Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
preview

Final Fantasy XV

Ventetiden er snart overstået, og vi har prøvet spillet en sidste gang inden det er tid til at anmelde.


Dette er en annonce:

Det har været en lang rejse for Final Fantasy XV og Tabatas hold. Den sidste forsinkelse kom for ikke så lang tid siden, men nu er vi endelig ved at være i mål, og Final Fantasy XV kommer om en god måneds tid efter mere end 10 års udvikling. Du har nok allerede læst et eller to previews på nuværende tidspunkt, og denne gang vil vi udelukkende fokusere på de dele, som vi fik lov til at spille i London. Altså det som sker efter første kapitel.

Vi kan ikke uddybe mere om spillets historie end der allerede er blevet sagt, men Noctis, Prompto, Ignis og Gladiolus vil på deres vej til Lunafreya og Noctis' bryllup opleve omstændighederne ændre sig drastisk. Dialogen karaktererne imellem er en smule "cheesy" (men på den gode måde), og i løbet af de første timer er det svært ikke at blive fascineret af deres enkelte personligheder og agendaer. Det føles som om, at spillets historie for alvor vil tage fat efter de første par timer, og vi glæder os rigtig meget til at spille mere når spillet kommer i november.

Final Fantasy XV indeholder en meget ambitiøs spilverden med sit store verdenskort pakket med aktiviteter og sidemissioner. Under et visit på en tankstation kunne vi f.eks. tale med stationens ejer og få hints om hemmelige objekter i landskabet og monsterjagtmissioner. Nogle af disse sidemissioner har det dog med at føles som generiske MMO-missioner, hvor spilleren skal finde et monster, slå det ihjel og hente sin præmie i stil med mange opgaver i World of Warcraft. Monsterkontrakter kan blive sammenlignet med dem fra The Witcher 3: Wild Hunt, men i Final Fantasy XV har de mindre dybde og spilleren skal bare løbe hen til et bestemt punkt på kortet, og derefter vente på, at monstret dukker op.

Final Fantasy XV
Final Fantasy XVFinal Fantasy XV

De missioner vi fik lov til at prøve i London foregik alle sammen efter et par timer inde i spillet. I en af missionerne skulle vi følge en mystisk mand med bilen, og han lukkede os ind i et forladt område med klare tegn på, at det ikke var sikkert. Stille bevægede vi os fremad, og ankom til sidst hos en besynderlig figur (og han virkede ikke glad for at se os). Det viste sig at blive en episk kamp med den klassiske summon, Titan.

Variationen i omgivelserne var fuldstændig fantastisk i den del vi fik lov til at teste. Det inkluderede alt fra åben ørken til fugtige skove og paradisagtige strande fyldt med turister og steder Noctis kan fiske. Spillet har også et aktivt dag/nat-system, hvor de største monstre kommer frem om natten. På et tidspunkt var vi ude og efterforske et område, og ved nattens udbrud mødte vi monstre, der var 30 niveauer (!) over dem vi mødte om dagen. Ja, vi løb for vores liv.

Kampsystemet føles godt, men til tider lidt rodet. Når skærmen er fyldt med fjender kan det ofte være disorienterende og svært at fokusere på de specifikke fjender, og man må derfor trykke på "attack-knappen" og håbe på det bedste. Det er altid fordelagtigt at prøve at angribe fjenderne fra ryggen, da det, især i samarbejde med dine allierede, kan give ekstra skade. Lidt senere i spillet, når modstanden for alvor bliver hård, er det mere nødvendigt at prioritere mere imellem fjenderne og undersøge deres svagepunkter.

Final Fantasy XV

Du kan gøre brug af dine buddies og sammensætte angreb, som ikke kun ser cool ud, men også forhindrer fjenderne i at bevæge sig imens de mister en god andel af deres liv. Du kan også bruge andre specielle manøvrer for at gøre kampene mere interessante. Efter hver kamp bliver du bedømt efter din indsats, hvilket giver spilleren en god grund til at vurdere, hvad han gjorde godt og dårligt. Hver forsinkelse virker til at have været til stor hjælp for udviklingen og det føles som spillet er i meget bedre stand end demoen vi prøvede sidste år.

Final Fantasy XV ser ud til at blive et kæmpe eventyr med timevis af indhold.
Spillets indledende timer bærer måske lidt for meget præg af MMO-formlen og det er ubevidst hvorvidt det ændrer sig længere inde i spillet. Noctis og sin gang er en spændende gruppe karakterer og du kan hurtigt sluge den japanske ramme og leve dig ind i deres eventyr. Verdenen, omgivelserne, musikken og atmosfæren er gode og det virker for alvor som om, Final Fantasy endelig vender tilbage i topform.

Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Dette er en annonce: