Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Sniper Ghost Warrior 3

Sniper: Ghost Warrior 3

Vi tog til Polen for at kigge lidt på en åben verden, hvor snigeskytteriflen er det foretrukne våben. Ghost Warrior 3 har meget nyt på programmet, men præcision er stadig i højsædet.


Hold øje med vinden. Sørg for at sigtet er kalibreret. Følg roligt dit mål, træk vejret ind og skyd. Endnu en fjende må takke af, og vejen videre er åben for de civile som du arbejder sammen med. De tømmer benzintanken hurtigt og placerer en ladning med C4 på den nærliggende dæmning. I mellemtiden trækker du dig tilbage for at observere detoneringen på afstand. Bomben går af, og eksplosionen farver himlem mørkerød får røgen tager over. Missionen er gennemført, og ingen andre vil få at vide hvad der er sket her til aften.

Sniper: Ghost Warrior 3 er det seneste spil fra det polske studie CI Games, som også fungerer som udgiver. Vi blev inviteret til deres hovedkvarter i Warszawa til en lille demonstration, samt lidt alenetid med spillet. Først forklarede en af lederne, Marek Tymiński, at dette er det første projekt fra studiet som har fået et sandt AAA-produktionsbudget, og at dette muliggør at serien for første gang indeholder en åben verden. Derefter blev lyset dæmpet, og så samlede Senior Level Designer Tomasz Pruski controlleren op.

Den del af verdenen demonstrationen tager udgangspunkt i hedder Minig Town, og indeholder fire valgfri missioner. Spillet udspiller sig i Georgien, og det nedslidte samfund vi besøger består af faldefærdige hytter og eneboliger, såvel som lejlighedskomplekser i beton. Derudover består omgivelserne af store skove og marker.

Dette er en annonce:

Vi starter i en grotte som er sat op som midlertidig base. Derinde finder du et arbejdsbord, diverse stykker udstyr og en bærbar computer. Det er en ganske spartansk indretning med andre ord. I basen kan du producere forskellig slags ammunition, samt granater og førstehjælpspakker. Ressourcerne du skal bruge til at producere dette udstyr findes overalt omkring dig i spilverdenen, så det er altid nyttigt at svinge ind omkring forladte bygninger, eller steder du har renset for fjendtlige soldater. Derudover får man også ressourcer for at gennemføre missioner.

Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3

I basen kan du købe eller modificere dine våben, og tager du en lille en på øjet bliver tiden spolet lidt frem. Allervigtigst er dog den bærbare computer, som viser hvilke opgaver som er tilgængelige i området. I denne tidlige testversion af spillet var der som nævnt tidligere fire styks, og Tomasz vælger tilsyneladende en ganske tilfældig en af slagsen. Egentlig er det nok nøje planlagt, men under alle omstændigheder åbner han spillets kort op. Der er en masse forskellige ting at holde styr på, selvom store dele af kortet er helt blankt. Dette vil naturligvis ikke være tilfældet i det færdige spil, beroliger udvikleren os. Foruden markeringen af den aktuelle opgave, vises fjenderne du kommer til at støde på undervejs. Hvordan du tager dig af disse, eller du slet og ret sniger dig forbi uset er dog op til dig. Vi lægger også mærke til nogle spørgsmålstegn på kortet, som vi antager er steder som er værd at undersøge, samt et par transportpunkter for fast travel-systemet.

Vi hopper til et af disse punkter, for at mindske transportiden en smule før missionen begynder. Vi får adgang til en bil, og for at vise at disse ikke bare er rekvisitter, så hopper Tomasz ind på føresædet. Lige før vi er fremme parkerer han dog bilen, for ikke at blive opdaget af de bevæbnede vagter længere fremme. Nu er det tid til at hive fat i snigeskytteriflen, og vi bliver nu taget med på den rejse, som ender i den eksplosion jeg beskrev i indledningen.

Missionen blev gennemført på et kvarters tid, og vi smilte da vi fik at vide, at nu var det vores tur. Vi blev gelejdet ind i et andet rum, og fik uddelt controllere og ørebøffer. Kortet vi kunne spille på var identisk med det vi tidligere havde set, men vi måtte selv vælge om vi ville prøve de andre missioner, eller gentage den samme fra præsentationen.

Jeg begynder med at checke alle mine våben, og sætte lyddæmpere på, og være sikker på at jeg har rigeligt med ammunition. Jeg benytter projektiler som kan penetrere skudsikre veste, for jeg ved i forvejen at mange af fjenderne er udstyret med dem. Jeg er nu tilfreds med udstyret, og så forlader jeg mit lille skur. Jeg må klatre ud af basen, og jeg mærker med det samme at Sniper: Ghost Warrior 3 føles smidigere end mange af de andre spil i genren. Efter at have nået toppen fisker jeg mit kort frem, og ser hvilken retning jeg skal gå i, for at finde den antenne jeg søger. Opgaven er nemlig at ændre retningen på en række antenner, så at de kan hjælpe mig i stedet for at lade fjenden kommunikere internt. Jeg ser dog at denne opgave er langt lettere hvis det er mørkt, så jeg kravler derfor ned i basen igen og tager mig en lur til det er nat.

I Sniper: Ghost Warrior 3 spiller du som Jon, en amerikansk soldat på mission i Georgien. CI Games har som sagt ikke fortalt meget om historien, men vi ved at Jon er der for at udføre missionen. Samtidig har han dog også persnlige grunde til at være der. Georgien fungerer nemlig perfekt som tapet for denne type spil, i hvert fald hvis vi skal bedømme ud fra det vi har set indtil videre. Her er tynd skov, stenede landskaber krydret med grå huse og civile der kører rundt. Derudover skal du ikke bliver overrasket hvis du møder en ulv eller to.

Sniper Ghost Warrior 3

Når det kommer til gameplay derimod, er Sniper: Ghost Warrior 3 ikke synderligt nyskabende. Det er inspireret af spil som Far Cry-serien og Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, men det er ikke uden sit eget præg. Markering af fjender fungerer eksempelvis som tidligere, men i stedet for at være nødt til at have frit sigte, kan du lade en drone gøre jobbet for dig. Du skal dog være forsigtig når du bruger denne, for fjenden ser den hvis den kommer for tæt på.

Hver gang du starter en ny mission, skal du træffer valget imellem tre primære taktiske stilarter, Sniper, Ghost eller Warrior. Vi går ikke i dybden med hvad de indebærer, men jeg kan sige så meget at vi enten ligger på afstand, er dødelig og stille eller skyder vildt uden at bryde dig om konsekvenserne - præcis som i mange andre spil. Når du har fuldført en opgave bliver du belønnet med point, som du kan bruge til opgradere udstyr og Jon.

Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3

Den største og vigtigste del af spillet er naturligvis skyderierne på god afstand med kikkertsigte og solidt underlag. her må du hele tiden holde øje med med afstanden til dit mål, vinden og luftfugtigheden. Overs på skærmen får du en anslået bane for dit projektil, så du er ikke helt uden hjælp når du skal sigte. Til slut må du holde vejret, og håbe at beregningerne stemmer. Det er vældig tilfredsstillende at ligge sig ned med 500 meter til målet, og sørge for at alt stemmer før jeg klemmer aftrækkeren.

Grundformularen som Sniper: Ghost Warrior 3 er bygget på er solid nok. Her er mange interessante ideer og miljøerne er smukke og interessante at udforske. De forskellige stilarter byder på god underholdning, men Warrior-rollen er lige udfordrende nok lige nu. Hvis CI Games får finpudset spillet og får udstyret pakken med en god historie, kan dette blive et fedt spil til næste år. Ambitionerne er i det mindste høje. Spillet udkommer d. 27 januar 2017.

Dette er en annonce: