Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
FILM-ANMELDELSE

ROBIN HOOD

Myten om Robin Hood får Gladiator-behandlingen af Ridley Scott og Russell Crowe. Har verden altid savnet en realistisk fortælling om Robin Hood uden den vidste det, og er der stadig kampgejst i de to herrer til at levere varen?


Russell Crowe som Robin Hood. Okay, i det mindste kan han snakke med engelsk accent. Faktisk kan han snakke med flere end en - det ene øjeblik er han skotte, så er han irer - men det må man ikke sige til ham: det gjorde Mark Lawson fra BBC Radio 4, og det gjorde Crowe så gal at han skred fra interviewet.

Det er rimelig symptomatisk for den charme, Crowe lægger for døren som den titulære helt. Han ser konstant bebyrdet ud, smiler sjældent, og taler med den der enerverende dybe, hæse stemme, som om han er voice-actor i et Gears of War spil. Oftest er han fuldstændig stoisk at se på, som om størrelsen af hans mandighed er så episk at den totalt annulerer hans evne til at vise følelser.

Omkring ham er et forbløffende stort galleri af karakterer som kun kan skelnes fra hinanden på længden af deres ansigtsbehåring, med undtagelse af Cate Blanchett som en lige ucharmerende Lady Marion og Max Von Sydow som en gammel mand, der får jern på af Crowes blotte tilstedeværelse. (Seriøst.)

Og omkring dem er et nydeligt filmet men farveløst og møgbeskidt England, der er blevet frataget dens majestætiske karakter for i stedet at være et udskifteligt lærred for de mange, mange blodsudgydelser.

Ideen om at lave en genfortolkning af hele Robin Hood myten skal have ros, og der har været en god portion kreativitet på banen for at kunne gentænke så mange aspekter af den velkendte historie baseret på historiske fakta men samtidig stadig gøre den velkendt.

Alle figurene er på plads - Robin, Lady Marion, Broder Tuck, Alan A-Dayle, Little John, Prins John, Sheriffen fra Nottingham - men ikke nødvendigvis i den kapacitet eller plads man husker det, og det er en skæg tanke at Robin Hood ikke er Robin Loxley, men en almen bueskytter, der har taget hans identitet. Det er bare synd, at der er kommet et så over-pompøst manuskript ud af det, hvis forbløffende prætentiøse dialog og overpumpede sværd-fetishisme ender med at lyde nærmest parodierende.

Ridley Scott har sikkert haft julelys i øjnene ovenpå Gladiator, og tanken om at kunne lægge samme skabelon over en anden mytisk tidsalder i en mere hjemlig del af kloden har sikkert fået den ellers så reserverede, engelske mesterinstruktør til at danse lidt af glæde.

Måske har han været en tand for entusiastisk om projektet, for samtlige scener er overdramatiske og overinstruerede. De skinner så lyst på overfladen at man næsten bliver forblændet, så man ikke kan se, at der er ikke er så farlig meget at komme efter bagved den.

Filmen er ubegribeligt tung, alt for lang og unødvendigt kringlet. Jeg er helt hundrede ombord på tanken om en realistisk fremstilling af Robin Hood, men det her er et overblæst, larmende og i sidste ende intetsigende resultat. Der er store kampscener til at holde mandevideoaften-segmentet underholdt, og det er så også den eneste rigtige anbefaling, jeg kan komme i tanke om.

Robin Hood
Dette er en annonce:
Robin HoodRobin Hood
05 Gamereactor Danmark
5 / 10
Dette er en annonce:
BETA +