musik-anmeldelser

Justin Timberlake - The 20/20 Experience part II

Timberlake er tilbage med anden del af comeback-pladen 20/20 Experience, der går i en helt anden retning end forgængeren.

Justin Timberlake er et uhyre vigtigt populærmusikalsk ikon. Fra debutpladen Justified til den skelsættende Futuresex/Lovesounds og til sidst The 20/20 Experience, der udkom sidste marts og agerede som comeback for JT, der havde holdt en lang tænkepause. Comebacket blev annonceret og musikindustrien eksploderede i forventning og glæde. Da jeg først hørte strygerne flyde ud af højtalerne på Pusher Love Girl, vidste jeg at en af popmusikkens ubestridte konger endelig var tilbage. Jeg kvitterede med et flot 8-tal til pladen her på siden. Det slap dog ud efterfølgende at dette store comeback ikke bare var én, men to plader, og nu er det tid til anden halvdel.

De storslåede Frank Sinatra-agtige toner fra den første halvdel er dog ingen steder at finde. Væk er strygerne og swing-bandet fra Pusher Love Girl og That Girl, og de drømmende rumklangsprægede toner fra Suit & Tie og Strawberry Bubblegum. Vi har altså ikke at gøre med en simpel forlængelse af udtrykket fra den originale plade.

Det er i stedet en hel ny musikalsk stil vi bydes på, på trods af titlens bestræbelser på at forbinde pladerne. I stedet lyder The 20/20 Experience Part II langt mere traditionel end sin forgænger, og satser langt mere på spektakel og intensitet end nerve og følelse. Det er en plade til dansegulvet, ikke til en scoreaften. Et dybt stortrommeslag, små elektroniske slagtøj og en korforstærket vokal. Det er stort set opskriften på alle albummets 13 numre. Kun den 11 minutter lange ballade Not A Bad Thing tør skille sig ud, og showcaser Justin Timberlakes exceptionelle stemme og hans sans for melodi. Egentlig inspiration er der dog forholdsvis langt imellem, og de første fire numre har en tendens til at lyde ens både rytmisk og melodisk.

Trods denne mangel på personlighed passer The 20/20 Experience Part II fantastisk godt til dansegulvet, og Justin er stadig lige så charmerende som altid. Vokalen sidder lige i skabet, og de få gange hvor han får lov til at dominere lydbilledet, viser han sine sande evner som sanger. Selvom The 20/20 Experience Part II er en fin popplade, ender den dog med at være middelmådig ud fra Justin Timberlake-standarder.

6 / 10