Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Call of Duty: WWII

Vi har set Call of Duty: WWII i aktion

Vores Call of Duty-entusiast rejste til London for at deltage i verdenspremieren på Call of Duty: WWII.


Den ikoniske Call of Duty-serie har siden det første spil udkom tilbage i starten af 00'erne, bragt os actionbrag fra alt lige fra Vietnams jungler, konflikter i Mellemøsten til rejser mod det uendelige univers. Serien er derfor på ingen måde på fremmed grund, når det handler om at udforske fiktuelle eller faktuelle konflikter. For at se hvad Activision har i støbeskeen til årets udgave rejste jeg til London fyldt med håb og spænding i forbindelse med at se den næste konflikt serien tog hul på, og om vi endelig skulle tilbage Europas slagmarker anno 1944.

Adskillige lækagesager havde nemlig hintet til netop dette, altså med andre ord en tilbagevenden til rødderne uden en masse science fiction- scenarier. Øjnene på mange af journalisterne (inklusiv mine egne) lyste derfor op med en nærmest barnlig glæde, da det endelig blev afsløret: Call of Duty stiller uret tilbage, og kampe imellem nazister og allierede soldater er atter på menuen.

Dette er en annonce:

Som du nok allerede ved bliver Call of Duty udviklet af tre forskellige studier, og dette år var stafetten blevet givet til den nyeste spiller i treenigheden, Sledgehammer Games. Studiets overhoved, Michael Gondrey, nåede ikke en gang at præsentere sig selv før han begyndte at snakke på fuld skrue om sin passion for et spil under anden verdenskrig, og hvordan det har været hans drøm siden de arbejdede på Call of Duty: Modern Warfare 3.

Budskabet stod altså klart: Tiden var endelig kommet til at bringe Call of Duty tilbage som det bedste og mest relevante skydespil på markedet. De har i sinde at se fremad, ved at se tilbage.

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWIICall of Duty: WWII

Og Sledgehammer holdte heller ikke tilbage med deres præsentation. Vi så en trailer, to gameplay-videoer og en making of-dokumentar, hvilket var mere end forventet. Udviklerne var uden tvivl selvsikre på deres produkt, og kunne ikke vente med at vise os spillet.

Som det første så vi traileren, der tog os igennem de mange konflikter i Europa med fokus på de amerikanske soldater, og udviklingen af deres forhold hinanden imellem. Vi så alt fra intense skovkonflikter til små Franske byer, og selvfølgelig D-Dag. Den 2-3 minutter lange trailer gav os et godt indblik i spillets overordnede vision.

Efter traileren fortsatte Gondrey sin præsentation ved at snakke om spillets narrative kerne. Du vil hovedsageligt se krigen fra de amerikanske soldaters perspektiv, og deres rejse fra landingen i Normandiet til erobringen af Tyskland. Det lyder måske som en velkendt smøre, men Gondrey understregede vigtigheden af at vise alle sider af krigen, og forklarede at vi kort vil spille som en kvindelig fransk modstandskæmper samt sågar få et indblik i den mere menneskelige side af den tyske hær. Sledgehammer ville altså med andre ord vise diversiteten i verdenshistoriens største konflikt.

Efter den korte beskrivelse blev vi præsenteret for den første gameplay-demonstration, og hold da op en demonstration!

Demonstrationen tog sit udgangspunkt i et af slagene i Hürtgen-skoven ved den tysk/belgiske grænse. Den gav et hurtigt indblik i gruppedynamikken hos hovedpersonerne inden de drog i krig, og hvordan de beroligede hinanden, og sammen forberedte sig på den kommende konflikt. Det var en velkommen detalje, som gav mig en større forståelse for soldaternes bånd med hinanden. Jeg kunne samtidig ikke lade være med blive imponeret over den store grafiske opgradering, dynamikken i vejret, lydeffekterne og vegetationen. Der har aldrig været så detaljerede omgivelser i et Call of Duty-spil. Hver eneste lille detalje var blevet poleret, og havde en slående lighed med den virkelige verden. Angående grafisk ydelse har Call of Duty endelig nået et niveau der er Xbox One og PlayStation 4 værdigt.

Efter at have vandret i nogle minutters tid i skoven ankom holdet til en tysk lejr. Hovedpersonen fandt hurtigt sin snigeskytteriffel frem, og begyndte at skyde løs. Med hvert eneste skud affyret kunne våbnenes realisme og hensyn til historiske finesser virkelig mærkes i rummet, og det så bedre ud end nogensinde før. Selv fra en beskuers passive udgangspunkt kunne jeg føle våbnenes intensitet, vægten på geværet, patronernes hastighed. I forhold til kampagnen er hensyn til historiske detaljer uden tvivl i forsædet, og hvordan det passer sammen med spillere, der forventer de højoktane og hurtige oplevelser vi kender fra de sidste par kapitler må vi vente at se. Benægtes kan det dog ikke, at spillet ser fremragende ud.

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII
Dette er en annonce: