Bagudkompatibiliteten på Xbox One for Xbox 360-titler er en stor sag for Microsoft. Den nye feature blev præsenteret under firmaets pressekonference på E3, og blev mødt at et kæmpe bifald. Nu har vi fået funktionaliteten at se på egen hånd, hvilket kun i øjeblikket kan lade sig gøre for særligt udvalgte brugere af systemet, og vi har derfor muligheden for at forklare hele proceduren.
For det første: Microsoft har i øjeblikket kun 22 Xbox 360-titler, som er bagudkompatible, og som kan køre på Xbox One. Der skulle dog gerne være over hundrede titler tilgængelige til efteråret, så listen kommer til at vokse hurtigt.
Du skal selvfølgelig være logget ind med dit gamertag på Xbox Live for at bruge funktionaliteten. Digitale spil, som du allerede ejer, vil kunne findes under "mine spil", hvor de kan installeres direkte fra skyen. Vi så både Perfect Dark og Zuma i aktion, og spillene fylder henholdsvis 870 MB og 612 MB på harddisken, og er klar til brug på få minutter.
Ved første "installation" af den virtuelle Xbox 360-konsol, tager det et par minutter for installationen og registreringen af de relevante Xbox 360-oplysninger. Vi startede Zuma op efter installationen, og spillet bootede op som ethvert andet spil på Xbox One. Konsollen kan også logge på Xbox Live som en 360-maskine, hvilket giver adgang til cloud-saves og -opbevaring. Både Perfect Dark og Zuma kørte helt uden problemer.
Disk-versionen af Perfect Dark Zero var dog en anden sag. Den virker rent ud sagt ikke endnu, og da vi prøvede at installere spillet ved hjælp af disken, blev vi mødt af forskellige fejlmeddelelser. Dette er på trods af, at spillet ligger på listen af kompatible titler.
Vi kan konkludere, at bagudkompatibiliteten på Xbox One fungerer hurtigt og uden problemer, selvom det ikke er alle spillene på listen, der virker helt endnu.