AceZone er et relativt mindre og ukendt mærke herhjemme, på trods af at det er dansk og startet af en flok mennesker der har deres CV i orden, med baggrund i ikke bare professionelle esportsorganisationer, men også mikrofonfirmaer, højttalerfirmaer, og høreværn til piloter. Opfinderen af verdens første digitale høreapparat er sågar involveret, så ja, baggrunden er i orden her. Firmaets hovedprodukt hedder A-Live, et headset som er til store internationale turneringer, hvor en administrator skal kunne overvåge kommunikationen 100% for at sikre imod snyd, samtidig med at spillerne ikke skal kunne forstyrres, eller snyde, ved at høre publikums tilråb. Det er en noget anden måde at tænke produkterne på, og det ses i A-Rise headsettet som vi vil kigge på senere men som reelt bare er A-Live headsettet uden admin-funktioner, og som kan købes i nærmeste elektronikforretning.
Og det er her differencen opstår. Hvor den store model reelt er et høreværn til professionel brug, der er tilpasset gamere der spiller professionelt eller gerne vil være på det niveau, så er A-Spire rettet mere imod dem der måske har ambitionerne, men ikke lige står for at blive den næste Fatal1ty eller dev1ce. Men det betyder ikke at man skal gå ned på udstyr.
A-Spire er noget mere diskret designet, det ligner et pænt og normalt headset, om end at det er tydeligt at det er produceret i solide materialer, der er sågar en lækker hardcase med til den, og så fylder det også en del mindre i landskabet end A-Rise. Der er dog ret mange elementer fra de professionelle headsets der går igen, eksempelvis er der ingen sender eller modtager af radiobølger da det er forbudt til turneringsbrug, og EQ-indstillingen har en specifik indstilling til musik da den er væsentligt anderledes i lyden end til gaming, og det er samme, meget fokuserede mikrofon som i de store modeller.
Der er hybrid støjreduktion (med trelags digital støjreduktion), det vil sige både en massiv passiv støjreduktion via ørekopperne, og mikrofonbaseret aktiv støjreduktion som man kender det fra mange in-ears. Jeg ved godt at det mest er rettet imod at være "på farten" - men her fungerer det altså ret godt derhjemme, og det er imponerende så mange flere detaljer der kommer med når man helt kan udelukke ting som computerblæsere eller naboen der klipper hæk, også selvom at man måske ikke synes at det er så højt. Og netop lavfrekvent, konstant støj er noget af det som aktiv støjreduktion er allerbedst til at bekæmpe.
Hovedbåndet skal indstilles rigtigt, samme med mikrofonen da den har et smalt optagemønster, og så er der ellers en start/pause/volumenstyrings-triple knap i den ene side, samt en tænd/sluk/batteristatusknap, og en EQ/stemmeassistent-knap i den anden side. Det er en 40 millimeter driver-enhed, men det er ikke specificeret hvad den er lavet af.
Lad os dvæle lidt ved mikrofonen, der endda har en lille dedikeret holder selvom at den sagtens kan holde sig selv fastlåst, det er den bedste jeg nogensinde har testet i al den tid jeg har skrevet for Gamereactor. Punktum. Ingen hvisle-lyde, ingen p, s eller t over-toneringer, meget klar stemmegengivelse, og bedst af alt; ingen baggrundsstøj. Og så er det en de meget få headset hvor man ikke er lidt bange for at knække mikrofon-armen konstant.
Der tilsluttes med Bluetooth, USB-C eller Minijack. USB-C er klart min fortrukne, og AceZone gør det også klart at det ikke er beregnet til seriøs brug. Bruger man USB-C så kan man også få glæde af headsettets indbyggede 24-bit DAC der gør at man faktisk kan bruge headsettet til at lytte musik, også sådan lidt mere seriøst. Headsettet er prismæssigt ikke langt fra billige elektrostathovedtelefoner, og er der kun budget til et headset, så er det klart et acceptabelt kompromis.
Headsettet understøtter i øvrigt både aptX og aptX HD, det ser man desværre ikke så tit, og så kan man sagtens have to kilder tilsluttet samtidig, det havde jeg ikke forventet af et pro- headset. Der er et 800mAh batteri indbygget, og det holder omkring 30-35 timer.
Lydkvaliteten er som indikeret særdeles god, og både med og uden Gaming Mode er retningsbestemmelsen lige i øjet, og det er ikke kun i CS:GO, det giver også god mening i andre skydespil, og spil der er online generelt. Jeg er glad for at kunne høre skudretning og have en god fornemmelse af afstand, men jeg blev faktisk mere imponeret over dynamikken i lyden når der skydes, hvor godt bunden er med, og ikke mindst lydens detaljering, som eksempelvis når et patronhylster rammer jorden, og du kan høre på hvilken side af spilleren det er kastet til. Der er ingen tvivl om at lyden i Gaming Mode er langt mere komprimeret og med øget fokus på våben, genladning og fodtrin, men det er først når man slår over på Music Mode at man for alvor bider mærke i det. Jeg må så indrømme at jeg til alt ikke-konkurrence-orienteret kørte med Music Mode, og da opløsningen af lyden er fint høj, og støjreduktionen gør det nemmere at høre mindre og mere subtile lyde.
A-Spire er virkeligt et godt headset, og kan AceZone fremadrettet levere samme kvalitet og komme under 2000 kroner med fremtidige modeller, så skal de etablerede mærker virkelig til at være bange - men prisen for A-Spire, der trods alt er det billigste, er stadig så høj at mange alene af den grund vælger det fra, og det er synd.