Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español
Log ind medlem
amigo

Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
Vælg forum
Søg forum
Tråd:

Ateister, som siger "Oh my God!"?

Antal indlæg: 63
Til forsidenTil foregående side (1)Til sidste sideTil næste side (2)
  1. 01
  2. 02
  3. 03
Marvin 42
Er jeg den eneste garvede ateist, som tit har undret og ærgret sig over, at størstedelen af alle udråb på alle sprog har religiøse betoninger? Vi tænker slet ikke over i hverdagen, at vi konstant søger kraft i religiøse symboler og figurer, når vi udtrykker os...
På dansk siger vi "kors i røven!", "ih du milde" og "så for Satan!". På engelsk er det "oh my God!", "Jesus Christ!" og "Holy Shit!" mens man på spansk siger "Dios mios!" og "Madre de dios!".

Kan I komme på nogle smarte alternativer?
  • Skrevet 2009-04-21 23:17
Belial
Hvorfor er alternativerne nødvendige, synes du? Jeg er vel ateist, men ser ikke problemet.
Citat 13brevkasse: Lyt til Belial - Belial er klog og med på noderne
  • Skrevet 2009-04-21 23:21
Ak-master
så for Sturm!
Derfor!
  • Skrevet 2009-04-21 23:22
TheRockDK
For syv sytten da! ? ;p
PSN id = ZenDK
  • Skrevet 2009-04-21 23:34
puje
Jeg er ateist og jeg prøver faktisk at lade være med at bruge "oh my god"...
Bruger dog "fuckin' hell!" og "holy shit/crap" men det er vel ikke meget bedre
Nothing is going my way right now
  • Redigeret 2009-04-21 23:38
Miata
Jeg ser ikke problemet, det er vel bare gamle ordlyde der hænger ved grundet den saft og kraft der ligger i udtrykkene? Jeg synes i hvert fald ikke det er dobbeltmoralsk, om jeg siger "for fanden" eller "lort" betyder det samme for mig.

Mon ikke også satanister kan finde på at udbryde "Jesus Christ!"? Jeg ville i hvert fald glo noget, hvis de udbryder "Beelzebub" når de hamrer tåen i dørkarmen
Hellere en god trekant end en ond cirkel
  • Skrevet 2009-04-21 23:43
Tsunami
Citerer Miata:
Jeg ville i hvert fald glo noget, hvis de udbryder "Beelzebub" når de hamrer tåen i dørkarmen

Man taber et glas vand:

"Årh for Beelzebub i Hades da også"
  • Skrevet 2009-04-21 23:44
minisnor
Moderator
Citerer Marvin 42:
ih du milde"

Hvor er der religiøse undertoner gemt i det udtryk?

Men det sjoveste er vel at meget ortodokse bliver fornærmet over at folk f.eks siger "Oh my God!" da de mener at det er en synd at misbruge Guds navn i kraftudtryk.

Jeg er selv ateist, men jeg har intet problem med at bruge den slags udtryk, da de for mig netop kun er det: udtryk.

Det er bare nogle ord, som nogen for langt tid siden har valgt at give en speciel status og reference.

Ordet kors ville f.eks ikke have haft en religiøs betydning hvis de kristne ikke havde valgt det som symbol. Dette skete godt nok først langt tid efter Jesus blev korsfæstet, og indtil da var fisken det mest udbredte symbol blandt de kristne.

Så "fisk i røven" burde egentlig have større religiøs betydning end "kors i røven"
Bazzinga!
  • Skrevet 2009-04-21 23:52
The Pez Dispenser
Moderator
Du herre hjemini!

Du milde kineser!

Røv!

ja der var et par gode som jeg bruger i ny og næ, bruger dog også de klassiske der indebærer kristne symboler. Også har jeg mine egne knap så meningsfyldte udbrud som: Dild! og andre tilfældigt valgte ord
"I always prefer a good audience. I'd rather feed 100 percent of 10 people. Hollywood would rather feed 1 percent of 1 million people. Commercially speaking, my way is not better."
  • Skrevet 2009-04-22 00:17
Belial
Citerer The Pez Dispenser:
Du herre hjemini!

Mon ikke den også har kristne undertoner?
  • Skrevet 2009-04-22 00:19
Ascheplasche
Det er godt provokations-ammo det her til evt. ateister man møder på sin vej
Min onani-skill er på 80(+3)
  • Skrevet 2009-04-22 00:19
Marvin 42
Jeg mener, at min religionslærer i folkeskolen engang snakkede om disse udtryk, og han forklarede at "ih du milde" hentyder til enten Gud eller Jesus.

I don't know, det går mig bare på, hver gang jeg tager mig selv i at bruge udtrykkene (desværre ca. 117 gange om dagen). :-/

Tror sku næsten, at den eneste, som er safe at bruge, er "Så for Silvan!"
  • Skrevet 2009-04-22 00:23
The Pez Dispenser
Moderator
Citerer Belial:
Mon ikke den også har kristne undertoner?

hmm pokers, kan snildt være at din betragtning er korrekt. Dog et aldeles udemærket udtryk nonetheless
"I always prefer a good audience. I'd rather feed 100 percent of 10 people. Hollywood would rather feed 1 percent of 1 million people. Commercially speaking, my way is not better."
  • Skrevet 2009-04-22 00:24
minisnor
Moderator
Citerer Marvin 42:
Jeg mener, at min religionslærer i folkeskolen engang snakkede om disse udtryk, og han forklarede at "ih du milde" hentyder til enten Gud eller Jesus.

I don't know, det går mig bare på, hver gang jeg tager mig selv i at bruge udtrykkene (desværre ca. 117 gange om dagen). :-/

Men hvorfor irriterer det dig.

Hvis du alligevel ikke tror på Gud, så gør det vel ikke nogen forskel om du bruger ordet Gud eller ej.

Ja, du kunne sige noget andet, men ubevidst vælger du vel de udtryk fordi du ved at modtageren forstår deres betydning.

Hvis du f.eks. sagde "kost i røven" i stedet for "kors i røven" ville det jo ikke have samme virkning.
Bazzinga!
  • Skrevet 2009-04-22 00:33
Belial
Citerer Marvin 42:

Hvorfor? Du er klærer jo ikke din tro ved at sige det. Det der betydder noget er udtrykkets betydning, ikke de ord der udgør det.

Citerer minisnor:
Hvis du f.eks. sagde "kost i røven" i stedet for "kors i røven" ville det jo ikke have samme virkning.

Billeder...
  • Skrevet 2009-04-22 00:40
minisnor
Moderator
Citerer Belial:
Citerer minisnor:

Billeder...

Selv hvis jeg havde nogen, ville de næppe være GR-approved matriale.

Min pointe var sådan set også bare at de to udtryk har forskellig styrke, på trods af at de er stort set ens, og sikkert ville gøre nogenlunde lige ondt.
Bazzinga!
  • Redigeret 2009-04-22 01:17
Belial
Citerer minisnor:
Selv hvis jeg havde nogen, ville de næppe være GR-approved matriale

Nej, jeg mente... Jeg fik billeder i hovedet
  • Skrevet 2009-04-22 01:16
minisnor
Moderator
Citerer Belial:
Citerer minisnor:
Selv hvis jeg havde nogen, ville de næppe være GR-approved matriale

Nej, jeg mente... Jeg fik billeder i hovedet

Ah, okay.

Havde faktisk engang en dansklærer der fik en af pigerne til at holde sin kæft, ved at spørge om hun skulle have en kost i røven med den bredde ende først.

Han lærte os også vigtige ting som hvor man skal sparke på en lygtepæl, for at lampen begynder at blinke.
Bazzinga!
  • Skrevet 2009-04-22 01:21
Lamp
Citerer Marvin 42:
Er jeg den eneste garvede ateist, som tit har undret og ærgret sig over, at størstedelen af alle udråb på alle sprog har religiøse betoninger? Vi tænker slet ikke over i hverdagen, at vi konstant søger kraft i religiøse symboler og figurer, når vi udtrykker os...
På dansk siger vi "kors i røven!", "ih du milde" og "så for Satan!". På engelsk er det "oh my God!", "Jesus Christ!" og "Holy Shit!" mens man på spansk siger "Dios mios!" og "Madre de dios!".

Kan I komme på nogle smarte alternativer?

...

Oh my science!
Tidligere kendt som "Chair" og "Lawnmower"
  • Skrevet 2009-04-22 01:26
Sturmgeist
Citerer Marvin 42:
Så for Silvan!

Er du gør-det-selv-mand? Det irriterer mig groft når folk som mig selv, der ikke er handymen, bruger disse udtryk!
Through the roof & underground
  • Skrevet 2009-04-22 04:34
Tricka
Kan slet ikke se problemet i de forskellige udtryk man bruger, selv hvis man er ateist.

Masser af folk bruger sgu da også forkortelser som lol uden egentlig at man egentlig "laugh'er out loud".
PSN: WackWrench
  • Skrevet 2009-04-22 17:36
spar konge
Citerer Marvin 42:

Når man bruger den slags udtryk, er det jo for, at lave en pænere udgave af hvad der oprindeligt var:"så for satan." Så hvis du skal bruge et bandeord, der ikke har noget religiøst islæt, kunne du jo bruge en klassisker som:"kraftedeme." Ellers er der også muligheden ikke at bruge bandeord overhovedet. Det lyder oven i købet pænere.
I've had many bad days, but I'd never woken up dead before
  • Skrevet 2009-04-22 17:41
stoferr
Man man heller ikke sige "For Søren!" hvis man f.eks. hedder Cristian?
  • Skrevet 2009-04-22 17:46
Troodon
Tegner
Hele vores samfund er baseret på kristne værdier. Vi slipper ikke...
  • Skrevet 2009-04-22 17:53
ashwx
f*ck er nok for mig
men bruger de andre nogle gange,
PSN: Lil-Wolf
  • Redigeret 2009-04-22 18:44
Til forsidenTil foregående side (1)Til sidste sideTil næste side (2)
  1. 01
  2. 02
  3. 03
Skriv et indlæg

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!

:D :) :( :-o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: ;-) :idea: :arrow: :| :mrgreen: :clap: :dance: #-o =; :^o [-X :pray: 8-[ :sick: :-# [-( :-k :--

Afstemning Hvad synes du om den foreløbige liste af lanceringsspil til PlayStation 4?
  • 15% Fantastisk
  • 37% God
  • 16% Middelmådig
  • 8% Dårlig
  • 23% Shut up, just shut up... You had me at PS4
Resultat
albecarlsen: Hahha i skal prøve at spille som Kreig i Bl2Følg
2013-05-19 20:17
Emil_Nissen: Freeman's mind er tilbage! GLÆDE!Følg
2013-05-19 18:43
albecarlsen: keder...Følg
2013-05-19 18:42
The Syndicate: Hvad blev der mon af Agency?Følg
2013-05-19 15:12
Carmillah: The Walking Dead episode 4. Go go go.Følg
2013-05-19 11:31
lilleblake: Så malede den mindste med rød tusch på den nye væg døren og gulvet og panelerne woooFølg
2013-05-19 11:08
Carmillah: Vi vandt! Jeg kan stadig ikke fatte at jeg stod i Malmö Arena for 4 dage siden. Det glemmer jeg aldrig.Følg
2013-05-19 01:30
Eva91: Godt gået Danmark !Følg
2013-05-19 01:12
The Syndicate: Jeg føler mig så udmattet hele tiden.
Damn jeg må stoppe med at spise cornflakes 24:7...Følg
2013-05-19 00:16
Bonzaii Sheep: WOOOO GRAND PRIX xDFølg
2013-05-18 22:23
Maageman: At rejse er at dø.Følg
2013-05-18 22:23
lilleblake: EurovisionFølg
2013-05-18 22:00
Loufbye: Whatever the media, I will love anything that can give me a good, old-fashioned mind-fuck. And, oh boy, do I love Doctor Who.Følg
2013-05-18 20:24
jonasjakobsen71: hey skulle jeg købe heavy rain?? er lidt usikkerFølg
2013-05-18 17:29
hjorth: tilbage hos samsung med galaxy s4, damn den er lækkerFølg
2013-05-18 14:04
The Syndicate: God nat alle sammen
~_~Følg
2013-05-18 00:40
Carmillah: Buzz! stopper aldrig med at være sjovt.Følg
2013-05-18 00:01
hjorth: Animal Farm reference i Lost Følg
2013-05-17 23:05
ostekagemanden: Table Top Racing og Gangstar Rio: City of Saints gratis nu på AppStore. Snyd ikke jer selv for de to til en pris af 0 kr.! Go' aften! :)Følg
2013-05-17 22:54
Bonzaii Sheep: Awesomeneeeess GOG har et ubisoft tilbudsting.. 50% på det hele, uuuh HoM3, MM7, Beyond good and evil og Rayman 1, 2, 3 og FarCry 1, 2.. :DFølg
2013-05-17 18:25
BETA +