Vi har hørt adskillige gange at Square Enix ikke er synderligt glade for deres traditionelle spilsalg lige nu, eftersom salgtallene for både Final Fantasy XVI og Final Fantasy VII: Rebirth var blødere end forventet. For nylig kunne de rapportere et fald på 42%.
Men det er faktisk værre end det, for sådan som det forholder sig lige nu, så udgør traditionelle AAA-spillanceringer en svindende lille del af det total salg.
For nylig har Square Enix talt med deres investorer (via Daniel Ahmad), og afslørede i den forbindelse at traditionelle konsol- og PC-baserede spil udgør under 1% af deres totalt omsætning. I stedet er det MMORPG'er og mobilspil der driver omsætningen.
MMORPG'er som Final Fantasy XIV udgør 68% af deres omsætningen, og mobilspillene tager så 31.1%. Altså tjener Square Enix stort set ingen penge fra deres traditionelle spillanceringer lige nu.
Det vides ikke om dette vil lede til en anderledes strategi, men de har allerede solgt alle deres vestlige spilstudier fra tidligere, samt IP'er som Tomb Raider og Deus Ex, og vil, tilsyneladende, fortsætte med at fokusere på Final Fantasy som primær IP.