Ateister, som siger "Oh my God!"? 
Antal indlæg: 63![]() ![]() ![]() ![]() | Er jeg den eneste garvede ateist, som tit har undret og ærgret sig over, at størstedelen af alle udråb på alle sprog har religiøse betoninger? Vi tænker slet ikke over i hverdagen, at vi konstant søger kraft i religiøse symboler og figurer, når vi udtrykker os... På dansk siger vi "kors i røven!", "ih du milde" og "så for Satan!". På engelsk er det "oh my God!", "Jesus Christ!" og "Holy Shit!" mens man på spansk siger "Dios mios!" og "Madre de dios!". Kan I komme på nogle smarte alternativer? | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Hvorfor er alternativerne nødvendige, synes du? Jeg er vel ateist, men ser ikke problemet. Citat 13brevkasse: Lyt til Belial - Belial er klog og med på noderne | |
| ||
|
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | så for Sturm! Derfor! | |
| ||
![]() ![]() | For syv sytten da! ? ;p PSN id = ZenDK | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Jeg er ateist og jeg prøver faktisk at lade være med at bruge "oh my god"... Bruger dog "fuckin' hell!" og "holy shit/crap" men det er vel ikke meget bedre Nothing is going my way right now | |
| ||
Miata![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Jeg ser ikke problemet, det er vel bare gamle ordlyde der hænger ved grundet den saft og kraft der ligger i udtrykkene? Jeg synes i hvert fald ikke det er dobbeltmoralsk, om jeg siger "for fanden" eller "lort" betyder det samme for mig. Mon ikke også satanister kan finde på at udbryde "Jesus Christ!"? Jeg ville i hvert fald glo noget, hvis de udbryder "Beelzebub" når de hamrer tåen i dørkarmen Hellere en god trekant end en ond cirkel | |
| ||
Tsunami![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerer Miata: Jeg ville i hvert fald glo noget, hvis de udbryder "Beelzebub" når de hamrer tåen i dørkarmen Man taber et glas vand: "Årh for Beelzebub i Hades da også" | |
| ||
| minisnor Moderator | Citerer Marvin 42: ih du milde" Hvor er der religiøse undertoner gemt i det udtryk? Men det sjoveste er vel at meget ortodokse bliver fornærmet over at folk f.eks siger "Oh my God!" da de mener at det er en synd at misbruge Guds navn i kraftudtryk. Jeg er selv ateist, men jeg har intet problem med at bruge den slags udtryk, da de for mig netop kun er det: udtryk. Det er bare nogle ord, som nogen for langt tid siden har valgt at give en speciel status og reference. Ordet kors ville f.eks ikke have haft en religiøs betydning hvis de kristne ikke havde valgt det som symbol. Dette skete godt nok først langt tid efter Jesus blev korsfæstet, og indtil da var fisken det mest udbredte symbol blandt de kristne. Så "fisk i røven" burde egentlig have større religiøs betydning end "kors i røven" Bazzinga! | |
| ||
| The Pez Dispenser Moderator | Du herre hjemini! Du milde kineser! Røv! ja der var et par gode som jeg bruger i ny og næ, bruger dog også de klassiske der indebærer kristne symboler. Også har jeg mine egne knap så meningsfyldte udbrud som: Dild! og andre tilfældigt valgte ord "I always prefer a good audience. I'd rather feed 100 percent of 10 people. Hollywood would rather feed 1 percent of 1 million people. Commercially speaking, my way is not better." | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerer The Pez Dispenser: Du herre hjemini! Mon ikke den også har kristne undertoner? Citat 13brevkasse: Lyt til Belial - Belial er klog og med på noderne | |
| ||
![]() ![]() ![]() | Det er godt provokations-ammo det her til evt. ateister man møder på sin vej Min onani-skill er på 80(+3) | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Jeg mener, at min religionslærer i folkeskolen engang snakkede om disse udtryk, og han forklarede at "ih du milde" hentyder til enten Gud eller Jesus. I don't know, det går mig bare på, hver gang jeg tager mig selv i at bruge udtrykkene (desværre ca. 117 gange om dagen). :-/ Tror sku næsten, at den eneste, som er safe at bruge, er "Så for Silvan!" | |
| ||
| The Pez Dispenser Moderator | Citerer Belial: Mon ikke den også har kristne undertoner? hmm pokers, kan snildt være at din betragtning er korrekt. Dog et aldeles udemærket udtryk nonetheless "I always prefer a good audience. I'd rather feed 100 percent of 10 people. Hollywood would rather feed 1 percent of 1 million people. Commercially speaking, my way is not better." | |
| ||
| minisnor Moderator | Citerer Marvin 42: Jeg mener, at min religionslærer i folkeskolen engang snakkede om disse udtryk, og han forklarede at "ih du milde" hentyder til enten Gud eller Jesus. Men hvorfor irriterer det dig. Hvis du alligevel ikke tror på Gud, så gør det vel ikke nogen forskel om du bruger ordet Gud eller ej. Ja, du kunne sige noget andet, men ubevidst vælger du vel de udtryk fordi du ved at modtageren forstår deres betydning. Hvis du f.eks. sagde "kost i røven" i stedet for "kors i røven" ville det jo ikke have samme virkning. Bazzinga! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerer Marvin 42: I don't know, det går mig bare på, hver gang jeg tager mig selv i at bruge udtrykkene (desværre ca. 117 gange om dagen). :-/ Hvorfor? Du er klærer jo ikke din tro ved at sige det. Det der betydder noget er udtrykkets betydning, ikke de ord der udgør det. Citerer minisnor: Hvis du f.eks. sagde "kost i røven" i stedet for "kors i røven" ville det jo ikke have samme virkning. Citat 13brevkasse: Lyt til Belial - Belial er klog og med på noderne | |
| ||
| minisnor Moderator | Citerer Belial: Citerer minisnor: Selv hvis jeg havde nogen, ville de næppe være GR-approved matriale. Min pointe var sådan set også bare at de to udtryk har forskellig styrke, på trods af at de er stort set ens, og sikkert ville gøre nogenlunde lige ondt. Bazzinga! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerer minisnor: Selv hvis jeg havde nogen, ville de næppe være GR-approved matriale Nej, jeg mente... Jeg fik billeder i hovedet Citat 13brevkasse: Lyt til Belial - Belial er klog og med på noderne | |
| ||
| minisnor Moderator | Citerer Belial: Citerer minisnor: Ah, okay. Havde faktisk engang en dansklærer der fik en af pigerne til at holde sin kæft, ved at spørge om hun skulle have en kost i røven med den bredde ende først. Han lærte os også vigtige ting som hvor man skal sparke på en lygtepæl, for at lampen begynder at blinke. Bazzinga! | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerer Marvin 42: Er jeg den eneste garvede ateist, som tit har undret og ærgret sig over, at størstedelen af alle udråb på alle sprog har religiøse betoninger? Vi tænker slet ikke over i hverdagen, at vi konstant søger kraft i religiøse symboler og figurer, når vi udtrykker os... ... Oh my science! Tidligere kendt som "Chair" og "Lawnmower" | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Citerer Marvin 42: Så for Silvan! Er du gør-det-selv-mand? Det irriterer mig groft når folk som mig selv, der ikke er handymen, bruger disse udtryk! Through the roof & underground | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Kan slet ikke se problemet i de forskellige udtryk man bruger, selv hvis man er ateist. Masser af folk bruger sgu da også forkortelser som lol uden egentlig at man egentlig "laugh'er out loud". PSN: WackWrench | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() | Citerer Marvin 42: Tror sku næsten, at den eneste, som er safe at bruge, er "Så for Silvan!" Når man bruger den slags udtryk, er det jo for, at lave en pænere udgave af hvad der oprindeligt var:"så for satan." Så hvis du skal bruge et bandeord, der ikke har noget religiøst islæt, kunne du jo bruge en klassisker som:"kraftedeme." Ellers er der også muligheden ikke at bruge bandeord overhovedet. Det lyder oven i købet pænere. I've had many bad days, but I'd never woken up dead before | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | Man man heller ikke sige "For Søren!" hvis man f.eks. hedder Cristian? | |
| ||
Tegner | Hele vores samfund er baseret på kristne værdier. Vi slipper ikke... | |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | f*ck er nok for mig men bruger de andre nogle gange, PSN: Lil-Wolf | |
| ||