Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Prey

Vi har besøgt udviklerne bag Prey

Eirik har besøgt Arkane Austin for at se Prey i aktion, og er kommet tilbage med en god oplevelse af et meget lovende spillet.


De sidste år har Arkane Studios fokuseret på at levere førstepersons-skydespil med stort fokus på en gribende historie og troværdige verdener. Foreløbig har det lykkedes ganske godt med både Dishonored og Dishonored 2, og jeg havde store forventninger på min tur til Austin i forbindelse med deres Prey reboot. Spændningen er der fortsat, men jeg længes efter at prøve det endelige spil.

Dette er en annonce:

Præsentationen jeg fik at se startede i en lang række med tunneler kaldet GUT (Gravity Utility Tunnels). Her ønskede spillets "lead designer", Ricardo Bare, blandt andet at vise, at der er flere måder at komme fra A til B på rumstationen Talos I. Morgan Yu, spillets hovedkarakter, skulle nemlig komme frem til Arboretum-området, men siden store deler af rumstationen var ødelagt måtte han/hun tage et lidt utraditionelt vejvalg. Jeg klagede ikke. Spillet så nemlig meget godt ud, og tunnelerne fik virkelig vist det. Arkanes fokus på detaljer skinnede gennom selv i isolerede områder. Måneskinnet sneg sig i gennem små huller i væggene, samtidig med en række genstande svævede rundt omkring grundet den lave tyngdekraft. Der var dog ikke meget tid til at nyde udsigten. De mystiske skabninger, der har overtaget rumstationen har nemlig tilpasset sig forholdene, noget som blandt andet har skabt en race ved navn Cystoid. Disse er små Typhoner, som kun reagerer på lyd, og sprænger sig i luften når de kommer i kontakt med målet. Når man svæver rundt i relativt trange tunneler kan dette specielt være et problem. Da er det godt at Arkane Austin kan lide, at spillerne improviserer.

Prey

Ligesom i tilfældet med Dishonored-spillene ønsker de nemlig altid at sige ja til spilleren. Nærmest alt du tænker dig skal være muligt at gøre kan eksekveres. I dette tilfælde lod han os andre i rummet komme med forslag om, hvordan udvalgte situationer skulle løses. Et af forslagene var at gribe en af genstandene, som svævede rundt, og kaste det hen i modsat hjørne. Det fungerede godt. De mørke, skyggelignende skabninger susede hen ind i hjørnet, og skapte en lille eksplosion, hvilket hurtigt blev kvalt af mangelen på oxsygen. Nu befandt han sig uheldigvis i et område, hvor det ikke var muligt at få fat i gjenstande. Derfor tog han sin pistol frem, og prøvede at skyde et rør. Pistolen var dog så slidt at den låste sig, og tvang ham til at prøve igen. "Som i kan se vil våbene blive slidte når man bruger dem, og vil til sidst gå i stykker, hvis man ikke reparerer dem" sagde Ricardo Bare før, at han klarede at skyde røret. "Ammunition er også en mangelvare så du bør altid vurdere om det er værd at bruge dem". Prey er nemlig nærmest en survival RPG-simulator.

Udover våbenes tilbøjelig til at blive slidt op, vil man også påvirkes af skader på andre måder. Brækker du for eksempel benet på din hp-måler kan den aldrig blive helt fyldt, samtidig med du begynder at halte. De fleste af disse skader må hovedsakeligt blive fikset i specielle maskiner, der findes i et lægekontor. Nogle få skader kan fikses ved at skabe salver eller lignende i en maskine kaldet Fabricator. Denne kan anskues som en mere avanceret 3D-printer, som lader dig skaber bestemte genstande, hvis du altså har de rette ressourcer. Disse ressourcer er for det meste nogle du får ved at bruge en special granat kaldet Recycler Charge. Som en stor fan af de sorte huller i The Darkness fremkaldte dette et smil på mine læber. Denne granat tiltrækker nemlig næsten alt i området, og omformer det til små mineralsten. Og siden du spøger: nej, den vil ikke dræbe alle fjender på en gang. Nogen fiender vil bare tage lidt skade og frigive nogle ressourcer, men ikke dø. Det er et interessant koncept, og er en slags videreføring af systemet i Fallout 4. Her skal du finde bestemte ting at nedbryde og skabe genstande. En sjovt ide, der øger lysten til at udforske rumstationen endnu mere.

PreyPrey

Når vi først er inde på temaet om forskellige ting passer det godt at snakke om de diverse kræfter, der kan opnås i spillet. Ved at bruge et Psychoscope for at analysere fjender lærer man ikke blot deres svagheder, men tilegner sig også deres evner. Ligesom Bioshock vil man opnå mere information jo flere gange man analyserer fiender, men få mindre at vide, hvis fjenden er død. Foreløbig planlægger de, at man ikke kan få fjendernes ever når de er døde. I tilfældet, at du klarer at analysere dem i live kan du bruge Neuromod-en (det "kamera" du ser Yu stikke i øjet i nogen af trailerne) til at få nye evner. Nedenstående beskrivelse er kræfter, der blev demonstreret:

• Mimic: Lader dig transformere om til en række forskellige objekter. Denne kan blandt andet bruges til at skjule sig fra fjender, komme ind på trange områder etc.

• Superthermal: Lader dig kaste et slags tæppe af flydende plasma på jorden og skader fjender, der bevæger sig henover det.

• Kinetic Blast: Et force push. Du bruger telekinese til at skyde ting fra dig med stor, skadende kraft.

• Remote Manipulation: Brug telekinese til at trække ting til dig, eller aktivere ting som du ikke kan nå fysisk.

• Leverage: Lader dig løfte ekstremt tunge ting, og kaste dem.

• Lift Field: Du skaber en slags vertikal tunnel med opadgående luft. Denne kan du bruge til at fange fjender, eller som en slags elevator.

• Psychoshock: Et slags strømførende angreb, der paralyserer fjender, og gør dem ude af stand til at udføre overnaturlige angreb.

PreyPreyPrey
Prey
PreyPrey
Prey
PreyPreyPrey
Dette er en annonce: