musik-anmeldelser

Maroon 5 - V

Maroon 5 er tilbage med mere pop. Men er det ventetiden værd?

Maroon 5 har gennemgået en række interessante faser, i løbet sine snart 20 år på scenen. Først har vi gennembruddet Songs About Jane, der med strømlinet blød pop og en skelsættende vokal fra forsanger Adam Levine sang sig ind i alles hjerter med sange som Sunday Morning og This Love. Derfra satte kun fantasien grænser, og de følgende albums kulminerede i giganthittet Moves Like Jagger, der satte ild til alverdens dansegulve i månedsvis. Nu er det blevet tid til bandets femte album, der beskedent har titlen V, og spørgsmålet er nu, om Maroon 5 kan finde endnu en musikalsk fase, eller om inspirationen i sandhed er forsvundet.

Først og fremmest er V et album fyldt til randen med præcise popsange. Pladens i alt 14 numre er den typiske blanding af dansegulvsorienterede rytmer, og sørgmodige ballader, og denne standardformular har været karakteristisk for hele Maroon 5's diskografi. Den disko-inspirerede lyd, som er blevet fast inventar i bandets lydbillede er stadig gældende her, og numre som Maps og It Was Always You oser stadig af overskud og rytmisk finesse, men det korte og det lange er, at der ikke er meget nyt under solen på V. Adam Levines karakteristiske vokal skinner fortsat igennem, men når endnu en sørgmodig ballade ruller igennem øregangene, er beundringen erstattet af frustration. Skabelonen er altså en smule slidt, og hele V lider under denne velkendte pladeopbygning. Selvfølgelig har gode popsange en prominent plads i musikindustrien, og musikken er heldigvis fortsat velspillet og poleret, men tiden er langsomt begyndt at indhente Maroon 5, og dette faktum er konstant tilstede på V.

Pladen har nogle få højdepunkter at prale af, og disse er primært at finde på nummeret Sex and Candy, hvor både lyrik og melodi kombineres i et af bandets fineste numre til dato. Desværre er V stadig svær helhjertet at anbefale. Numrene er velspillede ja, men lader til at være trukket i den traditionelle generiske musikautomat, som den amerikanske MTV-generation er blevet så notorisk kendt for at gøre brug af. Når det er værst, er det laboratoriemusik uden følelser. Adam Levine og kompagni startede med Songs about Jane, der i sandhed var et storslået popalbum, og her, mange år efter, er den samme inspiration utrolig svær at lokalisere.

Maroon 5 - V
04 Gamereactor Danmark
4 / 10