Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Assassin's Creed Origins

Vi har spillet Assassin's Creed Origins

Vi tog et kort smut til det ældgamle Egypten for at lære mere om Assassin-ordenens begyndelse.


Det har været lang tid undervejs, men Assassin-broderskabet begiver sig endelig til det ældgamle Egypten i anledning af Ubisofts storseries ti års jublilæum. Valget af land og tidslinje er måske dette års værst holdte hemmelighed, men nu er katten endelig ude af sækken, og vi har tilbragt noget tid med spillet i anledning af E3.

Det første vi lagde mærke til ved Assassin's Creed Origins er hvor fantastisk den ptolemæiske æra passer ind i seriens velkendte formular. Det Egypten som Ubisoft har designet er både eksotisk og mystisk, og det er fyldt til renden med majestætiske pyramider, små landsbyer, farlige gravkamre og skjulte katakomber. Der er sågar gigantiske ørkenområder imellem de forskellige zoner i verdenen, hvor der udelukkende er sand og storme så langt øje rækker.

Dette er en annonce:

Som Bayek, den sidste blandt de fredsbevarende Medjay, er det op til os at at gøre oprør imod de undtrykkende faraoer, og forme den gruppe der efterfølgende bliver kendt som Assassin-ordren. Det er en gruppe der efterfølgende vil begive sig ind i tiden med det tredje store korstog, og det første spil i serien. Origins vil fortælle historien om hvordan det hele begyndte, og det er en historie som Ubisoft har forbedret i lang tid. Spillet har været under udvikling siden studiet i Montreal blev færdige med det højt elskede Assassin's Creed IV: Black Flag. Den kreative instruktør, Jean Guesdon, kaldet Origins for et passionsprojekt, og det kan man mærke når man har spillet det i kort tid. Vi prøvede det i en hel time.

Ved første øjekast ligner Assassin's Creed Origins nok ethvert andet kapitel i den lange serie af spil, men en række nye og spændende lag er blevet tilføjet til spillets kerne. At jage det lokale vildt (såsom geder, løver, gigantiske slanger og sågar kameler) tillader skabelsen af nyt grej som kan forbedre din karakters statistikker, og det hjælpes kun videre at sværd, økser buer og lignende våben.

Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins

Derudover kan Bayek stige i niveau af at gennemføre sidemissioner, jagte skatte og gå i kamp med fjender. Der er sågar et gigantisk skill tree at kigge på. For os føles Assassin's Creed Origins mere som et ambitiøst rollespil end endnu et typisk kapitel i serien. Det er noget Ubisoft har kunne udføre takket være et ekstra års udviklingstid, og dette ekstra lag kan mærkes i alle hjørner af oplevelsen.

Selvom tekniske aspekter såsom billedehastighed og grafisk kvalitet ikke er kommet meget længere siden udgivelsen af Assassin's Creed: Syndicate (på trods af at vi spillede på Xbox One X), er det selve ambitionsniveauet der imponerer ved Origins. De smukke egyptiske omgivelser føltes livlige i løbet af vores tid med spillet, og det er takket være de computerstyrede mennesker dyr der lever i verdenen. Imens vi spillede løb vi ind i en flodhest der kæmpede imod en krokodille. Vi så en flok fugle dække for solens stråler. Vi så slaver bære rundt på rige mænd i gaderne, og børn der legede i bakkernes landsbyer. Ifølge Jean Guesdon sker denne slags ting ganske dynamisk. Ultimativt var det der virkelig overbeviste os dog spillets kampsystem.

Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins

Imens vi spillede fik vi lov til at prøve en helt ny del af serien, nemlig gladiatorkamp, en arena hvor vi mødte den ene bølge af fjender efter den anden, og hvor vi afslutningsvis skulle op imod en boss. Vi frygtede denne arena først, og tænkte at kampsystemerne fra tidligere kapitler ikke var nær stærke nok til at bære sådan en kamporienteret feature. Heldigvis har Ubisoft redesignet kampsystemet fuldstændig, og i stedet skal Bayek balancere imellem lette og tunge angreb. At holde angrebsknappen nede lader et angreb op, og der er designerede knapper til at bruge skjold, et lave et rullefald, at låse sig fast på en fjende og at skifte imellem dem. Det er brutalt og ser godt ud, og vigtigst af alt føles det bedre end nogensinde før. Bayek kan kæmpe imod flere fjender på en gang ved at være defensiv, og ved at angribe kun når et kort vindue byder sig. Det er et gigantisk skridt fremad for Assassin's Creed-serien.

Når det så er sagt, så bær Origins stadig Assassin's Creed-navnet, så vi ved alle hvad vi skal forvente af selve strukturen og historien. Bayek er trods alt en Assassin, og han kan naturligvis udføre parkour, og kaste sig ud fra høje bygninger. Tiden vil vise om hvorvidt den interessante opsætning, det redesigende kampsystem og de ambitiøse rollespilsmekanikker kan genoplive serien.

Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed Origins
Dette er en annonce: