Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
preview

Wildstar

Carbine Studios inviterede os på en intergalaktisk rejse i deres nye MMORPG Wildstar. Vi sendte Jostein til Planet Nexus (eller var det Brighton?) for at tage et kig...

Det er snart længe siden jeg har set dagens lys. Der er gået en rum tid, siden jeg fandt en skjult huleindgang, og nysgerrigheden tog overhånd. Så meget at se og opdage. I det fjerne ser jeg et glimmer af lys. Er det muligt? Klog af skade nærmer jeg mig med varsomhed, men jeg finder det, jeg har ledt så længe efter, en vej ud i det fri. Jeg klatrer ud gennem en smal sprække, og befinder mig på en klippe, højt over slettelandskabet under mig. Stille men sikkert vænner mine øjne sig til lyset, og her, et sted som kun de mest nysgerrige opdagelsesrejsende vil finde, ligger Planet Nexus foran mig i al sin pragt.

Wildstar
Dette er en annonce:

Planet Nexus er både storslået og underlig. Rent visuelt minder Wildstar en del om Ratchet & Clank-serien, med pastel-agtig grafik og kreativt udformede monstre og områder. Dermed ikke sagt, at spillet ikke tager sig selv alvorligt, men det blander det seriøse med det morsomme. Producer Jeremy Gafneys formulerer det således:

"Hvis du skal tilbringe flere hundrede timer i et spil, bliver det for opslidende hvis alt er dødalvorligt hele tiden".

Dette er en annonce:

En tanke, jeg ikke nødvendigvis kan argumentere mod, selvom jeg personligt foretrækker mere seriøse spil, hvis jeg først skal investere meget tid i dem. Men jeg er sikker på at mange spillere har det modsat.

Indholdsmæssigt tager Wildstar et mere moderat skridt videre fra den traditionelle MMO-model. De sidste par år har innovation været salgsordet for flere store udgivelser i genren, hvilket bestemt ikke er faldet i alles smag. I Wildstar finder du størstedelen af indholdet i en indkøbsliste af opgaver, suppleret af en håndfuld gruppeopgaver i hver zone. Senere i spillet kan du deltage i massive gruppeopgraver (raids), et traditionelt element som mange nok savner fra tidens MMO-scene.

Wildstar

En kløgtig ting, som Carbine Studios har gjort, er at lade dig vælge din egen vej gennem spillet, som passer til din spillestil. Når du laver din figur, vælger du hvorfor du er rejst til Planet Nexus: sightseeing, kamp, forskning eller nybygning. Jeg kan lide at finkæmme hver en krog af spilverdenen, og som opdager fik jeg både opgaver og belønninger, der komplimenterer denne spillestil. Som jeg nævnte indledningsvist, fører dette dig ofte til spektakulære steder, som kun opdagelsesrejsende kan finde vejen til. De forskellige spillestile komplimenterer hinanden. For eksempel kan opdagere åbne områder som videnskabsmænd og soldater ellers ikke har adgang til, hvor de finder mere af deres type indhold. Jeg kan vældig godt lide at Carbine har forstået, at alle spillere ikke er ens, og selv lader os bestemme hvilken type indhold, vi vil spille.

Wildstar

Men det hjælper selvfølgelig ikke at indholdet er varieret og skræddersyet, hvis det ikke også er sjovt at spille. Med andre ord skal kampsystemet være godt. Jeg var som udgangspunkt bange for at Carbine også havde valgt en mere traditionel løsning her, men det viste sig hurtigt at være en unødvendig bekymring. Kampsystemet er vældig tilfredsstillende, med fokus på bevægelse og positionering. Flere af mine angreb får bonusser, hvis jeg angriber bagfra, og alle kan bruges i bevægelse. Det eneste, der trækker nævneværdigt ned i kampoplevelsen, er at få af angrebene på dette tidspunkt føles rigtig kraftfulde.

Wildstar

Alt i alt har jeg fået et ret godt førstehåndsindtryk af Wildstar. Det er tydeligt at de har valgt at beholde mere traditionelle MMO-elementer, samtidigt med at de leverer et solidt kampsystem og godt med variation. Personligt er jeg glad for at genren drives videre, men jeg kan forstå at mange ikke er lige begejstrede for udviklingen. Jeg tror Wildstar kan ramme en niche i dagens marked, men det afhænger af hvor helstøbt spillet er, når det udkommer, og der er det ikke helt nået til endnu.

Dette er en annonce: