Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
GADGET-TEKST

RENAULT FLUENZE Z.E.

Better Place har en plan. En plan om at gøre den elektriske bil meget mere udbredt. Vi tog en prøvetur i Renault Fluenze Z.E. og hørte om den ultimative gadget.


Jeg undrer mig, mens jeg triller igennem Hellerup. Ikke over hvordan sommeren pludseligt har fundet vej til København igen, eller hvordan nogen dog har haft råd til at købe den Ferrari der lige kørte forbi, men snarere over hvor lidt den Renault jeg sidder bag rettet af gør af sig. Med automatgearet sat til "Drive" kan jeg helt og holdent koncentrere mig om at følge trafikken, samt nyde vejret og den behagelige køreoplevelse som bilen byder på. Stilheden er på en og samme gang afslappende og panikfremkaldende, for den hører sig ganske enkelt ikke til det jeg normalt forbinder med at køre en bil, men den slags kan man åbenbart forvente sig af fremtidens elektriske biler.

Det er firmaet Better Place, der venligt har tilbudt os at låne en af deres Renault Fluenze Z.E. Firmaet, der har fundet sig til rette i Hellerup, byder os velkommen til deres store, åbne lokaler af dens slags, der er omgivet af glaspaneler som glædeligt lader solens stråler oplyse rummet - det passer alt sammen godt til et firma der satser på lavere CO2-udledning. Selvom det ikke normalt er den slags vi gør mest i her på Gamereactor, har vi denne dag besluttet os for at sætte lidt tid af til at prøve den elektrisk bil. Fordi det er en fed gadget og fordi de elektriske biler også er begyndt at udgøre et større element i de mest populære bilspil som eksempelvis Forza Motorsport 4.

Ud over det science-fiction lydende navn ligner en Renault Fluenze Z.E. enhver anden mellemstor sedan, der med lovprisninger og alskens absurde priser sagtens kunne pryde enhver reklameplakat. Formerne er en blanding mellem familievenlige rundinger og jeg-vil-gerne-stadig-se-lidt-barsk-ud kanter hist og her, alt sammen lakeret med en aldeles ufarlig hvid farve på modellen, vi har fået lov at kigge nærmere på.

Historien er den samme inde i førerkabinen. Et semi-elektronisk instrumentbræt giver dig klart og tydeligt de vigtigste informationer, og viser endda overskud nok til at have et lille område sat af til at vise det nuværende gear. Specielt sidstnævnte detalje er kærkommen detalje, da modellen vi denne dag kigger på er udstyret med automatgear, hvis simplicitet i første omgang skaber stor forvirring hos undertegnede.

Renault Fluenze Z.E.

Faktisk er det først da nøglen drejes, at man ligger mærke til at Renault Fluenze Z.E. Ikke er en helt normal bil, for på trods af at det lyder som om bilen stadig ikke er startet, er den mere end villig til at køre af sted. For en tid virker det som magi - oplevelsen minder mere om et flyvende tæppe end det jeg normalt forbinder med at køre bil. Det er først da jeg ruller ud af parkeringskælderen og opdager, at resten af verdenen ikke ser mig på et flyvende tæppe, men i stedet i en ganske almindeligt udseende bil, at jeg igen hives tilbage fra mit indbildte eventyr - en slags omvendt Kejserens Nye Klæder.

Den knapt så skjulte hemmelighed i Renault Fluenze Z.E. er, at forbrændingsmotoren er skiftet ud med en elmotor, og selvom vi bilfans efterhånden har hørt om den slags i årevis, bliver jeg stadig overrasket over hvor aldeles specielt det hele i første omgang virker.

Dækkenes berøring med den underliggende asfalt er den eneste støj jeg hører fra bilen, og det på trods af at jeg fint følger med resten af trafikken. Den anden mest fremtrædende lyd i førerkabinen er den klukken, der kommer fra de andre passagerer i bilen. GRs redaktør Lee og GRTV's Nick, der denne dag har sneget sig med, sidder på bagsædet som ivrige børn, hvilket understreges med et lille kluk hver gang bilen accelerer.

Renault Fluenze Z.E.

Lige netop accelerationen er en underlig størrelse på elbilen, for som vi får forklaret er en af forskellene på en almindelig forbrændingsmotor og en elmotor, at elmotoren hele tiden holdes i gang og altså ikke først accelererer i det der presses på speederen. Renault Fluenze Z.E. er ikke nogen sportsvogn og den tager da også i omegnen af otte sekunder for at nå de 100km/t, men giver alligevel et godt ryk så snart man trykker med lidt vægt på speederpedalen. Dette prøver vi adskillige gange på en tom parkeringsplads - hver gang efterfulgt af et lille fnis.

Better Place er overbeviste om at elbiler er en af de mest effektive måder vi kan mindske udledningen af CO2. Den slags har vi naturligvis hørt fra mange forskellige firmaer, men af forskellene er, at Better Place ikke kun tilbyder en elbil der kan genoplades, men en elbil hvor batteriet også kan skiftes ud.

Renault Fluenze Z.E.

Ideen er således at Renault Fluenze Z.E. på en fuld opladning (som tager cirka seks timer) kan køre cirka 160 kilometer, hvilket skulle være mere end nok til at hente af børnene i vuggestuen, samt foretage de daglige indkøb. Skulle man dog ville køre længere, kan man benytte sig af de batteriskiftestationer som Better Place opstiller adskillige steder i Danmark - den første står klar i Gladsaxe og 19 styks skulle være klar i starten af 2012. Et skift af batteriet tager i omegnen af fem minutter, og vil altså ikke forsinke transporttiden voldsomt.

Renault Fluenze Z.E.

En Renault Fluenze Z.E. kommer til at stå i en pris der hedder kr. 208.680 hvilken slet ikke er nogen dum pris for en bil af denne størrelse. Yderligere kan man forvente en forholdsvis billig forsikring, hvor et forsikringsselskab som Tryg eksempelvis står klar med en pakke, der rundt regnet er 40% billigere end en tilsvarende bil med benzin- eller dieselmotor. Men inden man triller af sted skal man dog huske, at der også skal et abonnement hos Better Place til, før det hele giver nogen mening.

Med et sådanne abonnement sørger firmaet for at opstille en oplader på din bopæl, giver dig adgang til gratis opladning og gratis adgang til udskiftning af bilens batteri på batteriskiftestationerne. Disse abonnementer starter ved en pris der hedder 1495kr om måneden for kørsel op til 10.000 kilometer om året.

Hvorvidt Better Place står klar med formlen, der vil sikre en udbredelse af elbiler i Danmark, tør vi endnu ikke gisne om. Vi kan dog godt bekræfte, at den tur vi har taget i en Renault Fluenze Z.E. lever op til ideen om en elbil, der måske nok fungerer ulig de fleste andre bilerne på vejene i dag, men føles som en helt "almindelig" bil.

Dette er en annonce:
BETA +