Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Until Dawn: Rush of Blood

Until Dawn: Rush of Blood

Der er mange interessante titler på vej til PSVR, men Until Dawn: Rush of Blood er ikke en af dem.


En af de aller største bekymringer omkring Virtual Reality, er at den software der netop er dedikeret til at fremvise og sælge denne dyre teknologi til den almene forbruger er alt, alt for overfladisk. Mange gange har vi hørt villige købere skrige efter "rigtige" spil, spil der transcenderer tech demo-mærkatet, som der i forvejen er for meget af på både Oculus og Vive.

Det er netop der hvor Sonys store portefolie af eksklusive studier kommer ind i billedet. At have så mange udviklingsstudier der arbejder på dedikerede VR-spil er en sand velsignelse for firmaet, og derfor er mediernes og fans' søgelys virkelig fikseret på Sony, og alle håber at de ikke bare kan levere de små "proof-of-concept"-agtige spiloplevelser som Batman Arkham VR, men også rigtige spil der virkelig kan sælge ideen om at VR har en plads i gaming-fremtiden.

Dette er en annonce:

For nylig blev vi inviteret med til et særlige PlayStation VR-event, hvor en række af udgivelsestitlerne, samt spil der kommer i månederne efter udgivelsen d. 13 oktober, blev fremvist for pressen, og mens nogle af titlerne til stede var virkelig imponerende, så var Until Dawn: Rush of Blood ikke en af dem.

Until Dawn: Rush of Blood

Selvom en eller anden form for VR-kompabilitet til Until Dawn nærmest er en selvfølge, så har Until Dawn: Rush of Blood nærmest intet af gøre med det spil det er baseret på. I stedet er det en rutsjebanetur af uhyggelige scenarier, ganske bogstaveligt faktisk, da hele spillet foregår stationært i en rutsjebanevogn, og indeholder en række surrealistiske baner med kun minimal interaktion. Demoen vi prøvede indeholdte én af disse baner fra begyndelse til slut. Du bliver i starten udstyret med to skydevåben, enten pistoler eller oversavede jagtgeværer, som opereres ved hjælp af hver PlayStation Move-controller. Du er stationær i rutjebanevognen, og banen skifter imellem at smide dig hurtigt rundt på de snævrer skinner alt imens gigantiske monstre glor ondsindet på dig og store rundsave bliver tyret imod dig, og små stillestående sektioner hvor du skal beskytte dig selv fra et udvalg af fjender med dine våben i bedste Time Crisis-facon.

Spillet ser godt ud, og har da samme mørke som det originale Until Dawn havde, men udvikleren har valgt at gå ét skridt videre ved at tilføje en gakket, hjemsøgt Tivoli-agtig visuel stil, ligesom i Batman: The Killing Joke, og det passer aldrig rigtig med den uhygge spillet forsøger at skabe. Nok fortæller en karakter i starten at du er blevet forgiftet, og at hallucinering skal forventes, men uhygge blandt med rutjebanesyretrip formår aldrig at blive en interessant blanding. Man får ikke følelsen af at være i fare, på trods af spillets grafiske skønhed.

Og nu kommer vi til den virkelig dårlige del, som ganske essentielt er hvordan spillet føles at spille. Det er derfor at folk er skeptiske omkring VR til at starte med. Spillet føles begrænsende, snarere end befriende, og det føles enormt presset at bare sidde og vente på at det næste uhyggelige scenarie begynder, at sidde stille og vente på at spillet beder dig om at interagere med det. Værre er det dog, at Until Dawn: Rush of Blood simpelthen bare ikke er særlig uhyggeligt. Ja, en sektion indeholder alle mulige slags døde grise, og det giver da gåsehud, men når alle grisene først begyndt at skrige, og du begynder af hagle bly nedover diverse fjender og skydeskiver, så forsvinder uhyggen hurtigt. Det her et spil, det bliver markedsført som et spil, og der er endda pointtavler og samleobjekter, men ligesom de overfladiske arkademaskinespil i det lokale Tivoli som spillet klart drager inspiration fra, så føles det aldrig uhyggeligt, dybt eller synderligt gennemtænkt.

Until Dawn: Rush of Blood

Lad os dog lige slå fast, at vi endnu ikke har prøvet samtlige baner, og vi kunne heller ikke få bekræftet hvor mange der egentlig er, og måske, bare måske, vil pointtavlerne skabe en konkurrencepræget dimension i spillet. Du bliver belønnet med et bestemt antal point hvis du ikke misser nogle skydeskiver, samler alle samleobjekter og så videre, og det kunne få spillere til at komme tilbage efter den første gennemspilning, men kigger du efter en robust gameplay-oplevelse, som virkelig sælger konceptet om virtual reality, så er det ikke det her, bedømt ud fra de 20 minutter vi spillede.

Der hersker ingen tvivl om, at nogle af Sonys spil kan bevise at VR er kommet for at blive, men Until Dawn: Rush of Blood er ikke et af dem. Ja, det er ganske smukt at se på, og det kan være spændende at blive kastet hovedkuls ind i mørket i rutjebanevognen, og frygte hvad der venter rundt om det næste hjørne, men når nu spillet har til opgave at bevise overfor skeptiske gamere, at PlayStation VR er værd at bruge 3.500 kroner på, så var dette ikke det "rush" vi havde håbet på.

Dette er en annonce: