Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
previews
Aporia: Beyond the Valley

Aporia: Beyond the Valley

Det danske studie Investigate North er snart klar med det mystiske Aporia og Andreas besøgte studiet for at lære mere om universet.

Udover det ikoniske Hitman fra IO Interactive eller Playdeads moderne indie-klassikerduo Limbo og Inside, har den danske spilbranche ikke formået at etablere en solid og anerkendt plads på verdenscenen, især ikke sammenlignet med ærkerivalen Sverige og de mange blockbuster-serier som Battlefield og Just Cause. Jeg tog derfor med en pose optimisme og spænding ud til gutterne hos Investigate North for at se deres projekt Aporia: Beyond the Valley. Er det næste store danske spil i vente?

Dette er en annonce:

Efter en kort gåtur ankommer jeg til Aalborg Universitet og bliver imødekommet af en gruppe engagerede udviklere, som med stor iver glæder sig til at vise spillet frem. Der hersker en enorm selvtillid i lokalet og instruktøren Sebastian Bevensee sætter mig ind i den generelle designfilosofi bag spillet.

Aporia: Beyond the Valley

Sebastian fortæller, at den primære inspiration bag spillet bygger på det konceptuelle design fra indie-darlingen Dear Esther og det faktum, at Aporia vil fortælle en gribende historie uden brug af dialog eller tekst. Det er et spændende præmis, men også risikofyldt. Jeg bliver dog forsikret om, at historien ikke kan fortælles anderledes.

Da spillet starter er mit umiddelbart første indtryk, at både grafikken og den æstetiske præsentation er virkelig velpoleret, hvorfor man ikke skulle tro, at Aporia kun er udviklet af et hold på 8 mennesker. Demoen begyndte fra spillets indledende momenter og som spiller vågner du op i en glemt ruin, hvorfor man derefter selv sætter spillets historie sammen som et puslespil.

Der er ikke nogen typiske cutscenes, men alt bliver derimod fortalt med Inka/ægyptiske hieroglyf inspirerede levende billeder. Den æstetiske side i disse sekvenser er flot og Aporias eget unikke udtryk kommer specielt til udtryk her. Investigate North har på denne front fat i den lange ende, da spilleren opfordres til at tænke mere over budskaberne og være på dupperne for at følge med.

Aporia: Beyond the Valley

Netop i forhold til narrativet måtte jeg spørge Sebastian om, hvorvidt spillet havde en stringent overordnet historie eller det var bygget som et kunstnerisk forsøg på at lade hver enkelte spiller skabe sin egen forståelse af historien. Svaret var et både og, da de har en specifik historie at fortælle, men eksperimenterer også med at se de individuelle fortolkninger og se om de har samme vinkel eller går i den modsatte retning.

Aporia: Beyond the Valley
Aporia: Beyond the Valley
Aporia: Beyond the Valley
Dette er en annonce: