musik-anmeldelser

Jay-Z - Magna Carta... Holy Grail

Trods gode takter og lækre produktioner bliver ego-dyrkelsen en tand for meget på Jay-Z's seneste.

Jay-Z er i de seneste år blevet et af hiphop-kulturens mest træfsikre kvalitetsstempler, både som producer og kunstner. Hans samarbejde med Kanye West på det stilsikre Watch the Throne cementerede denne status som trendsættende rap-ikon. To år er gået, og nu er stjernens næste udspil landet på gaden. Pladen oser af produktionskvalitet og gode ideer, men desværre formår Magna Carta... Holy Grail ikke at opretholde samme niveau som Jay-Z's tidligere udspil, og værst af alt: Ligesom Kanye West på Yeezus er selvdyrkelsen blevet en smule for meget.

Magna Carta... Holy Grail er udtryksmæssigt en næsten for stilsikker størrelse. Mange gæster låner deres talent til de i alt 16 skæringer, og disse er pladens største trumfkort. Frank Ocean leverer vokal til den storslåede Oceans, Justin Timberlake låner sin glasagtige skrøbelige stemme til Holy Grail, og selv Beyoncé kigger lige forbi på Part II (On the Run) og giver pladens meget maskuline udtryk et ordentligt skud girlpower. Trods dette fremstår Magna Carta... Holy Grail dog som en smule for sikker. De bas-prægede beats hænger tungt i lydbilledet og diverse samples formår at adskille numrene, men som en samlet pakke er pladen hverken at overraskende eller imponerende. Teksterne er, ligesom på Kanye Wests nye udspil Yeezus, fyldt til randen med egocentriske referencer til egen storhed, og advarsler til alle der skulle forsøge at pille ved Jay-Z's hiphop-imperium. Det er ikke usmageligt, men fremstår desværre både fantasiløst og kedeligt for en kunstner, der i virkeligheden slet ikke behøver at bevise noget overfor nogen med mesterværker som The Black Album i bagagen.

Trods denne tendens til middelmådighed er Magna Carta... Holy Grail slet ikke noget dårligt hiphop-album. Produktionsværdien på hvert nummer er gigantisk, og Jay-Z viser stadig en nær perfekt følelse for rytme, som forbliver hiphopmusikkens rygrad. Rimene flyder, musikken svinger og med en række dygtige gæstesolister om bord er Magna Carta... Holy Grail en stilsikker tilføjelse til gigantens repertoire. Desværre formår pladen ikke at opretholde det tårnhøje niveau som tidligere udspil har fastsat, og derfor bliver helhedsudtrykket præget af en smule skuffelse.

Jay-Z Magna Carta... Holy Grail
6 / 10