NYHED

Praktikanten anmelder Minecraft

Kommenter og vind

• Tekst: Rasmus Lund-Hansen - anmeldelse af Simon Christensen

Vi har ladet vores praktikant Simon Christensen fortabe sig ind i Minecrafts enorme verden, og forsøge at ramme Gamereactor-stilen i en anmeldelse. Læs med her, kommenter og vind.

Vi trækker lod om EA's Create enten til Wii eller PS3 (vælg selv) blandt alle kommentarene. Vi tænkte det var passende, da både Minecraft og Create handler om at give kreativiteten frie tøjler. Du kan i øvrigt glæde dig til at læse vores anmeldelse af Create i weekenden.

Minecraft - af Simon Christensen

Minecraft er et af de nyeste bud på et komplet åbent sandkassespil. Rosen har allerede været enorm verden over på trods af at spillet endnu ikke er færdigudviklet. Det medfører selvfølgelig en ubevidst forventning om at der er fejl i spillet, men de er efter min mening umulige at spotte.

Minecraft er noget særligt, hvad end om man kan lide spillet eller ej, må man sige at spillet har et gameplay der gør det til noget helt særligt. Spillet har ikke nogen forudbestemte missioner, men lader dig i stedet opføre alle de konstruktioner du altid har drømt om. Du bestemmer altså helt selv hvad dit formål i spillet er. Det kan være at lege borgmester over din egen by med enorme skyskrabere, eller at være landmand og skulle passe på dine dyr og dine afgrøder.

Selve idéen om et spil uden egentlige regler er set før, men takket være Minecrafts fantastiske community har spillet hurtigt bredt sig.

Når du er færdig med at løbe rundt og give dyrene tæv, eller bare lege byggemester skal du selvfølgelig bruge konstruktionsmaterialer, og dem er der nok af, uanset om det er et lille træhus, eller Den Kinesiske Mur du har planer om at bygge. Træ, sten, sand, diamant og meget mere ligger for dine fødder fra starten af, og du kan hurtigt bygge et lille hus eller en stor fæstning, og indrette den efter dine behov eller fantasier.

Minecraft

Første gang jeg stiftede bekendtskab med Minecraft var sidst I september, da spillet i en periode var gratis. Det første indtryk jeg fik var dog ikke særlig godt, spillet var grimt, sjusket og kedeligt.
Overrasket blev jeg dog nogle dage senere da jeg så nogle af de fantastiske ting der var blevet bygget af brugere verden over.

Dog forblev min holdning omkring spillet uændret, det var stadig grimt, sjusket og kedeligt. Efterhånden som dagene og ugerne gik, hørte jeg mere og mere om spillet, og det var da jeg besluttede mig for at give det en chance til - at jeg for alvor blev grebet af spillet.

Det var først nu at jeg for alvor satte mig ind i spillet samt dets funktioner, og hvordan man fremstillede de forskellige ting, ikke mindst med hjælp fra Internettet som havde en masse gode guides og inspirationer. Jeg fik da også bygget et par huse, en borg og en masse andre ting, men da jeg havde set hvad andre mennesker havde bygget forsvandt smilet. Alt hvad jeg havde fremstillet kunne nemlig slet ikke hamle op med det andre mennesker havde været i stand til at lave - mine ting var ganske enkelt og kedelige for simple. Jeg går dog flittigt videre på stiladserne i håb om at overgå det jeg har set.

Den eneste ting i Minecraft som du bør frygte er monstrene, men de gemmer sig ikke i dit skab, de gemmer sig i stedet i de grotter du udforsker og miner du udgraver, og kommer specielt frem om natten. Hvis du ligesom mange andre elsker at kæmpe mod horder af monstre, men dagens lys forhindrer det, kan du rejse til underverdenen og nedkæmpe dem dér i al evighed. For alt imens du går og bygger dit hyggelige bondehus, og skyggerne begynder at blive lange, er det at monstrene begynder at komme frem, og det skal du være forberedt på. Et godt råd er derfor ikke at udforske grotterne om natten, medmindre du har massevis af de livsvigtige fakler med til at oplyse de mørke tunneller.

Minecraft

Visuelt er spillet gammeldags, det skal forstås i den forstand at grafikken er meget firkantet, med skarpe kanter over det hele. Det har dog sin egen charme og ser stadig smukt ud når man står på en bjergtinde og kigger ud over horisonten. Det er noget der virker, og på en eller anden måde tiltaler mig selvom at jeg har set langt bedre grafik i andre spil.

Det der gør Minecraft attraktivt er friheden, som spillet tilbyder. Personligt bliver jeg som regel træt af sandkasse spil, jeg kan ikke finde på noget bestemt mål, og jeg flakker ubevidst omkring i spillenes verdener. Men her går jeg konstant fra det ene byggeprojekt til det andet. Spilverdenen er endeløs, og det giver dig al den plads du kunne ønske, til at bygge i uendeligheder.

Men det punkt hvor Minecraft virkelig træder i karakter er når det kommer til multiplayer-delen - uanset om du kommer ind på en server med dine venner, eller fremmede folk fra Internettet, vil spillets stemning "knytte bånd" mellem de forskellige spillere. Personligt kan jeg kun sige at jeg har haft intet andet end gode oplevelser. Du vil med stor sandsynlighed blive forbløffet over hvad folk har bygget uanset om det er mærkelige og snoede tunnelnetværker, udsmykkede paladser, enorme borge eller rumskibe fra velkendte Tv-serier.

Minecraft er et af den slags spil som bare skal prøves, og min oplevelse med spillet har været helt unik. Det tilbyder spilleren en frihed som jeg ikke har set før i andre spil, og imponerer med sine nærmest uendelige muligheder for selv at skabe.

8/10

Plus: Sjovt og frit. Vil give mange sjove timer både i singleplayer og multiplayer. Stor brugerbase.

Minus: Spillet er stadig under udvikling. Plads til forbedring. Der er glitches der skal rettes i multiplayer.