Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
preview

Mass Effect: Andromeda

Mit navn er Mike Holmes, og dette er mit mest ventede rum-spil på markedet.


Rummet. Så langt fra os og alligevel så tæt på. Hvor mange gange har man ikke kigget op mod stjernerne, og ønsket man kunne gå på opdagelse iblandt dem? Men er det alligevel at tænke for småt? For hvad befinder der sig ikke på den anden side af vores galakse?. Spil der har ladet os udforske rummet, har altid haft en speciel plads i vores hjerte - i hvert fald dem der gør det godt - og Mass Effect trilogien er et godt eksempel.

Dette er en annonce:

Det næste Mass Effect stiller sig ikke tilfreds med at rende rundt i vores egen galakse, men søger mod helt nye horisonter. Hvilke hemmeligheder, racer, civilisationer og natur lever ikke i vores nabogalakse, Andromeda, og det har folkene hos Bioware tænkt sig at besvare. Denne nye aktion-RPG er bygget omkring udforskning, og det er tydeligt, at Bioware selv har følt en trang til at vende tilbage til essensen af at opdage nye planeter, der gjorde det første spil så specielt.

Mass Effect: Andromeda

"We wanted to get back to that feeling of space opera" fortalte producer Fabrice Condominas os, efter vi havde prøvet spillet hos EA. Der bliver ikke kun fokuseret på det overordnede narrativ, men også personerne der bringer historien til live. Folkene du møder er alle eventyrlystne som dig, de har alle deres individuelle grund til at rejse på den 600-årige tur mod det ukendte, velvidende, at de aldrig kommer til at se dem de efterlader igen. Og ikke nok med det, så er muligheden for, at hvad end de finder i Andromeda, ikke ønsker gæster. Vi er - trods alt - rumvæsnerne der invaderer dem og ikke omvendt.

Man kunne tænkes til at tro, at når vi søger nye hjem på fjerne planeter, vil det drage paralleller til kolonitiden (hvilket stadig er en mulighed, men taget Biowares historie i betragtning, skal de nok håndtere emnet godt), men Condominas var hurtig til at understrege, at det ikke er tilfældet. For i Mass Effect: Andromeda, er meget af det, vi kender, vendt på hovedet. Vi kommer ikke med den nyeste teknologi, men er måske allerede bagud i forhold til de planeter vi besøger. Ej heller er vi nødvendigvis den stærkeste race.

Mass Effect: Andromeda

For at bevare en smule troværdighed, har Bioware været i løbende kontakt med European Space Agency gennem udviklingen. Dette er science fiction, men de har gjort en indsats for at det skal føles plausibelt. Det var en detalje, jeg elskede ved den oprindelige trilogi - at man kunne mærke, de havde gjort deres research - og jeg værdsætter, de fortsat har den indstilling. Men det er også nødvendigt, hvis planeterne vi udforsker, skal føles ægte. Bioware siger selv, at dette er deres største spil hidtil (for at give dig en idé, så er der planeter i Andromeda, der alene er større end hele Dragon Age: Inquisition). The Heleus Cluster - området du vil udforske i begyndelsen - er fyldt med missioner, der vil tage dig rundt på planeten, samt sidemissioner, der vil sende dig væk fra den optegnede rute. Udover det er der også loyalitetsmissioner, der vil få dit mandskab til at respektere dig mere eller mindre, baseret på, hvordan du udfører dem. Åbenbart er det svært at gøre alle glade, hvilket nok munder ud i nogle svære beslutninger, som du er nødt til at træffe i din rolle som Pathfinder.

Så forbered dig på, at alle ikke vil elske dig, men du kommer nok også til at omvende tidligere fjender til venner. Dette takket været nye komplicerede og nuancerede forhold som du kan få med dine holdkammerater. Dette er Bioware, så selvfølgelig vil der være sex involveret til dem, der ønsker det, men studiet har taget tingene længere i denne omgang. Det har du gjort ved at tilføje intime interaktioner, der kan gå fra blid flirt til eksklusive kærester og ligefrem one night stands. De fleste af de interaktioner vil foregå om bord på The Tempest - dit transportable hjem blandt stjernerne. Skibet indeholder også nogle ændringer i forhold til Normandy, hvor den største nok er størrelsen: The Tempest er langt mindre. Det er her, mellem missionerne, at du vil tilbringe tid med at bygge (eller nedbryde hvis det er din ting) forhold til dine kollegaer.

Der er forskellige terminaler på skibet der lader dig gå ind i forskellige aspekter af spillet. Den mest fremtrædende er stjernekortet, hvilket lader dig guide skibet rundt til forskellige planeter der skal scannes. Du kan gå rundt til de forskellige hjørner af skibet, hvilket - i klassisk Bioware stil - er tildelt et specifikt medlem af mandskabet, som du kan tale privat med. Der er en terminal til multiplayer og et møderum, hvor du og teamet diskuterer, hvad der lige er sket jer. Mens vi er på multiplayer: det overlevede fra Mass Effect 3, men denne gang er den ikke linket til kampagnen på samme måde som tidligere. Vi får dog ikke lov til at prøve det aspekt af spillet, så for nu kan vi kun gætte os til, hvad det helt præcis betyder. Hvad vi får lov til er at prøve er to missioner: den første fra begyndelsen og den anden nogle få timer inde i historien.

Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda
Dette er en annonce: