.

Jack Reacher: Never Go Back
6 / 10